Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 16146 ggr
isblixt
0

Någon som vet vad detta är?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Vår cocker spaniel tik blev avmaskad med Banminth för några veckor sedan, och ut i avföring och kräk kom dagen efter gulvita avlånga grejer. Jag har googlat och inga bilder på mask verkar likna det som kom ur henne, men mest likt är det bandmask. Eftersom hon var så dålig i magen (dock utan påverkat allmäntillstånd) så åkte vi till veterinären några dagar senare, de hittade dock ingenting som verkade konstigt med henne mer än att de misstänkte, precis som jag, att det kunde vara bandmask. Vi åkte hem, köpte Axilur som ska bita på bandmask och avmaskade henne med detta. Sedan dess har det nu gått några veckor och allt har varit frid och fröjd. Förutom känslig mage då förstås men det är en annan historia… Men nu imorse så vaknade vi av att hon kräktes. I kräkset låg det återigen dessa gulvita avlånga grejer…. Någon som vet vad det är? Kan väl varna känsliga för att inte klicka upp bilden, tycker själv det ser äckligt ut!
Egentligen tycker jag inte det ser ut som mask överhuvudtaget, utan bara konstiga hårda sega vitgula bitar… Blir inte klok på vad det kan vara. Den största biten är cirka 2,5cm lång och 0,5cm bred.

russin
3

Ser inte ut som mask, utan mer som osmälta ostbitar ?

[Murvel]
2

Tycker det gröna påminner om sparris. Håller annars med om att det ser ut som ost, men det borde väl inte tagit sig igenom "hela vägen"? Käkar hunden på någon blomma ni har hemma?

Mask liknar det, som du sa, i varje fall inte!

russin
1

Kom det ut med avföringen så har nog hunden tuggat/ätit på något osmältbart - alltså inget i matväg och inte heller mask. Maskar är inte hårda alls utan mer som överkokt spagetti.

Se dig omkring hemma ordentligt om något verkar tuggat på.

Amandla
1

Plast från något? En leksak kanske?

ramm5tein_
1

Tycker också väldigt mycket att det ser ut som ost. Men om hon ätit något olämpligt i matväg skulle du kanske reagerat på/skrivit det?

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Loveradio
1

Tycker också det ser ut som osmält ost.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

TINOO
1

Eller ananas, ser inte ut som mask iaf.

Håller med #3 och 4 att kolla runt bland leksakerna och annat och se om hon har tuggat sönder något och fått i sig små bitar. Hör med familjen vad dom gett henne för gott på senaste tiden

Pennybus
1

Tycker det ser ut som sådanna där "rör" pasta

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Noa-Nisse
0

Liknar ju sparris på burk :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Mysisa
0

Det ser ut som att ni ätit en vegetarisk pizza och hunden fått tag på toppingen

minavitas.wix.com/kennel

isblixt
0

Haha :) Hon har inte fått ost, leksaker har hon inga för tillfället. Tuggpinnar får hon ibland, de är iofs inte alls i den konsistensen… Pizza har vi inte ätit, hon får aldrig matrester av oss. 
Blir verkligen inte klok på vad det är för någonting! Men dessa bitar jag har sparat på är numera inte gulvita utan de skrumpnar efter ett tag och förändrar formen…

linda88
0

Kan hon ha fått i sig något ute?

[Doglovers]
0

Jag tycker du ska ta med bitarna till veterinären så får dom kika på det i microskåp. Men du får snabba dej så det inte ruttnar.

Har hunden varit utomlands?

isblixt
0

#12 Visst hon är som en dammsugare, men det enda hon egentligen stoppar i munnen är tuggummi. Och varje gång hon stoppar in det i munnen får jag eller sambon ut det igen… Jag hade nästan hoppats på att det hade varit mask, för då hade vi kunnat behandla det… Visst det kan vara så att hon lyckats svälja något, men hon har kräkts upp dessa bitar vid två helt olika tillfällen med några veckors mellanrum och samma med avföringen. Så jag vet inte alls :(

isblixt
0

#13 Ja jag funderade på det också. Nä hon är bara 7 månader gammal och har bara vistats i en och samma stad.

[Doglovers]
1

#15 Be en veterinär kika på det. Då slipper ni fundera och berätta gärna hur det gick sedan. Det kan vara intressant.

Lycka till😉

Ödlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gissar på bandmask, eller ja bitar av den. Har sett det hos katt, just såna bitar. Efter avmaskning med Axilur borde det inte finnas några levande kvar men kanske ska du höra med vet för säkerhets skull.

Ödlan
1

Eftersom bitarna är ganska stora kan det kanske vara bitar av binnikemask? Vet inte hur vanligt det är hos hund men kanske värt att kolla upp.

