Valp som bits
Hur får jag min hund att sluta bitas? De är lixom inte att han nafsar, utan han bits! (Mina händer är helt såriga) direkt man leker med honom så ska han börja bitas… Någon som har tips? (Även om han får leksaker så ska han ändå bitas)
Hur gammal är valpen? :)
Min valp bet mig också mycket när han var yngre men då gjorde jag så att jag avbröt leken och ignorerade honom en stund, då lärde han sig att om man bits så blir det ingen lek:) Lycka till:)
Hälsningar Lovisa & Chester❤
#1 Han är 10 veckor :) #2 Jo så gjorde jag med mina katter oxå ;p och nu när han bet hål i min hand så satta jag han i buren och ignorerade honom fast han skällde, sen när han lugnat ner sig så släppte jag ut honom men sa ingen. Och då gick han och la sig.. Så de kanske funkar?
Valpar bits antingen man vill det eller inte :) Min lille har lärt sig orden nej och aj, och det fungerar bra när han får sina små ryck. Fast han har nästan slutat helt att bitas i händer nu. Det är BARA när han är nödig som han gör detta. Och han är 14 veckor nu. Lär han en "kontaktövning" där ordet nej ingår så är det enklare.
Te x se till att han ligger ner. Lägg en godis typ frolic, en halv eller ngt beroende på storlek på hund, precis framför honom o lär han att den är Din tills han tittar på dig i ögonen, För bort nosen försiktigt men bestämt och säg nej samtidigt tills han fattar. Brukar inte ta lång tid! :)
Säger jag nej nu till min så förstår han vad jag menar… :)
Annars när han biter ignorera det och ge han ngt annat KUL att bita i, leka o busa med honom med en trasa eller nåt.
Han kan även bitas när han är övertrött. Du vet att en valp bör sova minst 17timmar per dygn!
En valp på 10veckor FATTAR inte varför, när den blir instängd i en bur!! Det är en bebis tänk på det.
#3 Det där växer valpen ifrån, oroa dig inte för det. När vi hade valp höll vi på att bryta ihop för valpen bara bets hela tiden och vi trodde tillslut att han alltid skulle hålla på så! Vi var helt förtvivlade trots att folk försökte lugna oss med att det bara var en valp. Men det är inte lätt när man är så frustrerad och det gör så himla ont av de där små vassa tänderna…
Men var bara lugn och fundera inte så mycket över saken. Ignorera valpen när han är jobbig och var inte arg på honom. Det blir bra ska du se. :)
#4 Ska testa de. Jo han sover typ mesta dels av dagen då han knte kissar, bajsar eller bits. Varför jag stänger in han är för han ska varva ner för sätter jag han bara ifrån mig så börjar han bita och jaga katterna. #5 Jo växer bort gör de :) men de e just att det gör så ont och det är bara mina händer han lyckats bita sönder pga mina händer spricker av sig själv och har väldigt känslig hud på händerna. Så jag vill få han att förstå att det är fel :/
Såklart han bits, det är så han är van att leka med sina syskon.
Avsluta varje lekstund så fort han bits och ha tålamod, det försvinner.
Lek inte med händerna just nu utan avled med leksaker. Dvs då valpen bits, ta en leksak och beröm då valpen biter på leksaken istället för dig. :) Om det gör ont, utstöt ett gällt skri för att visa att det gör ont.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tillägg: Ge inte bara en "död" leksak utan dra den längs golvet och liknande så den blir levande och intressant. :)
Det gälla skriet som #8 tipsade om funkade bra när min var valp :) Fast jag hade större problem av att han hängde i mina byxben…
Som tur är växer det ju bort! Iaf bitandet på händerna, min 1 1/2 åring kan fortfarande gnaga på filtar och plastgrejer ibland när han har tråkigt… Men det blir bara mindre och mindre.
Vad mysigt med en liten valp! Njut, det går ju så fort innan man har en slyngel till unghund istället :)
#10 Om valpen tigger eller invarderar ditt personliga utrymme kan du morra. Inte ett sagt "grr" utan ett stängd-mun-dovt-mmm-ljud. Träna då hunden inte är med, det är jättelätt att göra även om man har mat i munnen och det funkar toppen på våra hundar. Ena hunden är väldigt väldigt närgången och då han blir FÖR nära morrar jag bara en liten kort sekund och han fattar vinken och flyttar på sig. Om inte så glor jag på honom och morrar dovare och längre tills han flyttar sig. Om DET inte funkar börjar jag lyfta läppen med då brukar det verkligen funka. Har aldrig behövt göra ett "utfall" för att visa att jag menar allvar utan de fattar verkligen direkt.
Till och med min tiggarkatt fattade då jag morrade åt honom att min mat var MIN mat.
Vi har testat att ge han leksak och ha t.ex ha dragkamp men då biter han en ändå i handen.. (Jag vet att alla valpar bits, men jag vill få bort beteendet så fort som möjligt)!
#12: Om valpen blir för uppjagad, ställ dig upp och gå därifrån. "Om du ska bete dig så så vill inte jag leka med dig mer."
#12 Ibland ska man bara låta dom vara valpar… sen resten av livet ska dom vara vuxna och valpfasonerna försvinner fort.
Simplaste är att släppa leksaken och bara gå, lägga in ett ''slut''-ord och dissa valpen i några minuter.
Min valp var en piraja. Jättejobbigt!
Jag fick min valp att sluta genom "time-out" När hon bet så pep jag till och slutade leka. Sedan började jag inte leka igen förän hon hade varit lugn en viss tid. Det funkade förvånansvärt bra.
Med en ny valp hade jag nog inte brytt mig lika mycket om bitandet. Det försvinner ju som sagt var av sig själv med tiden men då blev jag störd av det.
Min valp bet också. Hade ärr över armarna. Men jag gjorde som alla andra! Han slutade tillslut! Ärren är ju inte kvar eftersom det ite ens började blöda när han bet. Men det blir bättre lycka till :)
Okej, tack dör tipsen allihopa! :)
Sen är det enl lag förbjudet att stänga in sina hundar i burar hemma. Man får inte ens ha dörrarna på dom kvar.
(lite löjligt kan man tycka, men det har använts lite för enkelt bland vissa)

Aska var som en piraya. Valptiden är inte mysig :P Så fort hon bet i mig slutade jag leka och gick därifrån. Knappast det dom vill ha ut av bitande. Så hon slutade rätt fort. :)
Min pojkvän tog det längre tid för att förstå sammanhanget. Han satt ofta kvar och lät henne bita. Vilket ledde till att hon bet massa i han så fort han kom. 😂
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#18 Vi skulle aldrig få för oss att stänga in hunden bara för att! Men när han är så uppspelt så kan vi knappast göra något annat (vi har inga rum vi kan stänga in till) och han går på våra katter och min honkatt blir jätte stressad när han tränger in henne och ska bita henne (vilket är förståeligt!?) och han biter och drar av stora tussar av deras päls, och jag vill helst inte ha kala fläckar på mina katter.
Leker du med valpen ngt då??Det låter som att han är full av energi och då får man försöka leka, träna aktivera dom! Min valp 14v nu, han leker för fullt med den andra hunden och vi går lite lagom promenader, vi tränar lite och leker med kamptrasan eller ngt annat. Och ge han tuggben att bita i te x.
Är han SÅ uppspelt som du säger känns det väldigt understimulerat, även på en valp.
Vi lekar nästan hela tiden med honom, annars så leker han med Junior (vår ena katt). Nä han är inte understimulerad, de e bara att direkt man ska leka med honom eller busa så ska han bitas i händerna, så man kan lixom inte ha "närkontakt" med honom när man leker utan de blir mest att man t.ex. Kastar boll. Och han är inte understimulerad för kan ska bita i katterna för han är ju van att göra så med sina syskon men katterna är dock känsligare och tappar sin päls lättare.
Kasta boll och pinnar kan vara ganska stressande så det kan vara överstimulering till och med. Men troligen är det bara kliande tänder.
Tycker det låter mer överstimulering och kli i tänderna.
Ignorera honom när han biter för hårt och avsluta leken, om han fortsätter gå därifrån.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"