Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1949 ggr
zzzorro
0

hejsan

ha ett problem med min powder puff kille  som e snart 7 år. han är kastrerad sen många år tillbaka, 

förra ställe han bodde på va han minst i rang och kunde knappt röra på sig, här e de han som e högst i rangen, han bor me 2 st naken fisar, 

vi gå på 5 till 6 promenader om dan, kortaste tiden är lite mer än en halv timme, har hjärn aktiviteter, 

mitt STORA PROBLEM e att han slickar nästan överallt, sofforna, sängen, täcket, kuddar, på oss människor, men aldrig på golvet el mattor, han lukta inte illa ur munnen och har leksaker som byts ut då och då, 

han är inte stressad heller,

vad kan de vara för problem när han har fått detta slickande, det blir vääldigt blött i sängen, ärligt talat trodde jag först nån hade pinka i sängen men sen så upptäckte ja han, 

det är inte på samma ställe heller som han slickar varje gång utan olika,  

nån som ha nån bra idé???

han har inte tandsten och är inte understimulerad efter bedöming av måååånga kunniga personer,

Sofy
1

Har ni vart hos en veterinär och konstaterat att han är frisk? Inga inflammationer eller irritationer i munnen? Ger ni honom mycket mental träning? Kan han vara överstimulerad? Dåliga erfarenheter hos uppfödare eller fd ägare som kan ha skapat mentala men hos hunden?

Om inget ovan, vad gör ni när han gör detta? Slickar eller snuttar han på täcken? Hur länge har han haft det här beteendet?

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[[Boris Sager]]
0

Jag tycker det låter lite som stress i alla fall. Svårt att veta om hunden är stressad ibland.

Boris

Maja2
1

Gå till veterinären och kolla halsen på honom först

russin
0

För mig låter 5-6 promenader om dagen mycket om den kortaste är minst 30 minuter.

Jag går 3 gånger per dag (men har trädgård) och då går vi en på 1-1,5 timma - en kortis mitt på dagen och så en 2 timmars på kvällen. Mina hundar är väldigt aktiva, men som motion räcker det väldigt bra.

Jag tycker du ska dra ner till 4 gånger promenad per dag, så hundarna hinner vila ordentligt mellan gångerna. Hjärngympa ute och hemma, men inte heller det ska bli för mycket.

Halsinfektion kan ge symptom som slickande och det är inte alltid det luktar illa ur munnen - värt kolla upp.

[Teddies matte]
1

Kan absolut vara stress, vad tycker du tyder på att det inte skulle vara det? Överdrivet slickande är ett tydligt tecken på stress.

Ta även hunden till veterinär, slickande kan vara symptom på sjukdom.

zzzorro
0

Alltså när vi går så kan vi stanna en stund å njuta av utsikten mm så de e ju inte att bara gå hela tiden. Ha märkt att minska vi till mindre prommisar så gör han inne, av protest. Han e frisk som en nöt kärna. Veterinären sa skulle de va stress skulle han slicka på mattor golv mm. Men de e sofforna å allt som e i sängen. Förut va de nån gång men de bli oftare. Som gubben kom på e de bara min sida av sängen. Ja säger nej zorro så sluta han en stund så börja han å slicka, inte suger utan slicka. Ja putta till han. Lugnt en stund. Till slut åker han ur sängen. Å då bli soffan slickad

zzzorro
0

de finns dom som  tror att de handla om lite dominans, för han kan göra inne, men han ha aldrig gjort på soffan el sängen å därför ha bytt ut "markerandet"till slick markering på dom ställerna, han slickar inte husse på benen el armar el kläder utan de e mer el mindre bara på mig, ja ha aldrig haft dominans problem me min förra hund, så ja e juh inte så van när de gäller dominans, utan suttit å läst, å ja kan juh säga mycke stämmer in på han,

Sofy
0

Dominans tänkandet bör du lägga undan, speciellt för en hund som redan kan vara stressad. En hund kan bli stressad av flera olika faktorer och visa detta på flera olika vis, till exempel att slicka på saker på det här viset men vara ok för övrigt och stress kan skapas på flera olika vis, över stimulering, under stimulering och lite vad som helst faktiskt men det är svårt att ge råd när du enbart förklarar situationen istället för att svara på frågor.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

zzzorro
0

sorry, ja försöker svara alla samtidigt, ja veterinär ha han vare hos, och de finns inge sjukdomar el problem i munnen, pratade då om stress eftersom han gjorde juh inte så mycke i början som det är nu, men den veterinären ansåg att det inte var stress eftersom han inte slicka överallt, tex på golv mattor mm, 

på förra stället han bodde så pinkade han i sängen, vilket han aldrig ha gjort här. 

han kanske är överstimulerad, att jag ha råka orsaka de, skulle inte förvåna mig men med alla ute besök å citron vatten så gör han inte inne längre, som han gjorde förut, 

jag är sån som e öppen för alla förslag, å där hittade jag nått som funkade till slut,

[typellisch]
0

Bara för att din hund verkar ok annars betyder det inte att den inte är stressad.

