Matvägrar
Jag börjar få slut på idéer och vet inte vad jag ska göra..
Har en amstaff som är jättekräsen i maten. Har bytt torrfoder 2 gånger men efter bara en 3-4 måltider så vill hon inte ha.
Började lägga i blötmat och blanda i för några veckor sen. Det har funkat bra en period, men inte längre. Spelar ingen roll om jag lägger i hund-/kattblötmat eller små korvbitar. Hon vill absolut inte äta. 'Eller så äter hon bara hälften eller 1/3 och går sen därifrån.
Hon får alltid mat två gånger om dagen, efter en stund tas den upp. Om jag låter henne välja själv när hon ska äta, så äter hon kanske var 3e måltid ungefär. Hon rör på sig mycket och har stor förbränning, jag är rädd att hon kommer rasa i vikt och därför klarar jag inte av att "svälta" henne mer än nån vecka. Sen försöker jag med allt möjligt igen.
Hon äter gärna ben och godis utöver sin mat. Men absolut inte sin mat. Spelar ingen roll om hon för jobba för den eller om jag kastar ut den på gräsmattan till exempel. Jag har inte heller plats för färskfoder som annars hade varit mitt första alternativ..
Hon är en väldigt glad hund som annars tar mycket plats. Men så fort det kommer till mat så sjunker hon ihop. Hon nästan skäms och blir jättelåg! Jag har haft henne sen valp. I början var hon jätteglad i mat, ett riktigt matvrak. Men det har ändrats under tiden. Förstår bara inte varför. Hon har aldrig fått skäll eller varit med om något vid maten vad jag vet.
Finns det någon som har samma problem som vet vad man kan göra åt det?
Först tar du hunden till vet. för att kolla om det är något fel!
Vad får hunden för foder och vad har du provat med för foder?
Att börja blanda i något i maten gör det oftast bara värre, då kommer hunden aldrig vilja äta sitt torrfoder igen.
Hon var hos vet för bara någon månad sen. Men detta har hållt på länge länge. I övrigt mår hon bara bra. Är glad, full av livsglädje och busar och leker.
Hon har fått royal canine, iams och nu har vi standardt.
Nä jag var också rädd för det.. I början räckte det att bara kleta lite grann var 3-4 dag. Men tycker inte hon har "råd" att vägra för länge. Hon behöver den lilla vikt hon har.
Hon är inte underviktig, men jag tror hon har lätt att bli det. Vill egentligen ha upp henne nåt kg, men det är helt omöjligt.
#2 Tur att du bytte från det du hade tidigare iaf, det är bara skräpfoder, men standardt är ett bra foder. Vad kollade ni hos vet? Är tänderna bra? Bettet korrekt?
Hur länge har du provat att inte ge något som helst annat än maten på bestämda tider (inte godis, ben eller sådant heller)?
Hon hade en grej på benet som han skulle kolla.
Nä tänderna har dom inte kollat. Tänkte gå på en sån där gratis munkoll som dom flesta veterinärer har denna månaden.
Men som sagt så äter hon ju annars.. Både godis och ben.
Jag testade i en vecka. Och då åt hon 4 måltider tror jag det var. 4 av 14.
Jag tycker min också gör lite så som du beskriver när jag tar fram maten, att hon går och lägger sig, vill inte gärna komma fram - nästan skäms lite. Så jag brukar ge henne lite utrymme, att man backar från maten så hon får komma fram.
Jag byter inte foder och blandar i något, för då vet jag att hon blir ännu värre.
Men de är inte ofta hon äter upp allt. Hon äter kanske varannan dag… och jag blev orolig över detta. Men de ska tydligen vara rätt vanligt. Men jag lägger en tass här, för jag har lite samma problem.
#4 Hundar är mästare på att dölja smärta, godis äter de ju ofta ändå, tycker du skall gå till vet. som det första du gör. Hunden kan vara sjuk eller ha något annat fel.
Och under den här tiden gav du absolut inget annat än maten?
Vad ger du mat på för tider? Och ger du maten torr eller uppblött, en del föredrar uppblött.
Min egen hund gilllar inte att äta när han är trött eller bara är, lugn och avslappnad utan han äter enbart när han är igång och pigg, så han får maten ute eller en stund före vi skall ut.
#5 Ja precis! Jag brukar uppmuntra lite extra och sen försöka ignorera henne. Gå ut ur rummet eller titta bort. När jag går ut ur rummet brukar hon äta upp hälften ibland. Sen går hon och lägger sig i sin säng som hon nästan bara använder när hon skäms och liksom vill "försvinna" lite..
Men sen är hon likadan även om vi sover borta hos någon.
