"Apatisk" efter operation??
Efter mycket velande fram och tillbaka valde vi att operera bort juvertumören på vår lilla tioåriga tik. Lämnade henne hos vet vid åtta igår morse och skulle hämta vid tre samma dag. Dock vaknade hon ur narkosen för tidigt, hon avskyr vet i vanliga fall och nu var hon dessutom förvirrad och påverkad. Hon skrek och var hysterisk så de ringde oss och frågade om vi ville hämta tidigare för hon skulle ha det goare hemma i sin vanliga miljö. Fick hem henne och la henne på vår säng och mellan två och fem låg jag bredvid henne och strök hennes rygg, så fort jag tog bort handen blev hon hysterisk och for omkring skrikandes. Nu ska tilläggas att vår tjej är känslig och gnällig i vanliga fall så det var inte riktigt så illa som det lät men ändå.
Vid fem hade hon kommit till sans såpass att hon kunde ligga själv på sängen och där låg hon tills kvällen när jag bar ut henne för att kissa, fick henne även att dricka lite.
Imorse låg hon kvar på vår säng tills jag bar ner henne och fick i henne medicinen. Hennes "mormor" kom och då svansade hon omkring gnällde klagande samtidigt som hon viftade på svansen, i den vevan kissade och drack hon också. När mormor gått la hon sig på en filt under trappan och där låg hon sen. Ingen glad tjej kom springandes för att hälsa när vi kom hem från affären, ingen reaktion när jag klirrade med kopplet och ropade kissedags. Vid två tiden bar jag ut henne men hon ville inte kissa. Sitter på ett ställe, sen springer hon en liten bit och sätter sig på nästa ställe. Försöker inte kissa utan bara sitter på olika ställen. Bar in henne igen och hon la sig åter igen på filten. Vi åkte iväg till sonens träning, när vi kommer hem ligger hon på samma ställe, tittar på mig men visar ingen glädje och inget intresse av att röra sig. Verkar heller inte ha särskilt ont utan mer bara ointresserad av allt.
Nu ikväll la jag lite blötmat på en tallrik bredvid hennes filt, hon sniffar i luften men gör ingen ansats att röra sig mot maten. När jag håller fram tallriken mot henne äter hon, samma med vattnet. Hon får sin medicin i lite leverpastej och jag lockar på henne att hon ska ut och kissa. Ingen reaktion så jag bär ut henne. Samma som tidigare, sitter på ett ställe, springer en kort bit och sätter sig igen. Försöker inte kissa.
Jag bär in henne igen och hon lägger sig på filten under trappan.
Är det normalt att det är såhär dagen efter en operation?
Bell är vanligtvis som en skugga på mig, hon kommer glatt rusande både när vi kommer hem och när man lockar med kopplet och hon är först upp i vår säng när det är sovdags. Nu ligger hon på nedervåningen, på sin filt under trappan och verkar knappt medveten om att jag gått upp och lagt mig. Det är som en svag skugga av hur hon brukar vara.
Ingen?
när vi precis kastrerat vår hund var han absolut inte sig själv och självklart blir man lite orolig, så jag förstår dig.
han stod och tittade på mig när vi kom hem och la sig sedan i hallen innanför dörren, helt slutkörd, och rörde sig inte ur fläcken när jag försökte få honom att komma till mig så han fick ligga där i flera timmar. han var helt enkelt väldigt trött och gick på smärtstillande. han åt och drack jättedåligt de första dagarna men snart fick vi se vår glada, spralliga kille igen.
så jag tror att din vovve också är tagen av operationen och just nu inte orkar vara som vanligt. hoppas hon är pigg igen snart :)
Ge henne tid :). Det är jobbigt att genomgå operationer så hon är nog trött och utmattad som #2 säger.
just det, har hon tratt på sig? vår gjorde inte sina behov med den på sig men så fort vi tog av den gick det fint, så tog vi på den när vi kom in igen.
Tusen tack för svaren, då vet jag att det inte är helt ovanligt. Hon får smärtstillande morgon och kväll, tror ni det kan vara det som gör henne slö och frånvarande? Om det kommer dagar som idag, då hon bara kissar en gång under dagen, är det okej då?
