Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 4545 ggr
Labolina_73
2

Varför säger???

Hejsan alla glada hundägare..

Jag har lite funderingar kring varför vissa hundägare säger att dom har en ras som dom inte har,, jag menar.. ett exempel:

Jag och min familj var ute och promenerade i helgen varvid vi möter ett par med 2 små valpar. Min svärfar frågade vilken ras det var och paret svarade Tibetansk Spaniel, jag då som har en tibbe sa att dom har väldigt långa nosar för att vara Tibetansk Spaniel och kvinnan sa att ja men deras pappa är Chihuahua..

Emmmmn oki,, men då är det ju faktiskt en blandras och min stilla undran är då,, varfär kan man inte säga att det är en blandras då? Skäms man för att man köpt en blandras, och isåfall varför köpte man en?

Detta är för mej väldigt väldigt störande, jag har absolut ingenting emot blandraser men jag har emot blandrasavel men det hör inte hit egentligen, men om man valt att köpa sej en blandras av ena eller andra anledningen så bör man väl stå för det och vara stålt över sitt köp?

Vad tycker ni andra?

//MVH Linda

Nuttra
1

förstår hur du tänker men ibland tror jag helt enkelt att man inte orkar^^ allstå att stå och förklara när man kanske helst vill gå förbi och fortsätta rakt fram. Då kanske man bara säger ena för att det är den rasen som hunden liknar mest..

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Mischa
0

Jadu, det börjar bli ett vanligare fenomen.

Okunskap där rastillhörighet baseras till största delen på utseende.

Påminner mig om ett program jag såg från USA där en kvinna omplacerade avlivningshotade hundar där hon gav dom en rastillhörighet baserat på vad hon trodde (vilket kunde vara helt galet ibland) likaså körde hon med benämningen "fullblooded" på dom hon ansåg såg tillräkligt renrasiga ut då.

≧◔◡◔≦

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ja… varför en del människor svarar si eller så… det kan man nog inte veta. Du skulle isåfall ha frågat Direkt?

SaraC
0

#2 Det är väl vanligt i USA vad jag förstått. För det mesta när man kollar på program därifrån kan de till och med ta in hundar direkt från gatan och ändå avgöra rasen bara genom att titta lite på dem Cool

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Labolina_73
0

Joi men dessa små var inte alls speciellt lika en tibbe,, dom var sobelfärgade och såg ut som dunbollar men mera var det inte.

ja absolut kunde jag ha frågat men då skulle det ju bara bli diskutioner vilket jag inte hade lust med,, jag brukar nämligen ha en förmåga att ha svar på tal och ifrågasätta etc,, vilket inte hade hjälpt situationen alls ju,,

i detta fallet stog vi ett bra tag och lät hundarna hälsa, eller nja,, deras små på 3 månader skällde och gjorde utfall mot våra så det bådar ju gått för framtiden.. :-( men men,,,

jag funderade lite på denna fråga iaf och tänkte att jag slkänger ut den här.

//Linda

Maja2
0

Släng ut frågan på blandrashundar åxå… kolla ifall det är någon Där som brukar svara nåt liknande :)   Själv har jag blandraser, och svarar åxå att det är blandraser :)

SaraC
0

#5 Ja, som sagt tidigare, så verkar det ha blivit mer vanligt att man säger så om blandraser. Har sett/vet många som säger att de har vavvor fast deras är blandraser till exempel. Det är ju ett "fenomen" som länge existerat i kattvärlden, alla långhåriga katter är norska skogkatter, alla utan/med längre svans är manx, alla blå russian blue och så vidare.

Labolina_73
0

#7 jo ja iofs,, det fenomenet på kattsidan har jag hört allt för ofta oxå då jag själv har och är uppfödare av Norsk SKogkatt.

//Linda

Labolina_73
0

Slängde in frågan på blandraser oxå.. :-)

[Alexis78]
2

#5# Fast du verkar ju ha dömt ut dem på förhand och mest vara ute efter att snacka lite skit om dem på forumet? Vågade du inte fråga dem direkt utan det är enklare att bara slänga fram det negativa om dem här på forumet?

Har din egen hund aldrig skällt? Aldrig varit framfusig mot andra hundar som valp?

Det känns när man läser mest som att det är du som anser renraser vara betydligt bättre och "finare" än blandraser och tror att alla andra tycker likadant, stör det dig att någon kanske tror att de har renraser och att du med dina då inte är mer speciell än de?

Du "skyller" på att det bara hade blivit diskussioner om du frågat, jaha? Då kan man fundera på hur du egentligen frågar om det automatiskt blir diskussioner. Kanske om du lägger ner attityden att det blir lättare att fråga sånt man undrar.

Jag har en blandis och jag har inte en enda sekund i hela hennes åttaåriga liv tänkt på att man skulle skämmas för att hon är blandras, det känns återigen mer som din egen sorgliga inställning, min hund är  enligt mig perfekt i alla avseenden och jag har alltid varit stolt över henne. Även nu när hon är rakad och har fula utslag så är jag otroligt stolt över mina fina tjej.

Frågar folk så säger jag ibland att hon är blandning mellan tibbe och papillon och ibland säger jag bara tibbe, helt enkelt för att, som någon skrev, det är enklast och det känns inte betydelsefullt när hon ändå är mest lik en tibbe. Om det gör att du känner att din hund inte blir lika speciell så är nog det en sak du bör jobba med faktiskt.

SaraC
0

#10 Du läste uppenbarligen inte klart inlägget eftersom TS skriver: jag då som har en tibbe sa att dom har väldigt långa nosar för att vara Tibetansk Spaniel och kvinnan sa att ja men deras pappa är Chihuahua..

Karmatarerskanise
1

Har man en blandras så får man väl säga det. Varför ljuga?
När jag hade blandras sa jag det och berättade mellan vilka raser.
Är det en renras man vill ha så får man väl köpa det Glad

#10 Verkar ju mer som att man som ägare skäms över sin blandras då man inte är ärlig, utan påstår att det är en ras.

Du lägger in värderingar i TS inlägg som inte finns. Så kanske är det du som "bör jobba med" att sluta skriva saker som ingen påstått eller skrivit.

Mischa
0

Frågan som är ställd var ju inte att det ena skulle vara finare, där lägger du in egna värderingar.

Frågan som var ställd var varför folk säger att deras hundar är av en ras dom inte tillhör.

Vilket du först besvarar längst ned i inlägget, allt annat är off topic.

≧◔◡◔≦

Labolina_73
1

# 10 men jösses då vad vi tar i…

nej min hund nu 7 månader har ALDRIG skällt och gjort utfall mot andra hundar, och nej jag hade inte dömt ut dom från början för då jag sa att dom har så långa nosar hade jag ännu inte låtit min hund gå fram iom att jag ville kolla att det var ok först.

Jag vet inte ens om jag orkar svara på allt dravvel du skriver.

Jag har absolut ingenting emot blandraser, min syster har 5 st och dom är collieblandingar och hon svarar alltid collieblandning, vilket innebär att om någon är intresserade av vad mera för raser så frågar dom ju,

men det jag inte förstår är varför man säger en sak som inte är sant, dvs säger en ras när i detta fallet pappan är en helt annan ras.

min hund ÄR speciell, men det hade hon varit för mej även om det vore en blandras, men jag, jag kan bara tala för mej skulle inte gynna blandrasuppfödare utan skulle jag ha en blandras skulle jag hellre gynna alla dessa hundstall som finns runt om i landet.

Renrasiga hundar är inte bättre eller finare än blandraser, inte i sak. Det är inte hunden jag ifrågasätter utan ägaren. Eller egentligen inte dom heller som så utan mera en undran om varför man säger si eller så.