Frågan är hur länge man vågar låta dom "svälta" sig själva..
#7 En frisk hund svälter inte utan de börjar äta till sist.
#6 Har svårt och tro att hon är sjuk.. Men ska som sagt gå på en munkoll oavsett denna månaden.
Jag var stenhård med att det bara var torrfodret den veckan. Ingen belöningsgodis ute eller något ben. Endast foder för att liksom testa henne.
Hon får frukost mellan 8-12 på morgonen efter en snabb runda ute. På kvällen får hon mellan 6-8 efter att ha varit ute på en längre motionsrunda. Jag ger alltid mat efter vi varit ute, vill inte ge före vi går ut.
När hon var liten fick hon uppblött i början. Sen har vi alltid haft torrt. När hon började tramsa så blötte jag upp det, men de funkade också bara ett tag. Sen slutade jag blöta upp det för det var så mycket foder som jag fick kasta varje gång för att hon inte åt det. Det var inte särskilt ekonomiskt för min del..
#8 Fast om hon äter 1/4 av det jag ger, så svälter hon ju inte. Men ändå är det för lite för att det ska vara sunt..
#9 Ja, äter hunden inte så är det ju självklart något som är fel om det inte funkar att låta henne gå hungrig.
#7 Det var ett butiksbiträde jag berättade detta för, eftersom jag var så nojig. Men hon berättade att hennes rottis hane åt var 4:e dag. Att hundar är lite som vargar och björnar - de behöver göra av med energi innan de tar in ny - medans vi människor är tvärtom. Vi behöver energi för att sedan göra av med den.
man är ju så van vid att hundar ska ha mat morgon och kväll - så man blir mest orolig över om något är fel. Min tjej är lagom i hullet och mår bra. Egentligen ska man inte fundera mer på det ifall dom har bra hull och avföring etc. Men ibland blir man fundersam! Man vill ju inte de ska gå hungriga.
Men din var lite smal tyckte du?
Ja så kan det nog vara. Men jag kan inte ge alltför sällan, så börjar hon spy galla..
Men kanske skulle börja erbjuda henne mat en gång om dagen eller var 3 måltid och lägga på lite extra.
Jag tycker att hon är i okej form nu. Ett extra kg hade inte gjort ont, men hon är absolut inte underviktig.
Men när hon var unghund, så hade jag jäätteproblem. Hur mycket mat hon än fick så gick hon inte upp i vikt. Man kunde se revbenen på henne och folk trodde att jag svälte henne eller att hon var sjuk.. Som tur var ordnade det sig med åldern. Är bara rädd att hon åker dit igen. Det är ju ibland svårt att se hur ens hund förändras när man ser den varje dag liksom.
#13 Jag brukar hälla laxolja på hennes torrfoder, och när hon väl äter så brukar hon oftast be om mer! Så jag ger henne tills hon inte vill ha mer. Prova - och se vad som händer.
Hon kanske blir mer intresserad också när man blir lite mer "snål"
#14 Finns det att köpa i mataffären?
Hur ofta erbjuder du torrfoder då?
#15 Du kan köpa de i djuraffärer. Erbjuder varje kväll, men oftast äter hon varannan dag - och ibland vill hon ha påfyllning. Morgon funkar aldrig, hon vill bara ha på kvällen.
#16 Ska nog testa samma. Hon äter oftare på kvällen än på morgonen. Då har vi ju hunnit göra mycket mer och tagit vår längre motionsrunda.
Vad är laxoljan till för egentligen då? förutom smak.
#17 Min tjej älskar ju bara lukten av den. Men laxolja är jättebra för hud och päls!
Det enda som fungerar på min matvägrare är att ha maten framme hela tiden. Så får hon äta när hon vill (vilket oftast är under natten). + att jag har bytt till ett foder som ligger högt i näringsinnehåll, så hon inte behöver äta alls lika mycket för att få i sig det hon behöver. Sen får hon alltid en skvätt rapsolja på maten också, som lite extra "fettbildning" om man säger så.
Laxolja är bra på hud, päls, trampdynor, klor, leder, muskler, inre organ osv.
#19 Jag vet inte om jag gillar det.. Jag är så rädd för att hon ska få magomvridning så jag vill vara säker på när hon äter och inte. Är ganska impulsiv ibland så tror inte de är det bästa. Vad har du för foder nu som ligger högt i näringsinnehåll?
#20 Okej, tack! Vad brukar det kosta?
#21 Minns inte priset exakt. Köpte en flaska i oktober 2012 och den håller än så priset sitter inte fastklistrat men tror jag gav under 200kr för den åtminstone… 1 liter eller 1,5 liter om jag minns rätt.
#21 Tello High-Energy