Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 5155 ggr
Alizia
0

Parning av hund

Har en fråga…

Hur mycket är normalt att man får betala till hanhuds-ägaren

i parnings avift ?🙂

LLLINN
0

Vad jag har förstått så är det kostnaden av en valp ungefär!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Alizia
1

ca 14,000 kr alltså  ?

Fridaaaa
2

Det beror på, det är lika olika beroende på meriter på handhunden, ras och mycket annat

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alizia
0

Kanske skulle ha skrivit att det är en Boxer…

[[Boris Sager]]
0

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/ovrigt/valpkull.pdf

Här står allt ang. parnings/språngavgift.

Boris

Alizia
0

# Boris..

Jag kan inte öppna den länken….

Vill gärna veta..taksam för svar

Fridaaaa
1

#6 Här fungerar länken.
Gå in på SKK.se, så hittar du den där, eller kopierar länkadressen och klistra in i "sökfältet" och gå den vägen 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

felzena
0

Prata med hanhundsägaren och kom överens vad priset skall vara.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

elli-kleo
0

Har ingen aning om hur det fungerar men om man kan bestämma själv kan man ju ta ett fast pris för själva parningen och därefter en viss procent per humdvalp eller något

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

russin
2

Ganska vanligt är nog 10% av valppriset i språngavgift och sedan samma summa per valp.

Alltså kostar valparna i rasen runt 10.000 kr blir priser 1000 kr i språng och 1000 kr per valp.

elli-kleo
2

#10 ungefär så jag tänkte :) låter troligt

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Alizia
0

Den ev hanhunden ….hon vill ha 6500 kr för parningen,

blir det mindre än tre vill hon ha 3500,även om det bara blir en ???

[Teddies matte]
8

#12 Alltså, är det du som skall avla?

Tycker inte du skall ge dig in på något sådant när du inte verkar ha koll, du måste ju ha kunskap och erfarenhet, gå uppfödarutbildning till att börja med.

[typellisch]
1

Håller med #13. Att föda upp nya valpar ska ske så bra det bara kan. Man ska plugga in vad man ska kunna och som Teddies matte säger; gå en kurs. Kunskap är mycket viktigt!

Alizia
0

Jag har haft två kullar förut….

Min mor har fött upp hundar osv…

Det jag frågade om vad som är rimligt att ta från en hanhundsägare..vad nu det har med kunskap att göra…

Jag undan ber mig några på hopp om kompetens….

#Teddies matte………

Tänk att det inte ska gå att ställa en enkel fråga utan sådana här svar

😕

[typellisch]
7

#15 Vi menar absolut inget illa.
På detta forum är det, såklart, hundälskare som vill alla hundars bästa. Och då bryr man sig och vill att t.ex parning ska gå så rätt till det bara kan. Det är inget illa menar, folk vill bara väl.

Det är åsikter, åsikter har alla. Du kan alltid se bortom dessa åsikter du inte tycker om. Om du haft kull förut behöver du inte bry dig om dessa ''elaka'' kommentarer då du antagligen vet vad du ger dig in på?

[Teddies matte]
6

#15 Skall man föda upp hundar skall man ha kunskap, då skall man veta, har man inte kunskapen måste man skaffa sig den först!

"Sådana här svar"? Självklart vill man framtida valpars bästa och då skall de födas upp på bästa sätt, det finns allt för många okunniga och oseriösa uppfödare, så det är ju något som man bör få bort.

Har du bytt ras? Isåfall kanske du bör sätta dig in i rasen mer innan du börjar med avel.

Alizia
0

TackTeddies matte……..

det räcker,,,,har fött upp denna hundras ett par ggr…

inget nytt. det är bara parnings priset som värkar variera en hel del..

Pennybus
4

#17 Hon frpgar ju för atthon inte vet och då skaffar hon kunskap (:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Teddies matte]
1

#19 Jo, men man får ju känslan av att personer inte har riktigt koll när de börjar ställa frågor på ett vanligt forum, en duktig uppfödare har koll och frågar inte på några forum, ts bör nog vända sig till andra inom den rasen det gäller.