Ang diskutioner som du påpekar så är det nog så att ja,, jag skulle nog lägga fram det lite galet iom att dom först sagt som dom gjorde,, eftersom det irriterar mej en aning.

Jag förstår inte varför det skulle vara lättare att säga det ena framför det andra, och med det menar jag att varför skulle det vara lättare att säga Tibetansk Spaniel istället för blandras mellan tibetansk spaniel och Chihuahua, det hade väl varit mera ärligt?? eller?

Får man en rak fråga så svarar man väl ärligt, det har iaf jag fått lära mej.

Jag fattar inte vad du menar med Frågar folk så säger jag ibland att hon är blandning mellan tibbe och papillon och ibland säger jag bara tibbe, helt enkelt för att, som någon skrev, det är enklast och det känns inte betydelsefullt när hon ändå är mest lik en tibbe. Om det gör att du känner att din hund inte blir lika speciell så är nog det en sak du bör jobba med faktiskt.

Så bara för att din hund då är mest lik en tibbe så ska man svara att det är en tibbe menar du? Det är ju väldigt betydelsefullt att svara ärligt om man får en fråga om rasen? För mej handlar det inte om vad min hund är värd eller inte,, hon har ingenting med saken att göra, utan det är resonemanget jag stör mej på.

Precis som någon skrev ang katter,, är dom långhåriga är det automatiskt en skogskatt??? emmmn näe,, eller om dom är utan svans en manx etc etc,,,, det är ju inte sant. Det ligger väldigt mycket bakom all typ av avel av olika raser och vill man då inte ha en renrasig då kan man väl iaf säga vilka raser det är om man får en fråga direkt.??

nåja,,,, jag orkar inte detta,,, jag undrade mest bara varför… men du är ju tydligen en sådan som ska kommentera och försvara dej… försvara dej för nåt som inte behöver försvaras egentligen…….

//Linda

[Alexis78]
0

#14# Jag tror du skulle iritera dem mer än en aning om du la fram saken som du la fram den i ts. Jag är fullt medveten om att du inte skrev rakt ut i ts att renraser är bätrtre och finare, man måste vara ganska korkad om man gör det eftersom folk då skulle reagera mot en istället för med en, mycket enklare att lägga fram det som du gör, mer inlindat som "skäms de för sin hund"? Då framgår det ju tydligt att blandraser enligt dig är något att skämmas för och man behöver ändå inte stå för den åsikten om någon konfronterar en. Smidigt.

Är man duktig på hundar så ser man om det är en blandning och då brukar man fråga vilka raser det är i hunden, är man totalt okunnig så ser man inte att det är en blandning och frågar vilken ras det är och då bör det ju heller inte spela någon roll om man får veta det exakta namnet på alla raserna eller om man bara får veta den ras som är mest framträdande.

Sen förstår jag iofs inte problemet över huvud taget, om du anser att din hund är fin och bra enbart baserat på att hon har en enda ras i sig så tror jag man kan hitta någon t - shirt på nätet där det står att ens hund är renras och inte blandras. Så kan ingen ta fel menar jag och tro att din hund är en blandis, kanske skulle en sån tröja minska din ångest över ämnet lite.

Karmatarerskanise
1

#15 Du fortsätter hitta på saker som TS inte har skrivit, hon till och med dementerar det i #14. Inte hållbart i en diskussion förstår du väl själv.

[Alexis78]
0

#16# Vad skönt när någon pratar och bestämmer åt en :)

SaraC
5

#15 Men jag förstår inte hur sjutton du tolkar TS inlägg till att hon ser ner på blandraser? Kan du ge ett konkret exempel på det istället för att komma med egna tolkningar som visar det. Hon undrar ju bara varför man säger att det är en ras först och sedan säger att det är en blandras och då inte rätt ut utan genom att tala om att en förälder är av en annan ras.

Folk frågar mig ganska ofta vad jag har för ras eftersom min ras inte är så vanlig i Sverige. Skulle jag då svara till exempel "pudel" eller "schäfer" skulle jag förmodligen få frågor om varför min hund inte såg ut som de raserna även från inom hund oerfarna, skulle jag svara "samojed" skulle många inte reagera förutom dem som är mer erfarna på raser/raserna. Men alla dessa skulle nog tycka jag var konstigt/knäpp som inte bara svarade rent ut och ärligt att min hund är en japansk spets eftersom det är det han är. Likaså är det ju konstigt att man inte svarar att ens hund är en blandras när mamman är tibetansk spaniel (?) och pappan cihuahua. Har ingenting med att renrasiga hundar är mer värda att göra. Snarare som någon nämde så nedvärderar man ju blandraser genom att svara så, man vill tydligen inte tala om att det är en blandras utan säger att det är en viss ras istället. Så klandra dessa blandisägare för att nedvärdera sina blandraser och inte renrasägare som TS för att göra det.

Och nej, det är inte så enkelt att "om man är duktig på hundar så ser man om det är en blandning". För det första så kan man vara väldigt duktig på hundar utan att vara särskilt insatt i raser. För det andra kan en del blandraser vara väldigt lika renraser. För det tredje så kan vissa renraser ha rasotypiska drag som gör att folk (även folk som är duktiga på att känna igen raser) tror/misstänker att de är blandraser.

Emaljoh4
0

#18 Bra skrivet!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Michaela-N
2

Jag har en papillon.

Fast nej det har jag inte. För han har lite yorkshire terrier i sig också. Men det är bara så fruktansvärt jobbigt att varje gång säga: "Ja det här är en papillon och med lite yorkshireterrier i sig" "Jaså, det ser man inte" svarar den man talar med. "Nä det syns bara lite på öronen, de är aningen spetsigare än en renrasig papillon."

Därför säger jag alltid papillon. För det är så pyttelite som syns på honom så det är bara irriterande att alltid förklara var man ser att han inte är renrasig.

När jag gick med Hugo till en djurbutik så kom ägaren och frågade vilken kennel han kom ifrån. "Ingen. Det är en blandras det här". Ni skulle sett hennes min. Hon var uppfödare, av papillons.

Se där. Inte ens uppfödare lägger märke till hans ynka yorkie.

[Alexis78]
1

#19# Duttit och klapp på huvudet.

#18# Det lustiga är att det är så förbjudet att skriva det ts lindar in rent ut, men det går tydligen bra för alla som känner för det att bestämma skälet till att en del med blandraser inte räknar upp alla raser för varenda en som frågar. Då går det plötsligt bra att tolka fritt och blunda för de förklaringar som faktiskt finns. Dessutom går det bra att helt enkelt skita i att ta reda på förklaringar genom att fråga blandrasägaren i fråga, mycket bättre att spekulera bland likatänkande i en tråd på nätet.

Labolina_73
2

#15, anledningen till att jag skrev,, skäms dom över?? så är det ju enkom för att dom inte säger sanningen när man frågar. och då kan man ju undra,,

spelar det någon roll tycker du om man är duktig eller ej på hundar om man ska få ett ärligt svar eller ej?

MEn jag finner ingen andledning att diskuttera detta med dej då du läser in saker i mitt inlägg som inte finns och då ej heller är värd min energi på att svara på ditt dravvel.

Jag har aldrig påstått att min hund är bra för att hon har en ras i sej. Jag valde att köpa en renrasig hund och det skämms jag inte för att säga.

Men jag skulle aldirg för mitt liv säga att min hund / katt är något den inte är. Jag är glad och stålt över mina djur för dom dom är och inte för att dom är den rasen dom är.

