Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 8635 ggr
Swadika
0

Bilbur i baksätet

Finns det någon bra bilbur (krocktestad) som man kan ha i baksätet och som spänns fast med bilbältet. Den ska gå att få tag i i vanlig butik.

Om det är vid intresse är det en chihuahuavalp som ska använda buren och det börjar bli lite akut för i början var det tänkt att jag skulle åka buss och tåg hem så köpte jag en mjuk transportbur men har nu fått veta att jag får skjuts och måste köpa en bilbur/transportbur :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Driva
1

Vad jag vet så är det bara MiM som har krocktestat sina burar och de känns lite stora att sätta i baksätet. Möjligtvis om man fäller stolarna på något sätt…

Överhuvudtaget tror jag att det kan vara ganska farligt att ha en krocktestad bur i baksätet eftersom de är måste vara ganska grova för att klara att inte bli deformerade = väger mycket. Och har svårt att tro att man skulle kunna säkra de på ett säkert sätt eftersom de dels inte står speciellt bra på ett säte och sedan inte kan bli säkrade på något bra sätt. Vilket i sin tur betyder att risken att de slungas fram mot framsätena blir ganska stor…

Tror det är säkrare med bilbälte för hundarna i såna fall, både för djur och människa.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Swadika
0

Ja tyvärr var det i dem tankarna jag också var, kanske fungerar en transportbur istället? 

Det finns inte så små bilbälten till hundar, det har jag redan kollat. Jag menar han väger knappt 1 kg så han är riktigt liten, men vill samtidigt inte riskera med att ha valpen i knäet, ifall att.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Roxie
0

Vi är också tvungna att ha hundburen i baksätet. Vårt bagageutrymme i våran nuvarande bil är på tok för liten för att få plats med en hundbur.
Så vi skaffade oss en Gulliver transportbur som våran tös får åka i tills vi skaffar oss ny bil vilket troligen inte dröjer allt för länge.
Man vill ju såklart ha en krocktestad bur, men bättre med något i alla fall, än inget alls.

Funderar även på att kolla efter en sele för att se hur det funkar.

// Sofia

Swadika
0

Ja det var ungefär en sån jag tänkte mig, och som du sa det är bättre än ingenting, och bara en engångsgrej :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

GAKA
0

Om jag har förstått det hela rätt så är de flesta av de burar som säljs (av de billigare varianterna) ganska så klena i konstruktionen och risken är att de vid en krock kläms ihop och sas strimlar hunden. I min förra bil hade jag en "ProLine" men den fick inte plats i den nya så nu har jag installerat ett lastgaller och avdelare (Volvo). Känns ganska så tryggt.

Swadika
0

Jo, tyvärr ingenting jag kan göra, detta är som sagt bara för att komma hem ifrån uppfödaren och sen kommer vi aldrig åka den bilen igen :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Camia7]
0

Ja jag har en liten bil och kan inte ha ett djur i skuffen så måste skaffa en bur som jag kan ha i baksätet.. eller är bilbälte ett bra alternativ? är det säkert?

GAKA
0

Isf skulle jag köpa en liten transportväska och ha den lilla framför mig på golvet, sittandes i passagerarsätet. Så körde jag från flygplatsen när jag hämtat min lilla valp….Transportbur eller transportväska tror jag är hugget som stucket i detta fall. Lycka till!

Swadika
0

#7 Det finns krocktestade bilbälten :) Du kan ju kolla in dem, tror de heter Allsafe eller något liknande :) Dock är de alldeles för stor (även minsta storleken) för min lilla kille, men du kanske har en större hund än mig ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Driva
0

Jag har allsafe till min hund, och jag känner mig ganska trygg med den, både för min egen och hundens del. 
Jag vet tror att den håller för att stoppa hunden i en krock (de är ju bara krocktestade upp till 50 km/h) men sen vet jag inte hur mycket skada kroppen gör när de far fram… men tänker att det borde inte vara värre än att de far in i ett galler i en bilbur… 

Vi hade förut bil utan bagage (eller ja ni fattar..) men nu har vi en skåpbil som vi kanske ska ta över, så funderar på att köpa en MIM och sedan låta de ha selen i buren när vi åker, just för att hindra att de far in hårt i gallerväggen… men jag vet inte, får fundera på det…

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Camia7]
0

Okej:) då får det bli sele men man kanske ska börja med en transportbur till valp`?