Vi tar av tratten när hon ska äta, dricka och gå ut.
#5 Smärtstillande har ju en effekt att få en trött och seg. Jag har själv inte haft någon hund som opererats men jag försöker tänka mig in i det och se det logiska i allt. Så ja, jag tror smärtstillande kan göra henne slö och frånvarande.
Det är nog absolut heller ingen fara om hon kissar en gång/dag då och då så länge hon inte har feber och visar andra tecken på att vara sjuk och må dåligt liksom.. och om det inte går tillbaka till det normala så bör du väl kolla upp henne hos vet. :)
Jo jag funderade på att ringa vet men så tänkte jag att det kanske var normalt när det trots allt bara är dagen efter. Men hon bör vara ganska normal igen i slutet på helgen el i början på nästa vecka då?
#7 Antagligen. Har ingen erfarenhet men försöker tänka mig in i situationen som sagt. Du kan alltid rådfråga veterinären om du är jätte orolig? Det skadar inte. Och dom kan ju ge ett bättre svar då dom kan saken bättre :).
#7 tror inte du behöver vara orolig men ha koll på henne ifall ifall. det kan ju tyvärr uppstå komplikationer efter operation. vi skulle ha noga koll på stygnen och såret innan stygnen togs bort, och höra av oss om något verkade galet. så tveka inte OM något annat verkar fel mer än att hon är trött efter operation.
vår veterinär sa att i början blir de medtagna men efter några dagar känner de inte att de har ont på grund av det smärtstillande och kommer då bli piggare och svåra att hålla stilla (de behöver ju ta det lugnt om de har stygn). så ja, hon kommer nog likna sig själv mer framåt helgen :)
#9# Skönt att höra, då får hon ligga på sin filt ett tag till. Vi har skärmat av med ett hängande skynke så hon ligger avskilt men ändå hör alla vardagliga ljud hon är van så jag tror inte hon lider av det själv, det ser inte ut så.
#10 hon har det säkert skönt där bakom :)
skriv gärna så vi vet att hon piggnar på sig sen :)
Du har kollat så hon inte har någon feber, jag tror inte det är ovanligt iaf att de blir sängliggandes ett tag det tar ändå på dom att bli sövda och opererad. Hoppas hon reper sig snabbt och blir sitt gammla vanliga jag igen 🌺
Du kan bara ringa till veterinären och beskriva hur hon är, det kostar ju inget att ringa dom …..Men klart efter en operation så är dom ju inte sig själva direkt….Hoppas hon blir bra snart:)
Ringde vet och vi fick komma in med henne för en kontroll. De sa att så länge hon inte kräktes eller fick diarre var det ingen fara.
Men hon är fortfarande inte sig lik, ligger bara och bryr sig varken om mat eller vatten om inte jag trugar henne.
Det låter inte bra….om hon inte bryr sig om at eller vatten, hur lång tid har det gått nu då?
hur har det gått? hoppas vovven repat sig!
Tack för att ni bryr er. Nu är hon äntligen sig själv igen och det känns underbart att ha henne tillbaka. Det tog tre veckor för henne att helt repa sig, kommer det nån mer knöl så får den vara kvar, hon ska inte behöva gå igenom nåt liknande igen. Nu passar hon ungar, hämtar leksaker, skäller på grannar och är helt sig själv igen :)
#17 åh, härligt att höra :D
Vad skönt o höra :)
När Tyra var inne och opererade bort ett åderbrock (en liten bula på benet som krävde 3stygn) så tog det henne ett dygn innan hon var sig själv igen. Innan det låg hon bara platt fall och gnydde så fort man inte satt hos henne eller hon trodde att man hade glömt bort henne. Så jag kan bara föreställa mig hur hon hade varit om det varit en mer komplicerad operation som för eran tjej :P Oavsett så tycker jag att de är bra att ha regelbunden kontakt med veterinären och följa upp. För att vara på den säkra sidan :) Min veterinär ringer alltid sina patienter (eller deras matte/husse) dagen efter så fort det har varit sövning med i bilden :)
Mvh Jenna