Valet att köpa en renrasig eller en blandras står ju alla fritt,, men säg för guds skull sanningen om någon frågar. Jag påstår inte att man måste gå med en tröjja där det står vilken eller vilka raser hundarna har men vid en direkt fråga bör man ju säga som det är iaf.

Tack alla ni som förstår vad jag menar iaf…. :-) och inte läser in något som inte står.

//Linda

[Alexis78]
0

#20# Precis, och flera har försökt förklara det i tråden men det är inte godkänt. För är du blandisägare så går det bra för de med renraser att tolka det du gör och säger hur som helst, gärna negativt om det går. Det kan liksom inte vara sp enkelt som du (och jag med tidigare) förklarat utan det måste vara att vi skäms över att vi har blandisar, hur ynka liten den blandningen än är.

SaraC
1

#20 Och jag har en renrasig japansk spets.

Fast nej det har jag inte enligt vissa personer, jag har för det mesta en samojedvalp och det är jobbigt att varje gång säga att "Nej, det här är en japansk spets" och många gånger förklara det utförligt och inte bara säga det. Men jag ändrar inte ras på honom för det. Har jag ingen lust att svara mer än vad det är för ras så gör jag inte det.

Jag har också haft en uppfödare av samojed som blev jättearg på mig för att jag envist fortsatte att hävda att min hund var en japansk spets och inte en samojed, hon såg ju att det var en samojed hon som haft denna ras så länge!

Det får mig knappast att börja gå runt och säga att jag har en samojed när folk frågar.

Emaljoh4
0

Samma sak med mig:

Har en Sheltie, och många tror det är en Collie-valp, eller "dvärgcollie"

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Alexis78]
0

#22# Som jag skrev, det är nog en del som undrar över dig och ditt resonemang med även om de inte vågar gå emot massan och skriva det i tråden. Jag skulle själv aldrig fästa en sådan sjuklig vikt vid vilka raser exakt en hund hade i sig att det överskuggade allt annat, som det verkar göra för dig.

Labolina_73
2

#21,, men snälla rara nån,,,, skriv exakt vad jag lindar in så jag och alla andra förstår är du snäll…

#18,,,, exakt,, mycket bra skrivet….. :-)

//Linda

[Alexis78]
1

#24# och det är ju kul för dig att du orkar älta detta nogrant och omsorgsfullt varje gång någon frågar, jag tror säkert din hund uppskattar och bryr sig oerhört. Men det är ju inte riktigt rellevant eftersom det i ditt fall handlar om en helt annan ras och det gör det ju inte i den här tråden, här handlar det om att man ibland bara nämner en av raserna. Hunden ÄR ju den rasen men man orkar inte dra resten av raserna den också är.

SaraC
2

#21 Tänk över hur du formulerar dina inlägg. Allting som skrivs på sajten ska följa våra Skrivregler.

För övrigt tycker jag det är löjligt att du inte kan svara på min enkla fråga men ändå fortsätter att spy galla över oss som har en annan åsikt än dig i tråden.

Det är ingen som säger att man som blandrasägare ska räkna upp varje ras man har i sin hund vid fråga, det är ju rent löjligt att kräva något sådant. Det vi andra diskuterar här är däremot att man säger en ras istället för att säga att det är en blandras. Mer än "blandras" behöver man inte säga. Går väl fortare att säga det än bra många långa och komplicerade renraser.

Och du har tydligen fortfarande inte velat läsa hela TS inlägg, h*n skriver vad hon frågade och vad ägaren svarade och det är det enda h*n vill diskutera här är svaret hon fick på frågan. Vad du får dina spekulationer och tolkningar ifrån vet jag inte.

Labolina_73
2

#28 äh ge upp nu….

du verkar ju inte ens fatta vad vi menar med det vi skriver,, du läser in det du vill och sedan vrider du till det lite i skallen och får det till något helt annat,,

Maja2
1

#28… exakt vad är ditt problem?

Den enda mening du sagt som verkar någorlunda vettig är väl den sista du skrev, som åxå svarar på funderingen som Ts hade.

Du skriver: Hunden ÄR ju den rasen men man orkar inte dra resten av raserna den åxå är.

DÄR är svaret, allt annat du skrivit är mest bara attack utan anledning.

Belimas
1

_"Ja det här är en papillon och med lite yorkshireterrier i sig"

_Om det nu är så jobbigt att säga det varför inte bara säga blandras ? Det ordet är lika långt som papillon då båda orden har 8 bokstäver och borde således vara lika "jobbigt" att säga ? Skitsamma i att förklara vad det är för raser och undrar personen/personerna så är det väl bara att säga pappis och yorki kort och gott ?

SaraC
1

#28 Men snälla du, läs inläggen! Nej, jag tror inte att min hund bryr sig det minsta. Och nej, jag ältar inte heller detta varje gång jag möter någon med min hund. Det framgår ganska tydligt om du som sagt läser hela inlägget, men du verkar ju bara plocka delar överallt.

Men om jag ska förtydliga mitt inlägg för dig så var mitt exempel var att ni inte orkar dra alla raser, men jag kanske inte heller orkar stå och förklara flera gånger att min hund inte alls är av den eller den rasen utan den och varför. Summa av kardemumma alltså att det är lika "jobbigt" för mig att förklara det som för en blandisägare att förklara vilka raser dennes hund är av. Tydligt nog förklarat?

[Alexis78]
1

#29# Jag tycker det är lustigt att en del får bryta mot skrivreglerna och inte andra, kanske är det okej när det passar och följer majoriteten, vad vet jag.

Tydligen har du själv inte velat läsa svaren från de modiga få som vågar gå emot ts, det är inte riktigt så att det duger att bara svara blandras heller när det kommer till rashysteriska människor, då komemr följdfrågorna och att bara gå vidare och ignorera dem tolkas lika negativt (vi har ju blandraser så allt med våra hundar är ju negativt enligt somliga) som att svara bara en av raserna.

[Alexis78]
2

#33# Och om du vill ta upp tid på din promenad med att förklara och älta det med varenda som frågar så är det upp till dig, jag lägger hellre så mycket tid som möjligt på min hund istället. Vi prioriterar olika.

LinaK
0

#34 Var har det brytits mot skrivreglerna?
-------------------------------------------------

Jag tror många inte "orkar" säga vilka raser det är i hunden. Men jag tycker man kan säga att det är tillexempel en "papillionblandis" eller en "labbeblandis". Man blir ju ganska förvirrad om någon säger att det är en labrador och sen ser det inte alls ut som en labrador. Sen kan det bli andra missförstånd, oftast så kanske man ställer en följdfråga typ vilken kennel hunden kommer ifrån om man är intresserad av rasen i fråga. Då måste ändå personen säga att det är en blandras.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SaraC
1

#34 Du får gärna hänvisa här eller via PM till mig på något inlägg som bryter mot skrivreglerna. Vi som modererar är bara människor och kan självklart missa vissa brott mot regler.

Jo, jag har läst dina svar och hela tråden flera gånger. Men blir inte klokare för det. Har även ställt flera frågor till dig men får inga svar, då är det svårt att komma vidare i en diskussion. Jag har svarat på dina inlägg men du har aldrig ställt några frågor i dina så jag vet inte riktigt hur du får det till att följdfrågorna ignoreras och tolkas negativt? Däremot svarar du på varje inlägg och ignorerar frågor du fått.

SaraC
0

#35 Men återigen, läs inläggen innan du svarar!

[Alexis78]
0

Jag har skickat PM men som jag skrev, det ignorerades.

Karmatarerskanise
2

#17 Den enda som pratar och bestämmer åt andra i den här tråden är du!
Du säger åt TS vad hon egentligen tycker, för hon tycker inte det hon skriver enligt dig. Skärpning.

Klarar du inte av att andra själva säger det dom tycker och tänker är nog ett forum inte rätt plats. Här för vi själv våra åsikter, det är inte ditt eller någon annans jobb.

Har jag en blandras säger jag det. Därför kan jag inte förstå varför man som blandisägare skulle säga något annat. Finns ingen logik i det. Att gnälla över att det är jobbigt att säga vad man har för hund ser lite löjligt ut.

Visa respekt när du skriver här inne.

[Alexis78]
1

#40# men du kan uppenbarligen prata åt folk, det är helt okej :) Eller slänga in egna tolkningar om varför blandisägare gör si eller så, också helt okjej för det är ju du.

[Rocky70]
2

Jösses,är det bara jag som har annat att fundera på här i livet än om nån för mig okänd människa har en blandis eller inte.Hur man kan hänga upp sig på nåt sånt är ju nånting så fruktansvärt löjligt.

Och ja jag vet att när jag tycker så att jag inte hade behövt kommentera öht,men det är lite roligt och se hur alla hittar en och gadda ihop sig mot.Sen att hänvisa till Skrivregler för en person men inte mot andra bara därför att de tycker likadant vet jag inte riktigt vad jag ska säga om.Rynkar på näsan

Karmatarerskanise
1

#41 Var gör jag det?
Var gör jag egna tolkningar? Var pratar jag åt folk?

Hoppas du visar det, för du har slängt ur dig en massa i den här tråden som du sedan varken kommenterar eller kan påvisa.

SaraC
1

#39 Jag får ganska många PM hela tiden och hinner inte svara på alla på en gång, men ditt PM är besvarat nu.

#41 Det här är ett diskussionsforum. Meningen är att folk ska ge sina egna personliga svar på alla inlägg, sedan är det såklart upp till trådskaparen och alla andra läsande att göra sin egen tolkning av alla svar. Ett forum är ingen "faktasida".

SaraC
1

#42 Vilka fler inlägg är det du tycker bryter mot skrivreglerna?

Karmatarerskanise
1

#42 Ganska dumt att påstå att någon har gaddat ihop sig, för att vi råkar vara några stycken som är av samma åsikt. Du är också välkommen att berätta  vilka inlägg som bryter mot skrivreglerna, eftersom vi tydligen missat dessa. Hjälp uppskattas alltid.

LinaK
1

#42 Det handlar väl för sjutton inte om att gadda ihop sig. Om man tycker en sak ska man då inte få skriva sin åsikt bara för att typ tre andra har samma åsikt som en själv, ska man då behöva vara rädd för att man "gaddar ihop sig" mot en person. ALLA får säga sin åsikt här i tråden. Denna gång var det fler som hade samma åsikt än en annan person.

Så det handlar då inte om att gadda ihop sig som du skriver.

[Rocky70]
1

Det var ju en av er moddare som startade den diskussionen och om det fanns nåt att påpeka i det inlägget som menades då så är det väldigt många inlägg som skulle ha ett påpekande.

Karmatarerskanise
2

#48 Åter igen, berätta vilka inlägg du syftar på.
Det leder ingenvart att ropa, om du inte kan visa var.

SaraC
1

#48 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Jag skrev det angående kommentaren i #21 Duttit och klapp på huvudet. som jag anser har ett onödigt otrevligt nedvärderande sätt. Sedan skriver du att andra också brytit mot regler men inte fått tillsägelser och jag vill gärna få exempel på de inläggen? Baserat på ditt inlägg: Sen att hänvisa till Skrivregler för en person men inte mot andra bara därför att de tycker likadant vet jag inte riktigt vad jag ska säga om.Rynkar på näsan

[Rocky70]
1

Läs inlägg #29 och läs då inlägget som får ett påpekande och läs sen resten av inlägg #29.Det är ju bara löjligt att använda sig av att man är värd för att framhäva sin åsikt och samtidigt  använda sig av av hänvisnig till Skrivregler och uttrycka sig själv på det viset.

Sen är det ingen överraskning att det blir en disussion om blandraser på det här forumet.

[Rocky70]
1

Om inlägg #21 är nåt att anmärka på så tar vi t ex inlägg #30 och jämför.Varför är det ena nåt att anmärka på men inte det andra?

Karmatarerskanise
2

#51 Och exakt var använder sig SaraC av att hon är värd för att framhäva sin åsikt? Inlägget du hänvisar till bryter inte mot några Skrivregler och är inte skrivet på ett nedvärderande sätt, som inlägget som får en tillsägelse är.

SaraC
2

#51 Tja, jag har läst det ett par gånger eftersom det var jag som skrev det. Efterlyser fortfarande en direkt hänvisning till vad det är exakt för ordval/menin/meningar du anser bryta mot reglerna?

Labolina_73
1

#51,, det är ingen diskussion om blandraser i denna tråd,, utan mera om vissa ägare till blandraser.

[Alexis78]
1

#52# För att inlägg 21 går emot strömmen och framför allt är skrivet av en ganska okänd medlem på forumet medans inlägg 30 inte är det. Sorgligt men sant. Sen har det alltid varit blandrasägarens hårda vardag att antingen snällt ta emot skit från renrasägare eller bli fullkomligt attackerade av dem.

Karmatarerskanise
2

#56 Herregud. Du har då verkligen läst helt andra inlägg än jag. Den enda som tagit upp negativa saker om blandraser är du, dessa saker har du sedan försökt trycka på andra, som aldrig yttrat ett ont ord om blandisar. Tyvärr är det ingen annan som varit negativ mot blandraser, och det kan alla som läser tråden se.

Klagomål kan som vi skrivt ett par gånger nu skickas till Sajtvärd.

Nu låter vi tråden återgå till det den är skriven för. Inlägg utanför trådens ämne kommer tas bort av admin.

Maja2
1

#56  Men snälla….  oj vad du verkar bitter…

Jag har 4 blandraser…  har aldrig någonsin känt mig varken attackerad för det, eller tvungen att ta skit. Aldrig någonsin! Så den vardag du beskriver är inte generell.

Dessutom har det inte med tråden att göra…  det handlar ju inte om det.

Noa-Nisse
2

Varför ska man hålla på att undanhålla vad man MEDVETET själv har valt? Har man valt att stödja blandrasaveln tycker jag man ska stå för det! Har man inte gjort det så får man stå för det också!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

#57, oj satt och läste igenom alla inlägg och skrev sedan så missade ditt inlägg.

Maja2
1

Fast det är ju ingen som sagt att de flesta Undanhåller medvetet, utan det verkar ju vara mer att de inte Orkar säga alla raser…  alt inte orkar säga att det är en blandras, för då blir det följdfrågor de inte orkar svara på.   Eller, så är de rädda att få skit för att de valt en blandras…

Man kan grubbla sig gråhårig på varför folk säger si eller inte säger alls. Om man orkar grubbla på det förstås :)

[Alexis78]
0

#61# Nej, det är det ingen i tråden som sagt, tyvärr som jag skrivit tidigare så är det helt okej att anklaga blandrasägarna för att lägga in egna tolkningar o.s.v men omvänt går hur fint som helst vilket märks som en röd tråd genom hela diskussionen.

Noa-Nisse
1

Men om det nu är så himmla jobbigt att besvara följdfrågor. Varför inte skaffa den vanligaste hunden som finns som typ alla känner igen för då kanske det finns en liten chans att det inte blir några följdfrågor?

Förstår verkligen inte vad problemet ligger! Är det jobbigt att säga vilka raser ens blandis är p.g.a att det är så himla många raser? eller är det för att det är jobbigt prata med människor? eller är det bara för att man är så lat att man inte orkar röra på munnen?!