Slänger in lite länkar som du kan klicka dig in på och få mer kunskap om just stress:

http://www.agria.se/hund/artikel/stress-hos-hund

http://hem.fyristorg.com/bravov/stress.html

http://jean66.bloggagratis.se/2010/03/24/2733030-mycket-intressant-om-stressad-hund/

Har själv haft en stressande hund ett tag. Efter att ha tydligt schema om promenad och träning så har hon blivit mer lugnare.
Att vara ute så mycket som du är låter inte bra. Och att han kissar inne för att protestera stämmer inte - stressymptom (som du kan läsa om i länkarna).

Molly är en nakenfis. Nu när vädret är fint är vi ute i 2 timmar, det blandas med en promenad till skogen - släpper Molly lös så vi traskar runt, kastar boll osv - och det varar i 30-45minuter och sedan en promenad hem igen. Tiden blir mellan 1,23 timmar till 2 timmar.
På morgonen en kort runda på 15 minuter, sedan väntar vi i 3-4 timmar och så ut i skogen i några timmar,  sedan nästa promenad på 30-60 minuter och sedan kvällsrundan runt husknuten. Där emellan tränar jag lite snabbt på 10-15 minuter och ibland mer och mellan allt så lekar vi eller så har Molly slocknat pga utomhusvistelserna.

Att ha en plan för sin dag kan göra mycket för en stressande hund!
Och ja, kasta boll kan vara stressande och då får man se till att varva ned hunden efteråt.. klappa, massera, gosa osv.

[Teddies matte]
0

#6 Visst kan det vara stress ändå, stress kan ta sig i uttryck på många varierande sätt, en sak utesluter inte allt annat, vad har ni kollat upp hos vet, bara en yttre liten kontroll hjälper inte så mycket.

Och skippa dominans och protesttänket, hundar funkar inte på det viset. Att hunden gör ifrån sig inne har ju en orsak, som ni måste hitta, låter ju även där som om det kan vara stress eller sjukdom.

zzzorro
0

de typ stog samma saker, enda som stämmer in nån gång e kissandet, men de e bara om han vill med ut och han får ett nej å ser att ja stänger dörren, 

tycker även att veterinär, som har kollat han, borde juh veta om han är stressad el inte, sen som ja skrev förut att vi e ute ofta så betyder inte de att han måste gå, gå och gå hela tiden, 

ja berättade för veterinären om hur mycke vi är ute å hur länge, och hon sa det, är det ett sätt som funka för att få han att sluta pinka inne så kör du på de, så länge du ser själv vad han klarar av och inte, 

berättade även om slickandet, hon trodde att det var dominans el bara en mani som han har. men att det inte hade med stress att göra. eftersom de e bara slickande på vissa saker å mig, 

vore han stressad skulle han väl slicka på sin husse å andra saker????

[Teddies matte]
0

#12 Byt veterinär! Usch, låter inte som någon veterinär jag skulle gå till, iochförsig är veterinärer inte särskilt bra på hundars språk och beteende, de kan det medicinska, inte det psykologiska, men ändå, denne verkar ju inte vara särskilt bra.

Nej, stress kan ta sig i uttryck på många sätt, de behöver inte slicka på allt för att vara stressade. Så vad kollade ni upp hos vet?

zzzorro
0

han kollades hela han, om man säger så här, dom kolla hårstrå för hårstrå, eftersom han pinkade mycke från början så trodde dom att de va uvi men de va de inte, å han ha haft tuff uppväxt så kollades han så de inte va skador men mm, han e lugn å harmonisk hund, å inte ens hos veterinären va de nån skillnad än hemma, lite mer nyfiken men mer va de inte, skulle han va stressad så skulle han ha visa de där,

[Teddies matte]
0

#14 Kollades han upp för toncillit eller andra halsinfektioner? Tänderna? Är han avmaskad? Brist på något? Uppkollad för magproblem?

Som sagt behöver inte ta sig uttryck på alla sätt eller bara något sätt, så visst kan en hund vara stressad annars fast den inte är stressad i vissa sammanhang.

zzzorro
0

detta e några av sakerna dom kollade canine distemper virus, leptospiros, valpsjuka, parvo virus, tonsillit, akut tonsillit (vet inte va de e för skillnad där men de va 2 olika besök som de kollades ) urin vägsinfektion, han e avmaskad, veterinären gör de för ja vill va säker att de rätt me allt de där.

zzzorro
0

Zorro ha vare hos vet igen. En annan än den förut. de finns inge stress hos han, utan slickandet e en fix ide han kom på. Han slickade på deras skinsoffa, när han inte fick la han sig ner å sov