Alizia
0

Har gjort det …..

[TeamGolden]
7

Det lyckas alltid på något sett gå över till att personen i fråga inte är redo, samma sak i valp väntar trådar osv. Det är bra typiskt. 
Även om man bara menar väl blir det väl rätt drygt i längden? Ingen är tydligen redo, man kanske blir dömd på hur man  skriver, vilket inte direkt är relevant till vad TS faktiskt frågar om. 

Tyvärr kan jag ingenting om detta själv TS men önskar dig lycka till och hoppas du får underbara små småttingar, boxer valpar är ju farligt söta alltså! 😛

russin
3

Allting beror på hur mycket du tycker ät värt att lägga i pengar, för det är ändå hanhundsägaren som bestämmer priset och upp till dig att acceptera eller inte🙂

Jag skulle inte göra det för det priset, men det är jag. Allting beror mycket på vad för ras, hur många valpar rasen brukar få osv. Ring rasklubbens avelsråd och få information om just din ras.

Pennybus
4

#20 Man får fråga vad man vill utan att bli uthängd, jag själv tycker det är smart att fråga saker på hundforum, man vet aldrig vilka som gömmer sig här.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[typellisch]
2

En människa bör kunna säga sina åsikter och ge råd (som Teddies matte gjorde; gå en kurs var hennes råd) utan att folk tar illa vid. Alla har vi åsikter, så kommer det vara tills vi dör. Om man tar åt sig av alla så kommer man inte må så bra. Det gäller att kunna vifta bort de åsikter som inte ger en så mycket hjälp, men alla har ändå rätt att få säga sitt.

Lika mycket som folk blir irriterad på dom som har starka åsikter blir jag trött på dom som ska suga åt sig som en svamp och det blir konflikt.
Så länge det inte är personangrepp så ser jag inget fel att få uttrycka sig.

[TeamGolden]
9

#25 Det blir bara lite lustigt, be någon helt främmande gå kurs, vart någonstans i TS text tyder det på okunskap? Frågor har man genom hela livet, ung som gammal. 
Att be TS gå kurs helt oprovocerat utan att veta nånting om TS kunskaper gör mig förvånad, att folk kan vara så naiva.

[typellisch]
2

#26 Tänker inte diskutera enskilda individer och deras val av råd.

[TeamGolden]
2

#27 Om det nu var ett diskussions forum som du själv uttryckte dig tycker jag du inte ska vara då konflikträdd. Du har själv gått på individ genom att peka på TS, ingenting fel med det men man bör vara medveten om vad man sjäv skrivit innan man ber en annan rätta till sig. 🙂

[typellisch]
4

#28 Jag menar bara att jag inte tänker sitta och diskutera hej vilt om Teddies Matte och hennes val? Det känns rätt lågt att smutskasta henne mitt här i denna tråd.
Jag är inte konflikt rädd. Men att sitta och smutskasta någon känns inte snällt.

Jag har inte pikat TS. Jag höll med Teddies matte om en kurs.. och det var INNAN hon berättade att hon sysslat med avel tidigare? Och då skrev jag att om hon vet vad hon ger sig in på så behöver hon inte lyssna på ''elaka'' kommentarer.

[Teddies matte]
4

#26 Har något minne utav att ts också ville använda en mer olämplig hane som egentligen skulle kastreras, var det så? Isåfall ger det nog också vibbar om att det kan löna sig att ta del av lite mer kunskap och tänka om och få det bra till slut.