Maja2
2

#63 Men… man kan ju inte vara TVINGAD att svara på frågor överhuvudtaget va?

KvirrZ
0

#64 Nej, men frågor kan man ju få oavsett vilken ras man har. Och om man inte vill svara, ja då är det bara att gå där ifrån.

- Mvh Emma

SaraC
2

#56 Om du tror att vi moderatorer tar våra beslut på sådana grunder så tror du helt fel. Du skrev ett otrevligt, nedvärderande inlägg till en person som inte ens svarat dig i tråden. Jag har fortfarande inte fått några konkreta hänvisanden till vad någon annan gjort som bryter mot skrivreglerna, det går bra att ge mig det antingen direkt här eller via PM.

SaraC
1

#64 Självklart är man inte det! Det är väl bara att tiga och gå eller svara "nej, nej, nej" eller "jag vill inte prata" eller vad som. Klart man inte har tid/lust att prata med folk hur länge som helst jämnt.

Det som diskuteras här är att det är det skulle vara besvärligare för blandrasägare att svara ordet BLANDRAS istället för en ras deras hundar innehåller. Och varför det i så fall inte är besvärligare för renrasägare att svara på frågor än vad det är för blandrasägare.

[jakke94]
1

hur svårt är det att bara läsa ts första inlägg kan man undra när man läser dessa kommentarer…

pius314
3

För att försöka mig på en teori till ursprungsfrågan… Jag tänker mig att det faktiskt är så att alla inte tycker det är viktigt. Det är nog en massa folk som inte bryr sig så mycket om raslinjer, halsbandsvarianter etc. Och de tänker inte ens på att det kan vara ett topic för andra. De har en hund, mat in i ena ändan, bajs ut i andra, och ett öra att klia emellan. Även om det kan spreta bland åsikter och meningar tex här på forumet så har vi ju ett engagemang och lite "fackidiot"-varning på flertalet som är aktiva ;-) Man brinner för sin hund/ar, alla har inte det teoretiska (eller värre- praktiska) intresset. I det läget tror jag inte att man mörkar/ljuger medvetet, det är bara ett utbyte av några meningar med en främling, varför krångla till det? Tror jag Tjing

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Nuttra
1

1 jag tror inte att man skäms (finns undantag) utan att man helt enkelt inte orkar.

2 man kanske har bråttom och slänger ur sig ''tibbe'' och fortsätter vidare

3 i TS situation då de stod och pratade så kanske de faktist inte att det spelade så stor roll? MÅSTE man alltid vara ärlig även fast man kanske inte orkar/vill eller bara inte bryr sig?

JAG tex är polack/fransk/jugoslavie/tysk från mammas sida och pappa är 'renrasig grek'

Så jag är polack och grek (för det mesta) morfar är tysk och jugoslav. Mormor mor är tysk

Men eftersom jag bara kan tala polska, säger jag att jag är polack. Jag vet att jag ser mer ut som en grek (jag är ju hela 50 % grek ju) men det blir helt enkelt lättare då jag åker till polen varje år för att hälsa på släkt, jag talar polskamed morsan, med släkt och ja, det enda språk jag kan tala utöver mina modersmål. Om folk sen kommenterar att jag inte ser ut som en polack kan jag ju förklara att pappa är grek. (oj, varför sa hon inte från första börja?! skäms hon eller?!) Nej jag skäms inte, jag är faktist stolt över att vara grek. Även för at vara polack (bästa landet ju^^) Men det blir så mycket lättare att säga polack..

Såå jag förstår inte varför folk (int bara ts) tror att man skäms? ^^ hahah jag vet att det är ganska olika mellan mig och hund, men egentligen inte. hihi

/Helena

Maja2
2

Det är väl åxå såhär att om man vill ha svar på en specifik fråga, från en specifik målgrupp. Dvs, om man (som Ts i första inlägget) vill  veta varför ´vissa blandrasägare inte berättar om Alla raser en hund innehåller, när de får frågan, så måste man fråga målgruppen. Dvs, de blandrasägare som faktiskt svarar bara en av raserna. Det ger ju inte så mycket för alla andra att spekulera hit och dit… utan fråga de som svarar så, då kommer nog det rätta svaret. Allt annat blir ju bara spekulationer.

Warney
0

70# meb om mab har hund kan man säga blandis.

// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

Michaela-N
0

#32 "Blandis? Av vadå?"

Eller om man säger pappis och yorkie: "Vad är det för några raser?"

Cazzos
1

TS, jag förstår din tanke fullkomligt.

För övrigt så kanske man tycker att om man säger att ens hund är en blandras så kanske den andre ger följdfrågor och frågar vad för raser föräldrarna är osv, och det kommer att sluta till en hel debatt om raserna som ingår i hundens släktträd.

Det kanske inte alltid är så, men om det slutar med en debatt/lång diskussion och man har bråttom så är det inte så jätteroligt att stå där och inte vågar säga att man har bråttom och måste sticka för att verka otrevlig.

fettmedkevlar
0

TS, precis undrar jag som dig.

Skrev ett inlägg på Brukshundraser.ifokus här för ett tag sedan där undrade jag samma sak.

Jag menar, även om hunden t.ex har 10% chihuaha och 90% tibbe så är det ju ändå en blandras. Varför inte säga att det är blandraser isåfall? Jag personlig tror mer det är bristande kunskap, lathet eller bara lögn folk brukar säga så.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Labolina_73
1

#64 nej absolut inte,, men står man och pratar så uppfattas det nog väldigt otrevligt..

/L

[Alexis78]
1

#71# Precis, men trådens syfte verkar vara just att få igång så mycket negativa spekulationer som det bara går. Flera blandrasägare har svarat varför men svaren ignoreras och det är mycket mer populärt att komma med inlägg som "det är lathet" " de skäms" "de ljuger" alltså svar som de flesta redan bestämt att det måste vara så.

Kalli
0

#75: Eller så kan man ju svara att man har en JRT, då det är ungefär lika sant.

Sen var det någon som frågade om man måste vara ärlig när någon frågar om ens hunds ras/raser. Nej, det måste man väl inte men då får man väl vara beredd på att folk undrar varför man ljuger dem rakt upp i ansiktet?

Personligen har jag inget problem alls att folk frågar om mina hundar, tycker det är trevligt om någon visar intresse och svarar gärna på frågor om dem. Har jag sen inte möjlighet att prata just då ursäktar jag mig med att jag har bråttom (eller vad nu är fallet) inte genom att ljuga.

fettmedkevlar
0

#78 Men det är ju lögn att inte berätta sanningen. Det är ju som att jag skulle peka på min blandistik och påpeka att hon är siberian trots att hon endast har 30% i sig.

Skulle någon fråga mig vad mina hundar är för raser så skulle jag inte dra mig för att berätta det jag vet.

Kalli
0

#79: Menar du mig? Jag har väl inte sagt något annat än att det är att ljuga att inte berätta sanningen? :)

Labolina_73
2

#77 det handlar inte alls om att få igång något som skulle vara negativt.

Jag förstår verkligen inte varför man inte kan svara vid en direkt fråga,, men som vanligt så vrider du till saker och ting i denna tråd.

Du tror att jag mer eller mindre hatar eller iaf tycker väldigt illa om blandraser,, Det är inte sant. Så hur kan du få min tråd till något sådant?

