Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5907 ggr
Bästavännen
71

Köpt en smuggelhund

Nu har det varit mycket prat och diskussioner på den här sajten om smuggelhundar. Jag eller rättare sagt min mor har varit med om det. Jag vill nu berätta om hennes historia så inte fler råkar illa ut. 

Det här utspelade sig för ca 5 år sedan, min mamma skulle köpa sin allra första hund och var full av förväntan för de kommande valpköpet. Hon hade en lista med olika hundraser som hon funderade på. Hon strök raserna eftersom tills det bara fanns ett alternativ kvar, en fransk bulldog.

Hon kikade väldigt mycket på deras rasklubb för om se de planerade/födda valpkullarna och tittade även på blocket dagligen för och se om ''hennes'' valp skulle dyka upp. En dag så kom det upp en annons på blocket på ''söta fransk bulldogs valpar''. Valparna befann sig 20 mil från där hon bor och föräldrarna hade en dokumenterad stamtavla och var registrerad i SKK. Allt verkade vara som en dans på rosor. 

Hon ringde direkt dit och det var en yngre tjej som svarade och de pratade om allt gällande valpköpet. Allting lät väldigt bra och seriöst och ''uppfödaren'' berättade att valparna var 5 veckor gamla. Mamma ville självklart komma och hälsa på och titta på valparna innan hon beslöt sig för att tinga någon. Men ''uppfödaren'' sa att det inte fanns någon möjlighet då de ofta var på resande fot för att ägna sig åt utställningar och andra aktiviteter, men att hon kunde komma 5 mil från där mamma bor när valparna var 8 veckor för det skulle ändå på en utställning i närheten då. Mamma tyckte det lät som en bra idé och gick med på det. 

Så var dagen kommen. Mamma packade ner alla sina tillbehör till valpen om det skulle bli ett valpköp. Hon tog bilen och for till den bestämda platsen för att möta upp ''uppfödaren''. Uppfödaren var redan på plats när mamma kom dit och fick se dessa bedårande valpar. Mamma tyckte det var skumt att de inte hade med sig mamman till valparna men ''uppfödaren'' förklarade vänligt att hennes man hade tagit med hundmamman på en lång promenad. Mamma vart som förälskat i valparna och ville direkt köpa en och priset var 11.000 kr. ''Uppfödaren'' förklarade att på grund av all stress hade det missat att ta med sig alla papper på hunden (stamtavla, veterinärintyg osv.) men att hon skulle skicka papperna direkt hon kom hem. 

Mamma köpte valpen och for hem. Här början en hemsk resa, från mängder med dyra veterinärbesök tills valpen inte orkade längre och var tvungen att avlivas, han blev 8 månader. Jag ska inte gå in på detaljer nu men kan ta det lite kort. Valpen var ca 6 veckor när den såldes till min mamma. Han var inte vaccinerad, avmaskad, försäkrad, och hade inget chip. Valpen var full av mask och mycket problem med sin mage under dessa månader. 

Mamma försökte direkt få tag i ''uppfödaren'' när hon kom hem men fick inget svar, personuppgifterna som hon uppgav sig hade fanns inte. Mamma förstod direkt att hon hade blivit lurad och kände som en idiot att hon inte fattade det tidigare. Mamma gjorde en anmälan som lagts ner. 

Så var väldigt noga då ni köper en valp och tänk efter ordentligt. Ni SKA få se hundens mamma och alla valpar i deras hemmamiljö, alla papper och intyg, föräldrarnas reg nummer om de är renrasiga, träffa valparna innan köpet. Förstår inte hur folk kan hålla på med en sån här verksamhet, det är helt bedrövligt. 

Tack för mig.

Reise
20

Tack för att du delar med dig av eran historia så att fler kan förstå allvaret med att hitta en seriös uppfödare och vara väldigt noggrann i sitt valpköp och val av valp!

Fridaaaa
6

Dock kan de säga att "det där är mamman" eller "det där är pappan", svårt att bevisa på plats.

Men ja alla papper osv ska vara klara och att man får dem med sig hem med en gång 🙂

Och säger som #1, tack för att du delade med dig!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[typellisch]
6

Tack för att du delar med dig, mycket behövligt!

Detta inlägg bör nästan få vara längst upp så folk kan läsa och bli mer kunniga i valpköp!

Jenna_Nord
12

#2 Fast man kan ju lätt se om tiken iaf stor dräktig och ammat valpar nyligen. Syns ju ett tag :) så ser man en smärt och smal tik är det ju förmodligen inte modern.

Mvh Jenna

Fridaaaa
4

#4 Ja på de flesta syns det tydligt.
Men är man nybörjare, så tror jag få kolla efter det 😉

joheck
4

Usch vilken hemsk historia. Säger som övriga, tack för att du delar med dig! Jag hoppas folk tar lärdom av denna historian.