[RMSLiners]
0

Säger som ovanstående, binnikemask eller bandmask. Båda kan växa sig relativt stora och flera meter långa. Bandmask delar sig och kan lossa bitar men det innebär inte att en är död eller att hunden inte har kvar mask i sig. Huvudändan på en bandmask är alltid mindre än kroppen. Andra symptom vid bandmask är glanslös päls, små äggliknande djur runt analöppningen, diaree mm. Droncit har jag hört är det man behandlar med vid bandmask.

isblixt
0

#19 Glanslös päls och diarré stämmer ju bra överens med hennes symptom.
Tycker bara det är konstigt att det några veckor efter behandling med Axilur kommer ut dessa bitar. Eftersom de bitar jag har samlat upp börjar ruttna så verkar det ju vara något levande… Dålig i magen är hon inte längre men hon har gått på skonkost hyfsat länge nu.
Jag ska gå in om veterinären nån gång i veckan och höra med dom om de vet vad det är!

[Forest]
1

20 även axiluren tar bandmask om jag inte minns helt fel ska man även avmaska 3 dagar i följd med denna axiluren finns i olika sorter med.

Jag tycker det ser ut som ost inte sett mask i bitar innan, och ost torkar o skrumpnar när den blir torr. Men som sagt var har inte hunden fått ost så är det någ mer troligt att det rör sig om någon typ av mask :S

russin
1

Det där är inte bandmask och binnikemask är väldigt sällsynt hos hund.

[RMSLiners]
3

#22 att det inte är lika vanligt som tex spolmask behöver inte betyda att det inte är det. Trott eller ej men bandmask och binnikemask förekommer hos olika djurarter inklusive hund och katt. #20 din bild påminner mycket om den i länken vilket är en bild på en bandmask som delat sig. http://maskkontroll.se/userfiles/Bandmask%20hemsidan(1).jpg

russin
0

Om man misstänker mask så är det enklast skicka in ett avföringsprov alternativt lämna in det på bilden till en veterinär…

Jag tycker dom fortfarande inte alls det ser ut som mask. fel färg, ser ut som bitmärken och för tjockt - men det är min åsikt🙂

isblixt
0

#23 Men dessa bitar som du skickade bild på ser mjuka ut, de bitar som kom från henne var verkligen sega och hårda i mitten. Jag fick ta i för att försöka bryta en, och när den väl bröts så var det med ett klickljud. 

Som sagt har hon verkligen inte fått tag i så pass mycket ost/något annat för att kunna kräka/bajsa ut så mycket som hon gjort i flera olika omgångar. Är hon ensam har hon aldrig tillgång till hela lägenheten, och där hon varit har jag kollat noggrant. När vi är hemma har vi alltid koll på henne, sovrumsdörren är stängd när vi är i vardagsrum/kök… Utomhus har vi alltid full koll på henne och det är bara antingen jag/sambon/vi båda som är ute med henne.

[RMSLiners]
1

#25 Är väll ändå värt att kolla med en veterinär ifall det är bandmask eller inte? Det hade jag gjort speciellt eftersom du också säger hunden har andra symptom som kan förknippas med mask.

isblixt
1

#26 Japp, jag har inte skrivit nått annat :) Skrev i #20 att jag ska till veterinären i veckan och kolla där =)

läsarN
0

fick du någonsin reda på vad det var ?

[Timantis]
0

Jag tror i alla fall att hon fått i sej något.

Men ta ett avmaskningsprov så vet du om det är mask eller inte. Hon kan vara full av det o därav får ni inte bort allt vid enstaka avmaskningar. Mask kan vara orsaken till hennes dåliga mage med. Vissa avmaskningsmedel dödar bara de levande maskarna inte äggen o därav så fick hon mask efter ett tag igen. ( om det nu var det) o då måste man avmaska igen.

[[Boris Sager]]
0

Ja, berätta om du vet.

Boris

Minka040
1

Ser bara ut som bitar av brosk för mig… 😐Fick du reda på vad det var?

isblixt
0

Nä, vi fick aldrig reda på vad det var. Ett tag senare blev hon bra i magen och har varit bra sedan dess, har inte heller sett dessa grejer de gånger hon kräkts. Hade gärna tagit reda på vad det var för nått men huvudsaken är att hon är bra igen 🙂

Em_
0

Tycker också det liknar brosk bitar. Skönt att hon mår bra igen :)

isblixt
0

Ja just det, hon brukar då och då få oxstrupar… Vi misstänker att det eventuellt kan vara broskbitar (eller vad det nu är) från dessa som kommit ut. Anledningen till att hon varit dålig har isf berott på något annat då hon fortfarande får oxstrupar med jämna mellanrum. :)

lambero
0

Jag ger oxstrupe regelbundet till mina hundar och de bajsar ibland ut små bitar som ser liknande ut som på din bild. Så broskbitar är nog lösningen på mysteriet :)

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Minka040
0

Hehe, ja det liknade verkligen brosk iaf, tyckte att man kunde se tandmärken i bitarna. Skönt att hon mår bättre! :)