Jag kan ju ta det en gång till,, min svärfar frågade vilken ras det var och dom svarade Tibetansk spaniel, jag då som hörde detta och faktiskt oxå har en tibetansk spaniel sa att dom har väldigt långa nosar för att vara det,, inget illa menat utan bara ett konstaterande att dom hade långa nosar och först då svarar dom att Ja men deras pappa är Chihuahua,, så om jag inte varit med hade min svärfar trott att det var en tibbe.

låt säga att min svärfar var ute efter en hund, tyckte deras var fin och fått veta att det var en tibetansk spaniel,, låt säga igen då att han kanske ville ha en sådan. Men han kommer ju inte att finna någon iom att dom ser inte ut så.

detta är hypteser iom att det inte var på det viset att min svärfar ville ha en hund men det spelar ju liksom ingen roll.

Står man och pratar på gatan där man bor och får en lögn uppslängt i ansiktet så känns det nog inte så vidare roligt,, iom att detta par visste att dom inte hade en tibbe utan en blandning mellan tibetansk spaniel och Chihuahua kunde dom ju ha talat om det tycker man ju,, för mej är det ingenting att skämmas för ifall man valt att köpa en blandras. Det kan vara av olika skäl man valt att göra det. Skulle det vara jobbigare menar du att säga det? eller varför undanhåller man det annars,, enligt dej?

Egentligen undrar jag varför jag fortsätter att tjafsa med dej,, du vill ju inte lyssna iaf och tror bara en massa som inte är sant,,

som att jag skulle svara JA om jag fick en fråga,, är det en Chihuahua?

Man frågar ju för att man är intresserad av hunden i den konversationen man har och då räknar iaf jag med att få ett ärligt svar… eller?

Du verkar inte bry dej så mycket om ärlighet eller samspel i samhället så nu tänker jag inte svara mera på dina inlägg,, dom är för mej rena nonnsens.

Det är ju inte många i denna tråd som håller med dej i ditt resonemang, oavsett dom är renras'gare eller blandrasägare,, du tar väldigt hårt på renrasigt eller blandraser så man kan ju fråga sej vem som har problem med vad??

fettmedkevlar
0

#80 Ja jag menade dig eftersom du citerade mitt inlägg #75.

fettmedkevlar
0

Tillägg, inte citerade utan svarade åt mig inlägg. Felskrivet av mig.

Karmatarerskanise
2

#77 Minst en blandis ägare har ju själv sagt att det är för att man inte orkar säga vad för hund man egentligen har som man säger en ras. Det är alltså inget som är påhittat angående latheten.

Inga svar har ignorerats, däremot ifrågasatts (precis som vanligt på forum). Åter igen kommer du med felaktiga påståenden som saknar grund. Du slänger bara ur dig anklagelser till höger och vänster och ger inte diskussionen något mer än tråkig stämning.

Att systematiskt lägga i egna värderingar i det andra skriver gör det totalt omöjligt att föra en diskussion. Att dessutom ignorera en hel del gör det knappast bättre.

Så nu ber jag dig med andra att hålla sig till trådens ämne. Har man inget trevligt att skriva, kan man låta bli.

[Alexis78]
1

#84# Förklara gärna det meningsfulla med tråden om bara svaret från den enda vars förklaring passar ts accepteras och resten svar ifrågasätts. Om man frågar tio blandrasägare varför de gör på ett visst sätt så känns det lite märkligt att bara ett av svaren (som sammanfaller med ts fördommar) är godkända och resten som inte är så negativa helt ignoreras. Som det ser ut i tråden så är det ju praktiskt taget bara negativa spekulationer från folk som antingen har renraser eller som själva alltid i ur och skur stannar och omständigt förklarar alla raser och svarar på varenda följdfråga. Det är lite missvisande då ts från början ville få det till en fråga riktad till de med blandraser som bara svarar en ras. Men som jag skrivit tidigare, vad som står i ts och vad tråden var menad för egentligen verkar inte riktigt stämma överens med varandra.

Jag som blandisägare kan inte riktigt se det trevliga i alla dessa spekulationer om lögner, lathet, okunskap o.s.v men jag antar att det är vad den breda massan finner nöje i som räknas.

Nuttra
0

#85 det är inte så att vi har fördomar mot blandisägare?!

ALLA är lögnare, alla är lata, alla har nån slags okunskap. Och detta handlar ju om varför vissa blandisägare säger som dom gör.

Ifall jag håller med något inlägg varför ska det ifrågasättas? Vissa ingnoreras just därför att ingen annan har något att säga emot.

/Helena

Kalli
0

#82: Okey, ditt svar "Men det är ju lögn att inte berätta sanningen. Det är ju som att jag skulle peka på min blandistik och påpeka att hon är siberian trots att hon endast har 30% i sig." fick det bara att låta som att jag hävdat motsaten. Missuppfattade kanske bara men det kändes som du sade emot fast vi tycker samma sak varpå jag blev lite förvirrad. :)

#85: Vilka fler förklaringar än att man inte orkar säga alla raser eller inte orkar stanna och förklara/prata om det har det funnits i tråden som inte lyfts fram tycker du då?

[Driva]
0

Jag förstår det inte riktigt heller. Har själv en blandis och säger oftast hennes raser när folk svarar (dvärgschnauzer/cockerspaniel). Speicellt som det är roligt att höra vad andra har för erfanrehet av raserna så man får veta vilka rastypiska drag hon har från båda raserna.

Michaela-N
1

Jag tror att det är få som säger bara en ras istället för alla därför att det låter finare, eller bättre på något vis. Det tror jag verkligen inte.

[4paws]
0

eftersom jag har två tikar som ser ut som äkta sibbar så brukar jag säga blandraser med sibbe i fokus eftersom båda har minst 50 % sibbe i sig.

annars tar jag inte så allvarlgit på det. viktigast för mej är hunden och att den mår bra oavsett ras och raser :)

Karmatarerskanise
1

#85 Tråden behöver inte vara meningsfull för dig. Det är TS tråd, och vad jag kan se så är det många som fann den intressant. Man kan inte tycka om allt som skrivs här inne. Så mitt råd är att hålla sig till de trådar som man finner intressanta och givande.

Detta är det sista jag skriver om detta nu, och jag hoppas du respekterar TS och tråden och slutar skriva om annat än det den är till för.

Belimas
0

Säg bland annat papillon då eller strunta i att svara överhuvudtaget, bättre det än att ljuga.

Jag får ofta frågan om vad mina hundar är för ras då merparten gissar något helt annat. Ibland svarar jag bara nej det är en annan ras men ibland säger jag vad det är för ras och vilken skillnad det är mellan raserna. Jobbigt visst men då lär sig i alla fall de som frågar sig något nytt.

Michaela-N
1

#92 Jag tänker fortsätta säga papillon, det är mest papillon i honom, om du anser att jag ljuger så okej, det skiter jag i, men jag skulle uttrycka det mer som att jag inte berättar hela sanningen helt enkelt. Jag ljuger inte.Det verkar vara viktigt för dig med raser, och att det är stor skillnad, stamtavlan är viktig. För mig är den inte så. Det är bra med stamtavla, men jag delar inte upp hundar i två sorter. Rashund och blandrashund.

Labolina_73
0

#93,, men varför väljer du då att inte berätta hela sanningen? Om det inte är viktigt för dej om du har rashund eller blandrashund kan det ju heller inte spela någon roll om du talar om att det är en blandras/papillonblandning, eller?

//Linda

Lyan
0

Jag kallar Ping för pudel och det är faktiskt av lathet, men inte till någon som inte vet vad hon är, då säger jag pudel/papillon eller pudelmix. Fast oftast tror folk hon är ren trots sina vita tassar och bröst och då säger jag att hon är 50% pappis också. Renrasen jag hade innan var det i princip ingen som trodde var renrasig, en gång var det till och med en gubbe som menade på att jag ljög trots att jag sa att jag hade stamtavla på honom :-/

Jag har absolut inget emot blandisar (har ju en själv :-P) men jag tycker inte man ska säga att hunden är ren om den inte är det, vet inte varför, tycker bara det är fel eftersom det inte är sant

Michaela-N
1

#94 Det tar tid.

