Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 10807 ggr
Cockerspaniel
19

Labradoodle!

Hej!

Tänkte höra mig för i denna gruppen om någon av er här har erfarenheten av Labradoodle? Jag är nämligen inne på att skaffa mig en sådan hund eftersom deras utseende och temperament har fallig mig totalt i smak. Har bland annat skickat in en intresse anmälan på en Labradoodle tikvalp som jag visat största möjliga intresse för.

Så, någon har som har erfarenhet nog att berätta lite för mig om hundrasen? Mestadels som familjehund? :)

Neela
6

Det är ingen ras, det är en blandning. Jag hade hellre satsat på antagligen en pudel eller en labrador.

Cockerspaniel
14

#1 Nu var det inte det jag frågade om utan om någon hade erfarenhet av själva rasen (som jag vet är en blandras) inte att jag ska satsa på något renrasigt. Renrasigt eller blandras spelar mig ingen roll för mig, men min tråd handlar nu om Labradoodlen och inte labrador eller pudel! :)

[Bambis]1
0

#1 är inte det en Ras,nu-för-tiden?

Mantissa
6

Svårt att säga något "rastypiskt" eftersom det är helt slumpartat vilka gener och egenskaper de ärver från resp förälder. Om inte en renrasig pudel och en renrasig labrador båda faller dig i smaken hade jag inte satsat på en sån.

Cockerspaniel
4

#4 Jag menade inte så om de är renrasiga eller om jag gillar raserna i  i sig, allt jag vill veta om det finns andra medlemmar som har egna erfarenheter av Labradoodlen eller kanske stött på en sådan och kan ur sitt egen perspektiv berätta lite för mig om hundrasen.

[Teddies matte]
6

Tycker du antingen skall skaffa en labrador eller pudel isåfall, det går inte att säga hur en blandras blir, det kan bli precis hur som helst, dessutom kan jag säga eftersom jag jobbar som hundfrisör att blandningar med olika pälslag är det värsta som finns! Usch nej, något sådant skulle jag inte ta på mig frivilligt, ett himla jobb om man inte sätter ner mycket jobb på pälsen ofta. Det trasslar och tovar mycket och måste kammas och redas ut mycket ofta och även då trasslas det fort. Vad jag fått höra så har denna blandning av dessa pälslag också lätt gjort dem allergiframkallande. Det finns så många fördelar med renrasigt, speciellt om du vet någorlunda vad för hund du vill ha och vill vara på den säkra sidan när det gäller hälsan och mentaliteten.

BettaSplendens
6

Jag har träffat en labradoodle och känner en som föder upp dom. Dom har kenneln precis som en registrerad i SKK, alltså dom röntgar både höfter och armbågar och andra hälsoundersökningar. Tror dom har femte generationen nu. Jättetrevlig vovve i alla fall med mycket energi i! :)

Jag är mot mycket blandras avel men här tycker jag det finns ett ändamål med aveln (alltså att få fram allergivänlig hund med en labradors lynne, speciellt för människor som behöver ledarhund).

Noa-Nisse
44

Sluta säga vad NI TYCKER att hon ska skaffa. Nu har hon bestämt sig för att hon vill ha en blandning mellan Labrador och Pudel. Alltså vill hon HA det. 

Om ni inte har några bra eller dåliga erfarenheter av just den kombinationen som ni vill dela med er, snälla skriv då inte alls!

Jag som Medarbetare är faktiskt TRÖTT på att man inte håller sig till det som frågades ursprungligen!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Teddies matte]
6

#7 Fast man kan inte garantera något när det gäller blandningar, att de skulle vara allergivänliga är bara ett påhitt, ingen hund är allergivänlig, det beror helt på ägaren, i det här fallet verkar det mer som om de framkallar allergi hos folk. Man kan heller inte säga att de får en labradors lynne, det kan bli lite hur som helst. Vet man vad för hund man vill ha är det säkrare att ta t.ex. en Labrador ifall det är dessa egenskaper man vill ha.

Neela
4

#5 Problemet är att det inte är en ras, det är en blandning och att benämna det som något annat blir fel oavsett vad vissa "döpt" blandningen till. Du kan få en himla massa egenskaper beroende på vad valpen får från respektive förälder.

Cockerspaniel
1

#7 Åh vad roligt att höra!
Jo denna flickan som jag skickat som intresse anmälan på har röntgat höfter och armbågar så vad jag förstått utav dem iaf!
Håller fortfarande på att vänta spänt på ett svar från uppfödaren och få se om hon fortfarande finns kvar! :)

[Teddies matte]
2

#11 Kolla även upp så det inte bara är föräldrarna som är röntgade, är inte övriga röntgade så spelar det ingen roll om föräldrarna är fria, då kan ju valpen nedärva sjuka leder från resten av släkten.

[jahoda]
1

#9 Fast det finns väl ändå inga belägg för att en labradoodle är mer allergiframkallande? En pudels och en labradors genuppsättning tillsammans kan omöjligen skapa en starkare reaktion än vad föräldrarna gjorde vad för sig. Men instämmer i att det inte finns allergivänliga raser, det är individuellt vad allergiker reagerar på.

Sen håller jag med #8, okej om det var en tråd om för/nackdelar med en blandras men nu frågades det faktiskt om personliga erfarenheter av en labradoodle.

[typellisch]
17

Men kan ni hålla er till vad tråden handlar om istället för att säga vad hon BORDE och INTE BORDE göra? HERREGUD! 😡 Har ni inget att säga om Labradoodle kan ni vara tysta! Era negativa åsikter om rasen/blandrasen är inte intressant för fem öre.

Abcdm
7

Jag har två Australian labradoodle, det finns inga hundar som jag har mött som är så glada, positiva, familjevänliga och dom är väldigt lätt lärda. Självklart hälso testar jag mina hundar, och jag har även tester på 4 generationer tillbacks. Jag kan rekommenderar att om man vill ha en lärt lärd hund och en bra familje hund, kan labradoodle var ett bra alternativ

lillvilda
0

jag tittade på labradoodle förut oxå men det blev en annan ras i slutändan. Var har du hittat den, jag tycker det var svårt att få tag i dom här i sverige.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

BettaSplendens
0

Om någon vill veta vilken kennel som jag känner är det bara att skicka iväg et PM :)

Abcdm
0

Våra labradoodle kommer från en uppfödare i England :)

lsoderberg
2

de är väl en ras nu? :p va inne på en bokaffär och då va de en bok som hette hundraser och då va labradoodle med :o så de är väl en ras nu?

vallhund
6

#19 Nej det är inte en ras, oavsett vad som står i diverse böcker.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[typellisch]
10

Renras och blandras. Tänka sig, både namnen innehåller ordet ''ras''.

lsoderberg
0

20 okej :) tycker de är lite konstigt eftersom då är de den ända blandrasen i den boken, de kanske blir en ras snart? aja jag har ingen aning såg den bara i boken :)

[Murvel]
6

Jag tycker det är skillnad på om man köper en labradoodle från någon som avlat på labradooble i flera (många) generationer av labradoodles (gör hälsotester, har långsiktiga mål med mera), och om man köper en "labradooble" från någon som parat en golden med en pudel och vill kalla det en ny ras 😂Så det kan vara värt att tänka på, vilken typ av avel den hunden du vill titta på är uppkommen från. 

Anledningen till att projektet labradoodle egentligen avskrevs var för att utvärderingen visade att hundarna inte blev "bättre" än sina första raser. Samma med cockapoo. Men om du känner att det är hunden för dig så lycka till!

Har personligen aldrig träffat någon.

lillvilda
0

Är det inte så att Australian Labradoodles är godkänd som ras i USA och australien??

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

SuperLimm
0

Jag har för mig om att det finns många olika ställen i USA som kan godkänna nya raser, alltså många klubbar. Så om det är en godkänd ras i USA förvånar mig inte faktiskt.

Mvh Linn

vallhund
2

I USA finns det ju hur många hundregister som helst, så länge en ras inte är godkänd av den kennelklubben som är med i, eller affilierad till FCI så saknar det betydelse. I USA är det AKC som gäller.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

malignmalin
0

Jag har en labradoodle (femte generationens)! Kan bara rekommendera den! Har tidigare haft springer spaniel och amstaffkorsning. Labradoodlen är en fantastisk ras (ja det är en ras, dock ej godkänd av SKK, vilket jag skiter högaktningsfullt i :)).

Kolla min blogg för mer info:

labradoodlemania.blogspot.com

Abcdm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan bara håla med dig. Mina två bus ungar är så fantastiska/underbara. Jag är helt fast i labradoodle nu, den har allt det jag vill ha i en hund. Här är en bild på min tik:)