Torrfoder eller färskfoder, det är frågan!
Varför föredrar ni torrfoder före färskfoder?
Varför föredrar ni färskfoder före torrfoder?
Är lite nyfiken 😎 Finns säkert andra trådar om detta men det skadar inte med flera, fräscha trådar!
Vi använder båda, jag föredrar färskfoder för att jag tycker det är bättre för min hund, han har fått finare päls och finare tänder. Men vi har en stuga vi åker till nästan varje helg och lov där vi har en väldigt liten frys och inte kan ta med oss färskfoder och då vovven min har lite känslig mage är det bra att han är van vid torrfoder också.
Vi kör hälften hälften :) Frukost och lunch (en halv portion var) är torrfoder och kvällsmaten är färskfoder.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#1 Skönt att ni kommit på en bra lösning👍
Föredrar färskfoder för att färskfodermärkena generellt sett har ett bra och okomplicerat innehåll och fodret konserveras genom att vara fryst.
≧◔◡◔≦
#4 🙂
Själv ska jag börja övergången imorgon, från torrfoder till färskfoder. Ska bli spännande!

Varför vi föredrar det ena framför det andra?
Det gör vi inte men den ena hunden blev sjuk av ena torrfodret och den andra fick ont i magen av det andra torrfodret och så då bytte jag till färskfoder och det går bra hittills.
>>>Malum domesticum<<<
Föredrar färskfoder. Färskfoder/rått kött känns logiskt att ge en hund i min värld. :)
#7 Ja, håller med.
När jag köpte Molly var jag skeptisk. Jag äääälskade Royal Canin och många skakade på huvudet åt mig, haha. Sen fick jag upp ögonen för bättre torrfoder och då vart det Acana. Sen fick jag upp ögonen ännu mer och tänkte ''varför ger jag bara inte det allra bästa?'' och ja, nu är det förhoppningsvis färskfoder!
#8 Lycka till med foderbytet och jag hoppas din lilla primadonna blir nöjd & glad över den nya maten! :)
#9 Tack 😃 Jag tror hon kommer älska det!
Vi ger (än så länge) torrfoder eftersom vi har en minimal frys och närmsta återförsäljare ligger några mil bort :/ Har dock köpt på mig ett Ziwi Peak foder som enligt veterinären kan vara ett bra alternativ till färskfoder fast i torrfoder-format. Lillkillen verkar då gilla Ziwi Peak så jag kör väl på det tills vi får tag på vom og hundemat :)
Vi vill helst ge färskfoder då det känns som att det ska vara "renare" och naturligare :)
Föredrar färskfoder då det är mer naturligt för en hund att äta rått kött. Men helst av allt skulle jag ju vilja barfa, det känns absolut mest naturligt. Men har inte kunskap nog att göra det och hittills har jag heller inte hittat tillräckligt med olika sorters animalier för att genomföra en bra barf.
Jag ger ju VoH och det negativa jag ser med den är att det är malt och alltså inte blir något tuggmotstånd, blir dålig variation och innehåller vitt kött. Annars är det ett bra foder. Jag ger lammben och sånt utöver och ska framöver införa en barf-dag i veckan då jag ger rött kött.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag föredrar färskfoder men ger 1/3 torrfoder och resten färskfoder, av några olika skäl, tex att min hund får en del av sitt torrfoder som träningsgodis och i aktiveringsleksak. Plus att jag vill kunna ge torrfoder vid resor etc. Den huvudsakliga anledningen till att jag föredrar färskfoder är att den maten är inte lika starkt processad som torrfoder. Jag tror inte det är så nyttigt att enbart ge mat som är så behandlad som torrfoder är. Det är inte något jag har några vetenskapliga bevis för, det är mest en personlig övertygelse. Däremot tror jag inte man behöver ge sin hund färskfoder bara för att den ska äta hundra procent kött. Jag betraktar hundar som allätare, inte extrema köttätare som tex katter. Men det är jag det, jag vet att andra tycker annorlunda :)
För mig finns ingen tvekan. Har utfodrat med färskfoder i över 12 år och tänker fortsätta med det. Matglädje och mer naturligt för hundar.
Dock tycker jag personligen det inte finns något färskfoder som passar alla och jag köper en del grejer extra och ger för variation. Gillar VoH:s färskfoder, men saknar rött muskelkött så ger lite extra av det. Ger även ben (revben, märgben osv) för tand och gnagbehov🙂
Använder en del torrfoder som belöningsgodis och om vi åker iväg på resor.
Föredrar färskfoder för det är bättre för min hund samt nyttigare. Min kliade sig så oerhört mycket och fällde jättemycket med torrfoder, har inte de problemen nu.