Tuggar sönder allt
Hej! Jag har en cane corso tik på snart nio månader som trots mycket aktivering tuggar sönder allt. Igår så var hon med på motordagarna där det var mycket folk, bilar, hundar etc, tänkte att efter den dagen måste hon vara helt slut. Det första hon gör vid läggdags är att börja tugga sönder madrasserna som hundarna ligger på. Spelar ingen roll hur mkt hjärnaktiivering och fysisk aktivering hon får.
Hon har inte börjat löpit än heller. Kan det vara något som går över efter första löpet?
Låter ju som hunden är stressad av sig, klarar hunden alls av att ta det lugnt och inte göra något emellanåt, sover hon mellan varven också?
Jo då hon sover när hon får ro. Hon är väldigt stressad av sig. Kör mycket avslappningsövningar och det går fint. Men som sagt. Stressig hund är hon. Vet bara inte hur jag ska lösa tuggproblemen. Och det känns som att tuggben etc bara förvärrar problemet =/.
Lös stressen så löser det tuggproblemen.
#3 Några tips ?
Googla på ''stressymptom hund'' så kommer du få massa tips!
Låter som en pestig unghund! Det kan mycket väl vara så att det växer bort när hunden blir vuxen, vissa individer älskar helt enkelt att förstöra saker.
#6 Jo kan vara så med. Kan ju avbryta beteendet när jag är med henne. Men när man kommer ner på morgonen sådär lagom trött och grinig så är synen av massa tussar av de två madrasserna som hundarna ligger på för 700 kr st inte så tillfredsställande ;). Tycker hon är sen med löpet också. Hon har haft löp symptom ett bra tag nu men det kommer inget.
Ta bort madrasserna? Låt henne ha dom när hon vuxit på sig lite.
#8 får göra det
Träna passivitet, både inomhus och utomhus och i olika miljöer.
10# jo jag gör det. Men får helt enkelt bli ännu mer aktiv med det