Färskfoder kostnad
Vad kostar det i månaden? Är det mycket dyrare än torrfoder?
Färskfoder är bättre än torrfoder va?
Hur förvarar man det?
Kan man blanda det med torrfoder? Eller ska man kanske ge varannan måltid?
Köper man in allt med en gång eller köper man veckovis?
Är lite nyfiken :)
Jag köpte färskfoder idag :) Hundmat med lax, nr 25. 500gram kostade mig 25 kr. Så alltså 50 kr för 1 kg. Jag sparar inte mycket på det jämfört med torrfodret jag använder men för mig handlar det om att ge det bästa jag kan till Molly :)
Det förvaras i frysen, tas fram dagen innan för tinning :) Då lägger man det i en påse/låda i kylskåpet.
Idag köpte jag 3,5kg färskfoder som ska räcka i 35 dagar. Men kommer hålla längre då jag tänker ha en övergångsperiod för att vänja Mollys mage :)
När vi fick hem Lucy (23 kg) fick hon Doggy prima (torrfoder). Räknade ut att vi betalade 5,50 kr om dagen för hennes mat.
Vi gick sedan över till Orijen (torrfoder) och då blev dagskostnaden 13,50 kr.
Nu äter hon VoH exklusiv (färskfoder) som vi köper i 5-kiloskorvar och då blir dagskostnaden 15 kr.
Så ja, det är dyrare med färskfoder men då betalar man å andra sidan för kött och inte för spannmål och vegetabiliska biprodukter. Vi köpte senast 50 kg hundmat och vi hade kanske 10 kg kvar sedan förut så vi har beräknat att nästa gång vi ska handla hundmat är det augusti. 😉 Tar upp två stycken "halvfrysar" om man köper så pass mycket som vi på en gång. Men man kan ju köpa bara några kg åt gången om man har nära till affären till exempel, eller om man har en plutthund. :)

För oss blev det dyrare när vi bytte från Orijen till Bravo men jag tror också att priserna på färskfoder ligger väldigt högt där vi handla.
För 8 dagar betala jag 117,- för två små hundar.
>>>Malum domesticum<<<
Skulle någon kunna hjälpa mig räkna ut hur mycket det skulle kosta för oss i månaden att ge Amy VoH?
Hon är 6 månader och väger 20 kilo. Har ingen aning om hur mycket man ska ge varje gång ^^
Skulle vara jätte snällt! 🙂
Kan man blanda med torrfoder eller ska man bara ge färskmat?
#4 jag har för mig att om man har valp ska man ge 10% utav vikten eller om det var 2% utav förväntad vuxenvikt. Någon annan kanske kan säga hur det är exakt :)
Jag har hört att man inte ska ge torrfoder och färskfoder i samma måltid. Kasper får hälften torrfoder/ hälften färskfoder. Frukost+lunch torrfoder och kvällsmat färskfoder. Vi gör detta för att när vi åker ut till stugan så kan vi inte ha färskfoder och då är det bra om hans mage klarar av torrfoder också :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Läs mer där :) Längst ner på första sidan kan man beräkna vad man bör ge sin hund. Annars kan man fråga dom!
#4 Jag har hört att man kan börja vid 3 % av förväntad vuxenvikt om det är en valp. Sedan får man ge mer eller minska beroende på hullet.
Edit: Såg även att Carl rekommenderade det i frågearkivet på sidan som #6 länkade till.
Min plutt får voh till frukost och torrfoder på dagen och kvälle jag köper 500 g korvar på djurmagasinet och där kostar det ca 21 kr/ korv Jag skulle vilja köpa 5 kg korvarna men här kostar de 360 kr :o och om jag skulle ge bar voh så behöver jag ca 3 korvar i månaden så det blir ganska dyrt:/ Men jag ska gå över helt till voh när jag börjar gymnasiet i Norrköping för där finns det en affär som säljer 5 kg korvarna för 140 kr vilket blir mycket billigare:) Jag tycker att det är värt priset eftersom det är ett så bra foder:) Man förvarar det i frysen, jag gör så att jag lägger fram korvarna en stund så att de får tina upp lite sedan delar jag upp dem i portioner och lägger i små påsar i frysen:) När jag började med voh då gjorde jag så att jag blandade lite voh i hans vanliga mat så att magen fick vänja sig sedan minskade jag på torrfoder och ökade mängden voh lite i taget och nu äter han bara voh på morgonen:)
Hälsningar Lovisa & Chester❤
En VoH "korv" på 500g kostar 19kr i båda djuraffärerna där jag bor.
#8 72 kr/kg för en femkiloskorv och 42 kr/kg för 500-gramskorv? Låter himla underligt att det blir dyrare ju mer man köper. Är nog inte riktigt rätt prissättning