Suck..
Hej. Var ute med Ida idag på en morgonpromenad på vår lilla stig. När det helt oväntat dyker upp en hund. Den springer förbi och ingen ägare kommer efter. Jag tänker att hunden säkert bara var på väg hemåt. Efter en liten bit kommer den tillbaka, och då kommer den på att vi står där en liten bit bort. Den börjar lunka emot oss innan den börjar springa. Min första tanke var ju såklart att plocka upp Ida då hon själv har rätt så stor skräck för andra hundar. Så jag gör det. Men det hindrar ändå inte hunden från att fortsätta springa mot oss. Så vad ska jag göra, tänkte jag ?. Jo, jag gjorde det som jag kom på just då. Vänder ryggen åt. Men jag hörde ändå att tassarna bara kom närmare. När hunden slutligen kom fram hoppade den upp på mig och ville antagligen komma och ''hälsa'' på Ida som darrade av skräck men då började hunden morra. Jag puttar ner den försiktigt så den ska gå ner och då började den morra ännu mer. Ida som låg i min famn började skaka ännu mer. Och just precis då jag har puttat ner hunden ska såklart ägaren komma. Och gissa om ägaren började skälla för att jag hade ''sparkat'' ner hans hund. Jag förklarade att jag hade puttat ner honom men ägaren var helt övertygad om att jag hade sparkat ner hans hund. Jag blev så himla arg över hur denna ägare kunde stå och anklaga MIG, när det var hans hund som hade börjat springa emot och ska jag bara stå där och låta hunden komma åt min Ida då ?.
Jag förklarade åter igen vad som hade hänt och så frågade jag även varför han hade hunden lös när den ändå inte gick någorlunda nära honom. Då säger ägaren såhär, Min hund måste få springa fritt för att känna av alla lukter och jag vill inte ha min hund i koppel. Jag håller koll på hunden vart den än springer. Det enda jag fick fram var då (för att inte börja stå där och skälla ut honom) varför stoppade du inte hunden då ?!. Och ägaren bara sa att hans hund måste ju få hälsa. Jag tycker inte en hälsning är att hunden hoppar upp på ens ben och morrar. Men det jag kan andas ut för är att Ida förblev oskadd som tur var.
Jag vet inte riktigt vad det var för ras men den såg lite ut som en labrador men ändå inte.
Blir bara så himla arg över att vissa hundägare inte kan hålla koll på deras hundar 😡
Det finns så många puckon därute. :/
#1 Eller hur.. :l
Riktigt tråkig hundägare =(
Om jag är ute med min hund och det kommer en lösspringande hund mot oss tar jag alltid min hund bakom mig sen går jag emot hunden och skriker "NEJ" eller "GE DIG IVÄG" eller liknande samtidigt som jag stampar i marken. Detta brukar funka i 8 av 10 fall. Kommer den ändå närmare brukar jag schasa i väg den med handen, eller benet om den är större då.
Du kan försöka det nästa gång, om du kommer i håg det, i stundens hetta tänker man inte alltför mycket :P
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#3 Ja, enda jag kunde tänka på var att få bort Ida från hunden. Jag hoppas verkligen inte att någon annan stöter på denna hund, det kan ju faktiskt finnas såna som har större fobier för sådant här.
#4 Ja, verkligen. Eller någon som inte hinner reagera. Om hunden hoppar upp på en människa den inte känner och sedan morrar, då skulle inte mycket med dens beteende förvåna mig. Tänk om den hade försökt bita din hund men kommit åt dig, eller ett mindre barn som lyfter upp sin hund och den biter denna i ansiktet?
Ägaren ska vara glad över att du putta ner den i alla fall, men våga ta i med hårhandskarna! Den hunden har ingen rätt att gå nära dig om du inte vill det, precis som med människor, så brukar jag tänka :)
#5 Tack för tipsen, ska tänka på det om jag råkar ut för något liknande igen 😉
#6 Försöka kan man alltid :)
Varit i samma situation 😐 2 lösa hundar på 30min. Jisses säger jag bara! Att sedan ha en rädd och osäker hund att ta hand om är inte roligt alls..
Skönt att ni inte vart attackerade brutalt, liksom!
Men fy vilken arrogant stil. Hur resonerar folk egentligen? När det kom fram två stora hundar, när jag och Sally var i skogen, som jag blev tvungen att fånga in för att de inte skulle springa fram till henne så hade iallafall ägarna vett att be om ursäkt.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#9 Det verkar som detta händer ganska ofta. Tur att ägaren alla fall bad om ursäkt och jag hoppas att Sally förblev oskadd 🙂
Tråkig händelse för er, och såklart en idiotförklaring från hundägaren.
Vissa går helt enkelt inte att argumentera med, självklart har du all rätt att fria dig genom att mota/sparka bort en främmande byracka som hoppar upp på dig, att hävda att hunden har rättigheter som går före omgivningens välbefinnande är befängt.
≧◔◡◔≦
En i vårat område har sin hund lös på promenader, och kommer vi så kommer hunden springandes i full fart mot oss. I början blev jag livrädd då jag är rädd för lösa okända hundar. Lyfte även upp min hund så den skulle attackera mig istället, men nu är ju hunden ur snäll, inget jag visste då. Ägaren bad aldrig om ursäkt, vilket han aldrig gör. Utan säger att hon bara vill leka med min hund. Jag har skällt ut honom många många gånger, men han har aldrig lyssnat…
Det var tur att det var jag som råka ut för det första gången och inte min mamma, då hon är livrädd för stora hundar då hon blev attackerad som liten, också en hund som kom springandes mot henne. Nu hann jag varna henne så hon visste att de kunde komma en hund springandes. Hon undviker dock att gå där dom brukar att gå.
Vissa personer verkar inte förstå, även om man försöker förklara.
Tur att det gick bra för er och inte värre! Du agerade på helt rätt sätt och hoppas ägaren förstår det nu i efterhand.
Finns många idioter. Jag hade dock anmält det, för man får ej ha hundarna lösa nu, om man inte har dem som om de går i koppel och man verkligen har pli på sin hund, och det hade inte den personen.
Och man har rätt att "knuffa" ner eller bort en hund som är för påstridig, om den kommer så, det kan ingen hindra en för.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#14 Vet att man inte får ha hundar lösa längre, men vi hade en här som gick i ett bostadsområde med en hund som han hade pli på, gick precis vid benen på honom och brydde sig inte om någon alls men blev anmäld och fick böta. Fast man kanske inte får ha lösa i bostadsområde?
#15 Jag sa rent allmänt, inte till någon särskild (har ingen siffra) 🙂
#16 haha nej mena inte så :D Kanske ska beskriva bättre :o Men tänkte mer på ifall man inte får ha lösa på vissa ställen?
#17 Tänkte, eftersom du skrev till mig och skrev "Vet att man inte får ha hundar lösa längre, " 😛
Vet faktiskt inte, jag bor på landet så. Men, borde väl vara samma, eller så är det olika från kommun till kommun kanske?