Hundar utan svans?
Finns ju en del raser som föds utan svans, eller med en liten "stump".
Hur mycket tror ni detta påverkar hundens sätt att kommunicera med andra hundar? Är det svårare för andra hundar att "prata" med denne?
Har funderat länge på detta, är nyfiken då min hund har två nära hundkompisar som är frallor :)
Jag har en liten stumphund!
Har dock aldrig ännu upplevt att han har några problem att kommunicera med den. Har däremot mött hundägare vars hundar inte brukar funka bra med stubbhundar. Dessa har dock funkat bra med Fidel. Han kan göra allt med sin stump som en hund kan göra med sin svans, fast man får titta lite noggrannare för att se vad som händer.
Hundars kommunikation är ju så mycket mer än svansen, men det är klart att det finns en risk att det misstolkas. Men än har det inte hänt under de tre månader vi haft Fidel.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag tänker att svansen är en ganska tydlig "flagga" som är lätt att läsa. Tror att hundar som inte är så språksäkra kan bli lite förvirrade utan den ledtråden.
#1 Så galet fin din hund är!!
Självklart är hundens språk betydligt mer än bara svansen :) Skönt att du inte upplevt några "problem", hoppas inga uppstår heller :)
Tänkte precis som dig #2. :)
Ska kika runt lite om det finns någon studie på detta!
Påverkar inte alls, Leons akterroder vispar runt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag kan märka att min hund har problem med vissa hundar som har liten eller krullad svans. Inte alla men en del, det tror jag beror på hur vidare de hundarna kan göra sig förstådda eller ej utan sin svans. Tror det beror lite från hund till hund.