Labolina_73
0

#96 tjaa ett par sekunder extra blir ju jobbigt ilängden,, sorry,, tänkte inte på det.

papillon

papillonblandning

blandras,,

jaaa jättejobbigt så jag förstår dej.

/L

Michaela-N
1

#97 Men det blir mindre jobbigt av att du försöker få någon att skratta åt mig, det är extremt roligt hur du försöker göra dig kul men det är bara patetiskt. eller vänta jag ska bara garva lite

HAHAHAHAHAHAHHAHAAHHA

Labolina_73
0

#98 men snälla rara nån,,, att alla orkar,,

Det jag ville få fram till dej är hur urbota dumt det låter när du säger att det tar tid.

Redigerat av admin, personliga påhopp tillåter vi inte

/L

Michaela-N
1

#99 Du är inte heller så gammal…eller?

LinaK
1

Nu får ni sluta. Diskutera på normal nivå annars får vi låsa tråden.

Denna kommentar har tagits bort.
Michaela-N
1

#104 Uppenbarligen inte, du hävdar att alla är emot dig när det istället är du som skriver så att andra blir stötta, utan att förstå varför. Du verkar inte förstå innebörden av begreppet flamsa, jag blir arg och irriterad på ditt sätt att uttrycka dig på och därför gjorde jag som jag gjorde, utan att på något vis vara elak tillbaka. Jag förstår inte alls, faktiskt.

Karmatarerskanise
0

Nu tog jag bort lite kommentarer, eftersom de var fullstängidt onödiga. Vill ni fortsätta er "diskussion" kan ni ta det via PM. Tvinga inte oss att låsa tråden.

pius314
2

vet inte om ursprungsfrågan är intressant längre, men gör ett nytt försök iaf

Jag upplever det som att för dig är det väldigt viktigt att få "rätt" svar från de som du frågar om ras.

OM man inte själv tycker att det är viktigt, så finns ingen drivkraft att precisera sig vad gäller blandningar. Och om jag får generalisera en hel del så är det nog fler med "gatukorsningar" som kvalar in i kategorin som tycker att det är oviktigt.

Alltså, när du frågar någon som lägger samma värdering som du kommer du få "rätt" svar, och annars kommer du riskera att få "fel" svar, för ni är inte på samma bollplan, om sport-klychan tillåts i sammanhanget.

Så det är nog bara att acceptera att några kommer att leverera "fel" svar, inte för att de skäms utan för att de inte lägger något värde i frågan…

Labolina_73
0

Lås tråden om ni vill.. Jag är klar här iaf.

Det var inget persoligt påhopp utan ett konstaterande att personen ifårga inte är så gammal och kanske därför resonerar på så vis, det är inget konstigt alls.

Men jag är nu helt färdig.

//Linda

Michaela-N
1

#108 Du diskuterar, får inte det svar du vill ha och sen vill du inte vara här något mer.

Var det inte? Jag är inte så gammal, därför anser jag inte att din åsikt är rätt? Inget konstigt alls…nähä. Men lite konstigt är det nog ändå Flört

Kalli
0

#107: Fast hur vet man om någon är på samma "bollplan" alltså svarar ärligt eller om någon tycker det är oviktigt och därför ljuger? Antagligen frågar personen för att denna har ett intresse, varför inte göra någon en tjänst och ta två sekunder extra och svara ärligt?

Personligen tycker jag som sagt bara att det är trevligt om någon är intresserad av mina hundar, delar gärna med mig om allt möjligt som gäller mina älsklingar.

Noa-Nisse
0

#110 känner exakt likadant!!

pius314
1

#110 det är just det, det vet man inte. Glad Det är själva kärnan i frågeställningen som jag ser det…

Den som svarar anser inte att de ljuger… Han/hon kanske inte ens kan föreställa sig att det är så viktigt för dig…

Den som svarar vet ju heller inte vilken bollplan du är på. Om du tycker det är viktigt kanske du kan specificera frågan för att vara säker (säkrare) på att få "rätt" svar.

Du: Åh vilken fin valp, vad är det för ras?

Hundägare: det är en labrador

Du: Jag tycker den ser lite hög/låg/lång/kort ut, har den någon annan ras i sig? (med ett vänligt tonfall)

Hundägaren: Ja faktiskt, den har lite Tax i sig också…

THe END, inte ett öga är torrt Flört

Kalli
1

#122: Vilket då förutsätter att personen som frågar är så kunnig så att den ser att hunden inte är en renras.

Sen när du säger att han/hon inte kan föreställa sig hur viktigt det är så kan jag undra varför man tror att personen frågar om inte för att personen vill veta svaret? (Åtminstone om frågan inte är, ser jag fet ut i de här byxorna) Frågar någon vilken ras min hund är utgår jag från att det är intresserade av vilken ras/raser det är så varför skulle jag inte vara artig nog att berätta sanningen.

Huruvida det sedan är lögn eller inte att inte berätta hela sanningen är nog en helt annan diskussion men vi kan kanske vara överens att man åtminstone medvetet missleder personen som frågar.

Lixim
1

Jag har en blandis, och jag säger alltid att hon är det, sen frågar dom alltid vilka raser det är m.m det tycker jag bara är trevligt :) Vf inte svara ärligt när någon undrar något?

Sen har vi en bedlington terrier (renras) där fattar inte folk alls när vi säger att han är renrasig hehe.

Klart man ska vara stolt och säga vad ens hund är för något även om den nu är ren eller blandras eller vad som :D

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

pius314
1

#113, tja när folk frågar vad jag jobbar med så är de kanske inte intresserade egentligen, utan är mest ute efter att chit-chatta lite. De kanske inte vill veta exakt vad jag gör, utan lite mer för orientering.

Min poäng är att de olika ståndpunkterna förmodligen aldrig kommer "förstå" varandra, så varför inte bara gilla läget och inse att vi är olika…

Nä jag är inte med på att det är att "medvetet missleda", jag tror som jag skrivit ovan att det är (i vissa fall) helt omedvetet.

#114 Det är ju en approach, och jättetrevligt, jag själv skulle nog kunna stå och prata bort en stund om de olika raserna i blandisen Glad.

[hehlenaaa]
0

På tal om detta såg jag idag en annons vid namn "Labbevalpar". Klickade in där då jag på den lilla bilden tyckte att ena valpen hade ovanligt mycket vitt på bröstet och var nyfiken. Då kom det fram att valparna var 75 % labbe och resten setter. Men hur tänker man då, när man sätter rubriken "Labbevalpar"? För det är ju inte labradorvalpar, eller hur ?

Karmatarerskanise
0

#116 Det ser jag ofta på blocket, de kallas för en ras men har många gånger flera raser i sig.

jollycox
0

#112 jag har faktist sett en bild på en hund som var blandning av fyra raser men kommer bara ihåg två och det var Tax och rottis. :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Mischa
0

Blir rätt förvånad över hur "jobbigt" det verkar vara att nämna en ras extra(?)

När jag hade en golden/storpudel/labrador/ISCWT så sa jag kort och gott blandras om dom inte specifikt frågade.

≧◔◡◔≦

SaraC
4

Står fortfarande kvar vid samma ståndpunkt som #119 här ovan. Hur jobbigt kan det vara att svara "blandis"? Men det är det ingen av de som tycker att det är jobbigt/tar tid att svara alla raser istället för att bara säga en som velat svara på hittills.

Jag är så trött på att hela tiden få höra att man är anti-blandraser eller liknande bara för att man säger emot det minsta lilla/det minsta lilla kritiserar någon med blandras. Då är man genast en snobbig renrasägare med en inavlad ful hund som ska hålla tyst för att man inte begriper något. Jag är uppväxt med blandraser. Jag har älskat varje hund och jag har absolut inget emot blandrashundar (däremot många gånger åsikter när det gäller aveln).

Varje gång någon frågade vad det var för ras på hunden vi var ute med från att vi var typ 7 år och uppåt, klarade och orkade vi svara att det var till exempel "en pointer/gråhund". Vi har aldrig kallat hundarna blandraser när någon frågat, även fast det gått snabbare att säga, utan sagt raserna i en veva. Inget mer med det. Har man inte velat svara på den, eller någon annan av alla möjliga frågor man får varje dag som hundägare, så har man bara sagt att man inte har tid just då och gått vidare. Så nej, jag förstår fortfarande inte varför det är så jobbigt att säga att hunden är en blandras?

Noa-Nisse
0

#120. Bra skrivet! precis så tycker jag också :)

Zabbio
2

Brukar säga ''korsning'' ("äkta byracka" eller "gatukorsning" förekommer också) när någon frågar om Ceddie. Kan säga shabbe. Hon är ju visserligen bara hälften ''shabbe'' (schäfer - labbbe) och hälften rottis. Bryr mig helt enkelt inte riktigt om att  nämna allt, spela roll liksom.  ''blandras'' är ett så trist ord.. varför dra in ''ras'' i det öht?  För mig ligger hela "kriget" mellan renras och blandras i det ordet. Varje gång jag hör ''blandras'' (eller ''renras'' för den delen) känns det som att man plötsligt måste försvara sin ståndpunkt att köpa hunden, något jag gärna står för men inte orkar dra upp för det mesta. Men det finns ju andra ord. Korsning är ju ett ganska oladdat, neutralt ord.

Fast oftast frågar de inte efter ras utan frågar mer ''Är det en labbe korsning/schäfer korsning?" eller ''vad har hon för raser?" och då blir ju svaret mer utförligt; ''Ja, med rottis också'' eller ''Hon är häften rottweiler och resten schäfer och labrador, skulle gissa på säl eller gris också.. ;) '' (hon bökar med nosen som en gris och har stora sälögon att titta på en med).

Skulle inte själv hävda att hunden var en viss ras om den inte var det, men kan samtidigt förstå att man lätt säger ''tibbe'' eller ''labbe'' istället för att dra upp allt. De flesta frågar inte, och de flesta som frågar är oftast nyfikna på utseendet. Verkar de genuint intresserade av rasen och frågar vidare är det väl inte mer än att lägga tlll att det är en korsning eller att härstamningen inte är helt känd.

Men seriöst.. spela roll. Är man intresserad av en ras så går man väl och söker fakta om den, man dömer väl inte rasen på den/de få  hundar man möter en kort minut som liknar den? Och spelar det verkligen så stor roll om den som har hunden svarar med alla raser eller inte? Om andra har en renrasig eller korsning? Är det så viktigt för er att veta exakt vad andras hundar har ör härstammning eller om de är helt rena? De är hundar, och jag gissar att ni inte funderar på att avla på dem eller köpa dem för att ni möter dem så det kan väl kvitta fullständigt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[arlington]
0

Oj, jag blev helt snurrig av att försöka hänga med i den här tråden. Men jag tycker det är roligt att läsa vad andra tycker att man ska säga!
Själv ledsnade jag en aning när alla jämt skulle fråga ut mig om alla raser min första hund hade i sig. I början, de första åren, svarade jag detaljerat på allt, men sen stod jag inte ut mer. Jag tröttnade, svarade jag att det var en blandras ville de ändå ha en hel utläggning, haha!

När de sade "Oj, vilken fin renrasig schäfer!" svarade jag slutligen "Ja, visst ser hon ut som en ibland." Eller så sade de "Oj, jag har aldrig sett en sån schäfer med sån fin päls!" och jag replikerade "Ja, det är Samojeden i henne." Och så vidare till svansen- "Jag har aldrig sett en sån fin schäfer med vit svanstipp!" vilket fick som svar "Ja, det är Border Collien som tittar ut." Och gick vidare innan de hann förhöra mig ännu mer. Människor man träffade ofta pratade man mer med, men det är väl inte så konstigt. :)

Är folk genomtrevliga är det självklart att man samspråkar mer, men att direkt få frågan vad det är för ras ändrar det glada samtalet till något som mest liknar vädersamtal med en främling. "Vilken mulen himmel, idag får vi nog regn" som man standardenligt besvarar jakande med en dyster suck eller ett glatt tillrop om man älskar oväder. ;D
Så nog finns det olika syn även på hur man ska bemöta människor som vill veta något så enkelt som vad det är för slags hund, men man kan aldrig veta om det beror på okunnighet, "skamkänslor" eller bara på att personen inte orkar besvara samma fråga som de tio andra på samma promenad ville veta. Det kan man aldrig veta utan att fråga personen i fråga. :)

tobotroll
2

När jag hade blandras förut och någon frågade så var mitt svar för det mesta 4vägskorsning eftersom det var 4 raser i honom och ville dom veta vilka så talade jag om det eller så fick dom gissa.

Nu har jag en St Bernhard och en västsibirisk laika.

Ingen tror att min SB är renrasig för att han är väldigt vit så jag har fått frågan om vilka raser han har i sig och ja vad kan jag säga annat än att han är renrasig och färgfattig:))

Laikan ska vi inte ens prata om, grannen har anklagat oss flera gånger för att vi har en varg eller varghybrid här hemma…

Jag bara tycker att har man en blandras säg det vill dom veta vilka raser så är det valbart att tala om det man kan ju faktiskt säga "jag vet inte" om man inte orkar tala om det…

Men jag förstår inte (med risk för halshuggning) varför ägare till blandraser, säger inte vissa och inte alla, går på offensiven direkt så fort en sådan här fråga ställs??

Ska vi med renrasiga hundar reagera lika när det ibland fälls kommentarer som "en blandras är mycket friskare än en renrasig hund"? För det är ju ett "hån" mot våra hundar. Och NEJ jag säger inte att det stått här eller tyckts något sådant här utan det var rent allmänt.

Det är ju fortfarande hundar oavset om det är blandning eller "rent" blod i dom och mina hundar är mina fyrfota vänner och familjemedlemmar så jag skiter fullständigt i generna på det viset.

Jag skaffar hund efter syfte.

Ska jag ha en hund att jaga med och köra på prov ja då måste jag ha en renrasig men det finns massor med bra blandraser att jaga med.

Ska jag ställa ut och tävla bruks så då är det renrasigt som gäller men det finns många superba blandraser i lydnaden.

Det blev lite OT men tanken med våra hundar är väl ändå i grunden att de ska höra till familjen och vara en trogen vän oavsett ras??

[Aremea]
3

Jag är enig med TS, i min ras ställer alla "renrasiga men oreggade" till en del problem, eftersom de formar en uppfattning om hundarna som INTE stämmer med hur renrasiga hundar ska vara. 

Sen tror inte jag att folk som köper blandraser förstår poängen med att ha stamtavla som utfärdas av en oberoende källa, hälso-och brukstester av avelsdjuren och kostnaderna det innebär att föda upp valpar på ett seriöst vis. 

Tror man att uppfödning handlar om att para två söta hundar och därmed få söta valpar, så förstår jag att man tror att långa stamtavlor och meriteringar bara är onödigt.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.