Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1562 ggr
[amysmatte]
0

Bilbur

Jag och min sambo fick en bilbur av en vän till min sambo. Amy kan sitta upp precis i den, det är nääästan så att hon inte kan sitta rakt.

Måste hunden kunna sitta ordentligt i buren? Hon får plats när hon ligger ned. Det var en tjej i en djuraffär som sa att det är viktigt att hunden kan sitta upp ordentligt.

Ska se om jag kan slänga upp en bild när Amy sitter i buren.

[typellisch]
0

Helst ska dom nog kunna sitta upp i den. Ligga och sitta och kunna röra sig lite fritt (typ dricka vatten vid långa resor och ändra position osv).

[amysmatte]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är denna för liten? Tänkte om hon kunde ha den tills hon växer ur den helt?

[typellisch]
0

Åh.. nu vet jag inte längre ;o Hon har ju plats på sidan det är bara höjden som ser tajt ut.

Får se om någon annan mer kunnig person svarar!

Du har en bedårande hund!

[amysmatte]
0

Nu sitter hon lite framåtlutad med huvudet. Hon kan sitta upp men då nuddar hon nästan taket. Kanske 1-2 millimeter emellan huvud och tak.

vallhund
2

Det viktigaste är att buren är krocktestad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[amysmatte]
0

#3 Tack så mycket:)

[amysmatte]
0

#5 Det har ingen sagt. Alla säger bara att den ska vara lagom stor för hunden. Det är många som kör på vanliga burar.

[typellisch]
0

Krocktestad är ju otroligt viktigt dock. Inga metallpinnar som kan fara in i magen på hunden vid kollision osv. Dyrt, men säkert.

Belimas
0

Och många som fortfarande har sina hundar lösa i bilen eller till och med i knät men det betyder inte att det är rätt. De ger inte hunden ett dugg skydd vid en eventuell kollision, skulle en bil köra in i er bakifrån så kommer den där buren bara tryckas ihop och mosa hunden eller så blir den spetsad på metallpinnarna när de går av. I en krocktestad bur så klarar sig den säkert med bara lindriga skador i värsta fall.

[amysmatte]
4

Men är inte burar och bälten bara tillför att hunden inte ska flyga runt i bilen under en olycka. Att människorna blir mer skyddade?

Jag kommer köra på denna buren oavsett och det var ju inte var tråden handlade om.

[amysmatte]
0

Är buren lagom stor?

Belimas
1

I första hand ja men även för att skydda hunden. Så du bryr dig inte om att din hund förmodligen kommer få så pass allvarliga skador att den dör eller kommer bli tvungen att avlivas vid en krock ? Mycket märklig åsikt….

[amysmatte]
1

#12 Men snälla kan du hålla dig till vad tråden handlade om?

Belimas
2

Tråden handlar om bilbur, jag pratar om bilbur (och folks ignorans när det gäller deras djurs säkerhet). Vad spelar det för roll om buren skulle vara för lite för liten när du ändå inte bryr dig särskilt mycket om säkerheten.

Pennybus
2

#14 Tråden handlar om buren är tillräckligt stor, inte om den är krocktestad :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Belimas
2

Huvudämnet är ändå bilbur och det kan aldrig poängteras tillräckligt många gånger att dessa burar som marknadsförs som bilburar är lika säkra som att ha hunden i en tygbur… Hundar räknas som last och att all last ska vara fastsurrad så att den inte kan skada personer som sitter i bilen vet säkert alla men för den skull kan man ändå bry sig om sin familjemedlems säkerhet också. Blir så fruktansvärt trött på att folk inte bryr sig mer om sina djur än så, de kan inte skydda sig själva utan det är vår sak att se till att även de reser säkert och inte bara vi!

[amysmatte]
2

#16 Snälla starta en egen tråd. Jag vet exakt vad JAG tycker och tänker om det hela och jag vill få svar på min fråga. Så vad du tycker om bilbur och säkerhet och det ena och det andra hör inte hit.

Catta-
0

Den kanske ser lite för liten ut. Men åker du inte väldigt långa sträckor tror jag att den duger tills vidare.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[amysmatte]
0

#18 Jag tänkte på en sak angående att hunden måste kunna sitta. Då skulle ju liksom inte en väldigt stor hund kunna åka bil om man till exempel har en kombi. För de kan väl inte sitta upp rakt?

Catta-
0

#19 Nej precis. Sålänge hunden kan förflytta sig runt lite och kan ligga bekvämt är nog buren Ok. De flesta hundar ligger nog ändå bara ner när de åker bil. Åker man långt eller har en åksjuk hund är det sedan självklart att man tar pauser med jämna mellanrum så hunden får "räta på benen".

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[amysmatte]
1

#20 Ja precis. Vi åker ju inte långt och har inte planerat att göra det än på ett tag. Och om vi skulle behöva åka så blir det ju regelbundna bensträckningar :)