Choklad, hur farligt är det?
Jag hör ofta folk säga att choklad är livsfarligt för hundar och de kan bli sjuka/dö av bara lite grann. Jag tycker inte riktigt det stämmer. Vår Golden Retriever brukade få lite choklad ibland på helgen för att han tyckte så mycket om det. Hans favorit var Noblesse. Han kunde få ett "fack" Noblesse (observera fack, inte en hel kartong) och blev inte det minsta påverkad av det. Han levde dessutom ganska länge, 15 år. Var det vår hund som var tålig, eller är det inte så farligt trots allt? Självklart förstår jag att det är farligt om de får i sig väldigt stora mängder.
Det är skillnad på choklad och choklad. Det är ämnet teobromin i choklad som är farligt för hundar och en regel är att ju mörkare choklad, desto farligare. Med t ex 90% mörk choklad, så behövs inga stora mängder för att en hund ska bli riktigt sjuk.
Jag tar inga chanser alls. Ingen choklad till min hund någonsin.
Det är farligt och man kan aldrig vara säker på att ens hund klarar den lilla dos choklad man ger. Så bättre att avstå från allt giftigt så slipper man akuta veterinärbesök!

När jag var liten hade vi en hund som fick mjölkchoklad ganska ofta. På den tiden hade vi inte en aning om att det var farligt för hundar. Hon blev aldrig sjuk av det.
Men idag tar jag inga risker och ger aldrig min hund choklad. Jag har med funderat på om det var hon som var tålig eller om det helt enkelt var så att vi hade tur.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Tillägg; här hemma är vi så petiga att vi inte ens vill ha en liten mini pyttenliten chokladflisa på fingrarna innan vi leker/kelar med Molly. Jag tar verkligen inga risker!
Det är väl inte sådär jättemkt kakao i dom "vanliga" chokladerna, min lilla tik på 4,5kg åt en ganska stor mängd mjölkchoklad (marabou) för ett par år sedan. Hände ingenting..
Men vi är ändå noga med att aldrig lämna någon choklad framme. Som #4 sa tar vi inga risker, bara onödigt. Skulle aldrig ge mina hundar för att dom "tycker att det är gott".
Jag har erfarenhet av en hund som blivit jättesjuk av choklad. Det var flera år sedan på påsk då hunden hade smitit in i ett rum och ätit upp chokladkaniner (oklart vilken mängd). Den hunden vart så sjuk så hon fick opereras två gånger och höll på stryka med hela tiden men hon klarade det mot alla odds. Nästa dag hamnade hunden på första sidan på tidningen ''Den levande soptunnan''. Så det kan vara livsfarligt men det beror på vad de är för choklad, vilken mängd, vilken vikt hunden har osv.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Mina barndomshundar fick nog mer choklad än någon annan hund jag mött. Mina föräldrars hundar fick choklad, och därför följde de "sin uppfostran".
Men idag inser jag hur ofantligt korkat det var. Jag var ett barn och hade ingen aning.
Våra hundar fick O'boy. Ibland en "hel skål för sig själva" då de inte fick smaka av pappas glas. De fick toblerone, marabou, rigi, center, after eight, chokladtomtar.
De fick också all vår annan mat också. Lök, tomat, kryddor - rubbet. De fick all vår middag som blev över, i regel, på en plåt i köket eller i sin matskål. Det kunde vara pasta och sås, kött och potatis och sås, kyckling och ris osv. Vad vi än hade.
Våra töser blev 9 och 10 år gamla, och gick bort i cancer och "naturliga orsaker" vid hög ålder. Men de kunde lika gärna dött på fläcken av en bit choklad. Så som läget är nu kommer jag aldrig ge mina framtida hundar eller någon annans hund choklad. Det är så korkat att det inte är sant. Man kan ju lika gärna ge dem taggtråd och hoppas att det inte märks.
Bifogar en korkad bild då ronja fick en chokladtomte.
Har aldrig gett choklad och kommer aldrig göra, har varit stenhård med det även om de kanske tål små mängder.
Som någon skrivit så är det ett ämne i kakaoet som de inte tål, alltså högre % kakao desto farligare.
Sen beror det ju på hunden storlek också, en större hund klarar av en större mängd en en liten. Och jag gissar att det är inviduellt också, säkert massa faktorer som spelar in hur hunden tar upp ämnen osv. Har den ätit massa innan, allmäntillsånd och liknande.
Jag har läst att ämnet stannar i kroppen och kan påverka hunden i långa loppet, alltså sånt man kanske inte tänker på att det är chokladen som hjärtfel och liknande.
Jag har räknat ut att 30gram av 70%choklad är dödlig dos för min hund på 8 kg och de får ingenting med choklad överhuvudtaget.
Jag tror inte att de skulle dö om de hade fått i sig en typ noblesskaka, men jag ser ingen anledning att ge de choklad. Det är bara en onödig risk.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Har en vän vars hund också höll på att dö, en stor hund på 35 kg kan tilläggas. Han hade hoppat upp på bordet och fått tag på mattes chokladpraliner och satt i sig en del, mörk choklad. Ilfart till vet då han blev dålig, vinglig ganska snabbt, där fick de honom att kräkas och sa åt henne att gå ut och gå med honom för att han skulle hålla sig vaken, för han fick inte somna. Då vinglade han till och trillade ihop, så det blev taxi/ ambulans till större djursjukhus. Där fick han dropp och förmodligen någon annan behandling jag inte kommer ihåg. Så ja, choklad kan vara farligt!
Även om de klarar mindre mängder utan problem tänker jag bara; Varför?
Choklad är ingenting som i regel "blir över" så som matrester. Jag förstår inte grejen med att stoppa i hunden godis, chips, choklad eller liknande "för han tycker det är så gott". Det finns gott om bra saker som hunden tycker är gott, varför chansa på någoting som kan vara skadligt?
Ska vi riskera hundens hälsa för att vi själva tycker det är mysigt och gulligt att dela med sig till hunden?
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Håller med ovanstående - finns ingen mening med att ge choklad.
Tycker tillomed fenomenet med chokladsmak på hundgodis är knäppt. Liksom varför? Jag tänker att får min hund smaka på sån choklad ju större risk är det att han skulle äta vanlig choklad om han mot förmodan skulle hitta det någon gång, då han kanske tror att det är hans "godkända" hundgodis. Finns väl ingen mening att låta hundar få upp smaken för någon som är giftigt?