Nyser och snorar
Mixa har börjat nysa varje gång hon blir glad/uppspelt. Och hon snorar ovanligt mycket, det bara rinner.
Inatt vaknade jag av att hon hade svårt att andas och nu för några minuter sen hände det igen. Hon liksom ställde sig upp i ren panik när hon inte kunde andas. Det försvann efter bara någon sekund när hon hade ställt sig upp, kanske fick hon massa snor i luftvägarna (om det går)?
Hon har badat mycket förra veckan och eftersom hon inte har någon päls så har hon fryst som attan, kanske är hon förkyld?
I övrigt mår hon jättebra, lika pigg och glad som vanligt, ingen feber eller så. Äter och dricker som vanligt osv.
Vad kan det bero på? Kan tilläggas att hennes hundkompis har samma symptom (+rinnande ögon, vilket Mixa inte har). Mixa blev så här efter att vi träffat henne.
Är jätterädd att det ska vara allergi eller något annat farligt..
Låter som noskvalster eller Kennelhosta… noskvalster kräver behandling av veterinär. Kennelhosta behandlas inte eftersom det orsakas av olika vira, däremot kan man behöva behandla eventuella sekundär infektioner som kan uppstå.
Hostar hon ? Tänkte på kennelhostan..den går ju i sthlm nu..
#1 Tänkte också på det.. Men av noskvalster så blir dem väl inte snoriga? Och hon hostar inte någonting, det främsta symptomen på kennelhosta är väl just hosta? 😮
Glömde skriva att hon också är lite röd i ögonen och längst bak i halsen. Hon luktar lite äckligt i munnen också. Och när tänker efter lite så kanske hon är liiite slöare och tröttare.
#2 Nej, inte alls.. 🤔
#3 de kan faktiskt bli snoriga av både kennelhosta och noskvalster. Det ena kan man behandla, det andra inte - men är allmäntillståndet påverkat skulle jag kontakta veterinär. Skulle det finnas misstanke om noskvalster så behandlar man det med antiparasitära medel som skriv ut av veterinär - det försvinner dessvärre inte av sig själv och många gånger är enda sättet att ställe en säker diagnos att just behandla och se om det hjälper
Men du nämnde att hon badat mycket, har hon badat ute ? Kan det inte vara en vanlig förkylning ? :)
#5 Men av noskvalster brukar dem ju få inåtvända nysningar, och det har hon inte fått. När hon fick så där svårt att andas så var det mer som att hon hade fått vatten i näsan. Och jag har kollat noggrant i näsan på henne efter gula prickar med jag ser inte en ända en. Vad är symptomen på kennelhosta?
#6 Ja det var ute, vattnet var svinkallt fast det var varmt ute så jag tänkte att det kanske bara är bra om hon får kyla av sig lite. Sista gången hon badade blev det dåligt väder på vägen hem och då frös hon så hon skakade, stackars vovve.. 😕 Men om det är en förkylning så är det ju konstigt att hennes kompis hade exakt samma symptom fast rinnande ögon också. Eller kan de ha rinnande ögon vid förkylning?
Vill helst inte åka till vetten ifall det går att behandla själv. Det är svindyrt och katten ska kastreras snart. Fast om jag märker att hon verkligen mår dåligt av det så åker jag ju såklart. Men vill helst avvakta lite och se om det blir bättre.
Men hoppas verkligen att det inte är allergi… 😢
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det mycket förkylningar just nu…? Jag var och hälsade på en bekant med en av mina vovvar och hennes tre hundar visade sej nysa…, fyra dagar senare börjar min hund nysa (utåt) och nu har han smitta så alla tre vovvarna hemma nu nyser och snorar :-/ Träffade sen tre andra som berättade att de hade det exakt lika med sina hundar… så… kanske det just nu vandrar runt ett dumt virus…?
