Hund på rymmen
Måste bara få skryta lite nu:
Idag när jag hade träffat min kompis och vi hade varit ute med hundarna tillsammans så skulle jag och Mixa gå hem, och jag började leka med en pinne för att hon inte skulle märka när dem gick eftersom hon alltid blir så ledsen och sur då.
Men när hon märkte att dem var borta så satte hon av i full fart mot deras hus och jag tappade kopplet. Jag brukar släppa kopplet när vi ska träffa min kompis och då brukar min kompis ropa så att Mixa springer fram till dem och hälsar, så jag antog att min kompis hade ropat på henne (hon brukar göra det när vi ska hem för att reta mig eftersom Mixa brukar stanna och titta bakåt då). Så jag bara sprang efter och skulle skälla ut Mixa och min kompis.
Så såg jag Mixas rumpa när hon försvann bakom kullen framför deras hus och några sekunder efter så kom hon tillbaka, stannade och tittade på mig och liksom sa "Men dem är ju inte här". Jag fortsatte springa mot henne men då tittade hon åt sidan och sprang iväg igen. Jag trodde att hon sett en katt eller något, men sen såg jag min kompis komma gående med sin hund och Mixa sprang glatt bredvid och viftade på svansen.
Jag gick fram och tog tag i kopplet och sa hejdå för andra gången.
Det var något av det roligaste jag har varit med om. Men det riktigt roliga var att på vägen till deras hus så sprang hon förbi en flock fiskmåsar, två barn, några människor som stannade och tittade efter henne OCH sist men inte minst: Mixas ärkefiende; en lagotto som hon HATAR. Inte nog med att hon brukar springa fram till hundar för att hälsa, men det här var hennes fiende och honom kan hon inte gå förbi utan att försöka skapa ett slagsmål, och hon såg att han var där, för hon tittade på honom. Ändå fortsatte hon springa, och hon såg honom dessutom fortfarande när hon hade stannat även om han hade hunnit mycket längre bort.
Med detta ville jag bara säga att jag har världens bästa hund som gör kloka val även under dem mindre kloka upptågen. Jag är stolt över henne och glad över att hon valde att umgås lite mer med kompisen istället för att bråka (även om jag blev riktigt sur för att hon överhuvudtaget sprang iväg). 🌺