[TeamGolden]
3

#29 Smutskastning är väl att ta i från tårna, ifrågasatte endast vart ni någonstans la grunderna för att ts skulle besitta okunskap om avel, tyckte det var att verkligen ta för snabba slutsatser. 
Förstår inte heller vad det ska menas med ''Teddies matte och hennes val''? Vad är det för val jag missat? Ett val att skicka i väg en kommentar där man ber ts gå en kurs? 😎

Exakt, innan hon sagt att hon höll på med avel. Lite får man väl släppa på tyglarna och inte alltid ana det värsta om folk innan man vet fakta.

[TeamGolden]
0

#30 Om det är en annan tråd har jag ingenting att kommentera då jag inte vet nånting om det, därför tänker jag inte dömma ts efter vad andra hört/sett, ledsen men det är inte så jag fungerar.

[typellisch]
0

#31 👍

[TeamGolden]
0

#33 Tar det där som en felskrivelse 😃

[typellisch]
1

#34 Nix, att jag bara inte orkar diskutera detta vidare då det är helt OT.

[TeamGolden]
0

#35 🤔

Alizia
4

30 Teddies matte """" tog inte han då….. och han skulle INTE kastreras vad har du fått det i från ?????

han hade fått en p-spruta.

Vi parade inte våra hundar…så nu vet du det.

Jag har haft två egna kullar hundar 9 valpar ena ggn och 10 den andra,

mycket med jobb,,underbart jobb…älskade varje minut utav det,kunde ligga i timmar på golvet och bara titta på dom allihopa.

Mina valpar har gått igenom vet,besiktningen ,utan problem,en hadde ett litet underbett men det va allt…

Min mamma har fött upp flera kullar med valpar,som vi varit med och hjälp till..

Har gått valpkurser---lydnadskuser---varit väldigt aktiv i brukshundsklubben osv….Jag har kunskap om avel..

Det är fortfarande priset på parningen jag ville veta ingenting annat…

Varför….???🐶

[Teddies matte]
4

#37 Får du inte hjälp av andra inom rasen? De kan nog hjälpa dig bättre än här.

Alizia
0

jag skrev att jag har det  #21

Kitten86
2

Beror väl lite på hur meriterad hanhunden är etc. En vanlig språngavgift ligger på 2-2.500 kr (som jag hört talas om av vän som är uppfödare samt sett annons på själv) och sen brukar det vara  ungefär samma summa per levande valp som uppnår en viss ålder (typ 6 veckor enligt avtal) eller pengarna/summan för en valp.

Många hanhundsägare låter det bli en kostnadsfri om parning om tiken går tom.

[Camia7]
0

Jag har alltid hört att dom ska ha typ 1500kr eller en valp. Det va någon längre upp i tråden som sa en väldigt hög summa och har läst i andra trådar att föda upp är sjukt dyrt .. Men då undrar jag varför man ens föder upp om man inte får en slant för det? Kanske bara är rika som vill ha en hobby???

[Forest]
6

41 det är inte jätte vanligt att man kan leva på bara ta ett par kullar den visst det beror väl på hur många valpar det blir oxå. En liten hund som bara får 1 valp går man back på direckt, menans 2 valpar går man gämnt upp. Det är kostnader före parning, utställningar, rastypiska tester. Det tycker jag är bra att det faktist kostar lite att föda upp hundar på så sätt blir man mer intreserad och brinner för sin/na ras/er :)

[Camia7]
0

:)

russin
3

#41 - anledning till att föda upp är intresset för avel, genetik osv - inte för att tjäna pengar🙂

I första hand så vill ju seriösa uppfödare göra en kombination där man själv kan tänka sig en avkomma ifrån - inte för att få en megahög valpar att tjäna en slant på.

Kitten86
3

Uppfödning är inget man tjänar massor av pengar på, om man ska vara seriös. I bästa fall får man kanske några pengar över eller går jämt upp! Det är något man gör av kärlek till rasen och för att få den där perfekta kombinationen i valparna vad gäller hälsa och rasenlighet.

En klockren kommentar jag läst på en uppfödares hemsida:

"Uppfödning är en konst som planeras i huvudet, påverkas av magkänslan & bestäms av hjärtat"