Noskvalster är sällsynt… men kan kontrolleras med topsundersökning hos vet… dock ser de sällan något om man får noskvalser diagnos på en nyssymtom… vilket jag tycker är fel då nysningarna (inåt nysningar/snorklingar, se video för skillnaden) kan bero på noskvalser men också på annat som då inte blir riktigt undersökt… Små hundraser kan tex. ha förträngningar…
Det här (se video) drabbar allt för ofta tex. chihuahua och andra små raser pga. att de har för trångt (men även större raser kan ha förträngningar) . Man kan lätt hjälpa hunden bryta detta tillstånd genom att lägga ett finger över nosen och tvinga runt andningen till munnen. Något som hunden snabbt lär sej uppskatta då det är lite av ett panikartat tillstånd för hunden med dessa dragningar inåt, de kan inte andas ordentligt (se på hundens ögon på videon hur ansträngande det är). Om hunden drar inåt lite då och då utan anledning och extra ofta om de blir uppspelt så bör den undersökas tycker iaf jag.
#7 Men alltså om hon har badat redan nu ute tycker jag inte alls det är konstigt om hon åkt på en förkylning. Min skrot valp har också vart å plaskat i vattnet men har ju mer päls än din har.
Och att din kompis hund har samma symptom som din kanske bara innebär att den också är förkyld, men vad vet jag. Jag skulle inte stressa upp mig allt för mycket så länge hunden är pigg å glad, äter å dricker som den ska. Skulle dock tänka på att ta det lite lugnt så kroppen kan döda förkylningen och icke bada!! Även fast de är super kul :D :p
Sen är det väl inte helt ovanligt att bli förkyld när vädret svajar lite från kallt till varmt..
#8 Det tror ja inte att det är, hon "snorklade" inte utan det var mer som att hon fått en kallsup. Jag tror att det rann ner snor i luftstrupen eftersom hon låg ner båda gångerna och det försvann när hon ställde sig upp.
Men något virus kan det ju vara. Har också träffat hundar som är snoriga och nyser.. 😮
#9 Jo, det är väl säkert det.. Men jag är så orolig eftersom hon inte har blivit vaccinerad på tre år. Och om det skulle vara något värre så skulle vi kanske inte ha råd att betala..
Men om det är förkylning, vet du om det finns något mer jag kan göra än att bara låta (tvinga) henne vila? Är det tex. viktigt att hon är varm?
#10 Håll noga koll på allmäntillståndet, kolla tempen dagligen, koppelvila, se till så att hon äter och dricker. Blir hon allmänpåverkad och får feber så bör ni besöka veterinär. Har vart med om många hundar senaste tiden som haft kennelhosta utan klassiska kennelhostesymptom och råkat ut för sekundärinfektioner som te.x lunginflammation eller luftrörsinfektioner där tillståndet blivit akut för hunden. Blir hunden väldigt snorig kan den få problem med andningen och det bör inte negligeras. Så som sagt, håll koll så att det går åt rätt håll.
#11 Tack för hjälpen, jag ska absolut hålla koll på henne. Om jag vaknar igen av att hon inte kan andas så tänker jag åka in med henne.
Tråkigt att hon skulle bli sjuk nu när det äntligen börjar bli varmt och hon lärt sig gå lös. Men, vi får helt enkelt vänta och ta det lugnt nu.
#10 Hur går det ? Varför är hon inte vaccinerad ?
Jag tror inte du kan göra något för att hjälpa förkylningen om de nu är det! Hon ska inte vara för varm eller kall, utan lagom. Så att tex använda täcke ute kanske inte hjälper ifall hon blir för varm då..
Men försök å få henne att hålla sig så lugn som de går :)
#13 Det går bra, hon nyser inte lika mycket och snorar mycket mindre. Det håller nog på att försvinna nu.
Jag har gett henne lite paprika eftersom jag hört att c-vitamin är bra när man är förkyld. Och hon har bara fått gå lugna koppelpromenader. Nu börjar hon bli mycket piggare också, fast det beror nog också på att hon inte har fått göra av med så mycket energi.
Men hon blir säkert helt frisk om några dagar. Fast jag tänker inte låta henne bada på ett bra tag iallafall… 😛
#14 vad skönt att det är på bättringsvägen :)
Om hon tycker de är kul å bada kanske man kan låta henne plaska med benen i någon sjö eller så och bara när det är jätte soligt ute så man sen kan sätta sig och låta henne torka fort. Så gör jag med min valp som älskar att bada, direkt efter sätter vi oss å steker i solen och då torkar hon fort! Och sen låter jag henne inte plaska några längre stunder :)
Ett tips är att sköta vaccineringen som man ska. För allas skull.
http://hundar.ifokus.se/articles/4d71471db9cb46222705b80e-vaccinering
Sedan har ni väl försäkring?