Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2221 ggr
Catta-
0

Skäller/muttrar

Min valp, 4 månader, har börjat muttra och ibland skälla på dörren när hon hör folk i trapphuset. Hon kan även morra lite när det passerar andra hundar/människor på promenaderna. Ska jag fortsätta att säga åt henne? Hon lyssnar bra och avbryter sig men kan börja snart igen. Tips!?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[amysmatte]
0

Amy har blivit liiiite bättre på den delen. Hon moffade alltid och gör det fortfarande när någon går utanför dörren. 

Jag gör så att jag går till dörren och kollar i nyckelhålet och lägger örat mot dörren och sedan går jag och gäspar stort och säger till Amy med lugn röst att det inte är någon fara. 

Det brukar hjälpa men är det mycket liv utanför så kan hon inte riktigt slappna av. 

Så jag sätter en tass här ifall det kommer fler tips :)

Catta-
0

#1 Tack, ska testa ditt tips :)

Sideshow
1

När hunden muttrar/skäller åt folk i trappen så tyder det på osäkerhet. Antingen förstår inte hunden ljuden lr så varnar den att någon kanske kmr snart. Mitt tips: korrigera absolut inte hunden för korrigeringen kan få hunden att bli tyst men den kan också bli värre för att man inte förändrar hur hunden uppfattar ljudet ifrån trappen. Va två stycken, en går ut i trappen och gör ljud och en är inne med hunden och belönar men se till att belöna i samma stund som ljuden hörs och inte för att hunden skäller. Samma sak med hundar/människor ute, belöna så fort hon ser dom alltså innan hon har morrat. Om du ligger steget före hunden hela tiden så blir det bra ;) Korrigera inte hennes morrande heller, hon säger bara att hon inte är bekväm så då får du göra henne bekväm med andra hundar och människor.

Catta-
0

#3 Tack för tipsen! Ska verkligen testa detta och börja träna upp hennes självförtroende :)

tjoopa
0

Våran lillskrutt har morrat/småskällt lite inne när det låter i trapphuset men även ute om vi möter någon. Det har börjat bli bättre nu men vi har försökt att ignorera så gott det går. Han började i samband med könsmognaden så mest troligt var det väl någon form av spökålder :) Han kan fortfarande låta när det är mörkt ute men det beror nog på att han är lite mörkrädd ;)

[Forest]
0

Jag gjorde som 1 beskriver o det sluta jag med kvickt, värför?

Jo det vart inte ett dugg bättre tvärtom betydligt skälligare 🤐 Jag prata då med flera andra + även på forumet om hur man kan göra. Och en sa något smart, genom att hunden skäller och jag då går till dörren för kolla så springer jag hundens ärende. Jag belönar allså hunden att skälla/varnar.

Med våran första pudel så har jag alltid kört med ute i trädgården 3 skall, tack tack det räcker. Tyst vart hon belöna att hon varna det var en där jag ser den personen.

Inne skall för varna att det knackar på dörren så har jag gjort så här. tack tack, men backa hundarna ska inte vara vid dörren jag ska kunna släppa in personen låta den prata och även ta av sig innan hundarna rusar fram.

När dom skäller på ingetting, så som din hund gör ts, så har jag sagt enkelt det är bra eller det räcker. Belönat hunden när den är tyst genom klappa eller inget kanske bara säger bra.

För mutter på promenad din är ju en valp men där har jag alltid kör med vi går, pratat med valpen och skapat kontakt med den. Sett då till att låsningen med den den muttrar åt är släppt. Så träna på kontakt ha gärna med dig gottis, belöna rätt allså belöna kontakten inte att den muttrar/skäller 😉

[Forest]
0

Som nu detta med belöna när den inte skäller på något, så går jag itne fram o klappar den. Utan jag kallar på hunden o sen bra klapp. Är jag kanske i köket o hunden skäller grannen som går i trappen så säger jag hundens namn- räcker. Ofta tyst efter det, hjälper inte det så säger jag hundens namn o sen bra klapp eller belönar med ord.