Beklagar den lilla valpen som va så sjuk

vallhund
0

Tack för att du delade!

http://www.friskafrallor.info/                                       http://baksidanavhundvarlden.wordpress.com/ 

Sen finns det massimporterade valpar, till synes lagliga som PKn Albin, en sorglig historia.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

fredricakarlsson
0

Har hört att det är rätt vanligt bland fransk bulldog, och att nästan alla har varit sjuka.. Skulle nog ändå aldrig köpa en av seriösa uppfödare då där är mycket problem med dom :/

vallhund
0

#8 Vad är vanligt bland frallor?

Fridaaaa
0

#8 Så mycket fel är det inte, att nästan alla blir sjuka.

fredricakarlsson
0

#10 jag menade smuggel hundarna! #9 jag tycker inte det är snällt att avla på vissa av dom för dom har svårt att andas (även t.ex. Mops). Dom har bara avlat fram dom raserna för utseendet skull och har inte brytt sig om hur hunden kommer må. Detta är bara min åsikt precis som andra har sina åsikter.

Lilllens
2

#11 alla mopsar och frallor har INTE andningsproblem och det är ingen åsikt, det är FAKTA.

Lilllens
0

Dubbel

Fridaaaa
0

#11 Framgår dock inte i din text.

fredricakarlsson
0

#14 när jag skrev: har hört att det är rätt vanligt bland fransk bulldog. Så menade jag att många smugglade dom! Alla kan skriva fel eller ha svårt att formulera. #13 Jag skrev Inte att alla har de. Jag skrev: Jag tycker inte det är snällt att avla på VISSA av dom för dom har svårt att andas. Och det är av min kunskap jag har, av alla frallor jag har träffat så har alla haft problem att andas, och låtit som dom skulle dö. Mopsar jag har träffat har dock inte andars så som frallorna (förutom en som var överviktig) dock fick vi "rengöra" deras rynkor i ansiktet och det var inte trevligt. (Ägaren hade aldrig tvättat rynkorna)

Fridaaaa
2

#15 Jag har inte antytt motsatsen heller ang att skriva fel eller svårt att forumelera sig heller. Så du behöver inte låta så trevligt!🙂
Och hur kan andra veta om det är felskrivning, felforumlerat eller liknande?

Lilllens
0

#15 Ja tyvärr har väldigt många problem med att andas. Har själv en mops(innan jag köpte henne hade jag varit och kollat på en fransk bulldogg) fast behöver nästan aldrig torka rynkan. Har aldrig träffat någon fralla eller mops som har stora andningsproblem.

fredricakarlsson
0

#17 Nä de beror nog på hur mycke rynkor dom har och hur svårt det är för luft att "ta sig in" :p

vallhund
0

Det finns friska frallor o mopsar, surprise?

fredricakarlsson
0

#19 läser du vad jag har skrivit så har jag skrivit VISSA!

Nikkis
10

Vet inte om jag blir så jätteimponerad över denna "varning", för mig är det mer en självklarhet att man som valpköpare är noggrann i sitt köp. Jag hade ju aldrig i hela mitt liv köpt en hund under såna förutsättningar, såvida det inte är en förbeställd import från andra sidan jordklotet.
Och jag tycker faktiskt inte ett dugg synd om varken din mamma eller någon annan som köper en hund på det här viset. Skyll dig själv, typ.

Sånt här kommer att fortsätta så länge folk går på det. Och jag tycker inte att det finns några ursäkter för en vuxen människa att säga att man inte "visste bättre". Logiskt tänkande kommer man långt på, man anar oråd väldigt fort och man gör aktiva val.

felzena
10

#21 Jag tror inte TS skrev det här inlägget på grund av att folk ska tycka synd om hennes mamma utan istället berätta hennes upplevelser och varna andra.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Nikkis
1

Jo det förstår jag, men jag anser mer - ska det verkligen behöva varnas för sånt här?
Folk kan väl tänka själva och fatta att något lurt är på gång, och gör dom inte det så får dom stå sitt kast.

Det här med smuggelhundar har ju varit uppe på tapeten i media i flera års tid, det är knappast någonting som är nytt. Det borde isåfall liksom räcka som "varning" om folk inte fattar bättre än att köpa en valp/hund på en parkering som dessutom inte har tillhörande papper osv.

Karmatarerskanise
4

Bra med varning. för sanningen är den att folk dagligen går på sånt här.
Berättar man om det så får fler sig en tankeställare.

Nikkis
0

Behöver du en varning för att inte hoppa in i en främlings bil också, eller kan du ta det beslutet själv att det inte är det smartaste draget att göra?

Karmatarerskanise
9

#25 Oavsett vad du anser om varningen så är det ju ganska uppenbart att det behövs. Så länge folk går på sådant så behövs varningar, tyvärr.

Jag behöver ingen varning för att inte hoppa in i en främlings bil, men andra behöver. Alla har olika förmågor till logiskt och kritiskt tänkande.

felzena
6

#25 Varje dag kommer du träffa människor med ett annat tänkande än dig. Det du tycker är självklart tycker andra inte är det. Det behövs såna här varningar för folk fortsätter att luras av dessa personer för skulle ingen gå på det här så skulle smuggelverksamheten dö ut självmant.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Vizzla
5

Modigt av dig att berätta och hoppas det hjälper någon att tänka till innan köp! 

Lider med er för det ni och hunden fick utsättas för.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf