Vad gör länstyrelsen?
Det är en hund här i mitt område som knappt får gå ut och det gör så ont i mitt hjärta att veta om detta. Idag känner jag att jag inte bara kan gå och veta om detta utan vill göra något för den stackars hunden. Det jag undrar är, om jag nu skulle anmäla (funderar på att prata med dom först eller erbjuda mig att gå ut med den) vad skulle hända? Dom kollar väl bara hur hunden mår och hur den har det inne?
// Lise
When nothing goes right, go left!
Innan jag skulle anmäla någon skulle jag pratat med personen. Det handlar om respekt i första tag. Om det inte hjälper får man gå vidare där ifrån.
Jag tycker det låter som en utmärkt ide att prata med personen först samt erbjuda sin hjälp. Det kan ligga personliga tragedier bakom detta eller så går personen på promenad ex på natten (sommartid gör jag tex det då jag har polarhundar, men sådant kan ju också bero på social fobi osv).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 prata går alltid i första hand, kanske inte framgick så tydligt i texten men jag kommer garanterat prata innan anmälan. #2 jo så kan det ju vara, fast det är jag tveksam till då jag också är vaken under nätterna men ser inte dom då heller. Och så verkar hunden ha lite problem som ägarna inte verkar orka med, men det tror jag lätt skulle försvinna om hunden får det den behöver! Fast nu handlade tråden om vad länstyrelsen går på inte hurvida jag ska prata med dom eller inte :)
// Lise
#3 Bra 🙂
Om länsstyrelsen skulle göra ett besök så kommer dom ju kolla hundens allmäntillstånd och snacka med hundägaren.
Men jag tycker det är viktigt att man har klarhet i att det rör sig om "vanvård" eftersom inspektörerna ofta får åka ut på "okynnesanmälningar" som saknar grund eller bottnar i personliga konflikter.
Samt att jag även tror att det kan kosta en slant för den som får besöket(?) någon som vet mer om det?
≧◔◡◔≦
#5 ja jag kan tänka mig att många anmäler i onödan. Skulle det gå så långt som till anmälan så är det för att jag är uppriktigt orolig för hunden. Den får aldrig gå ut och när den väl är ute så är det bajsa och kissa sen in. Ibland har jag sett att den inte ens får kissa klart. Idag mötte jag den på väg ut, då kunde den uppenbarligen inte hålla sig utan kissade en pöl utanför hissen, en pöl i hissen, på vägen ut och jätte mycket ute. Jag blev tom förvånad över hur mycket en hundblåsa kan innehålla!
// Lise
#5 Det kostar bara om länsstyrelsen har något att slå ner på. Nu pratar jag inte om lite för oklippta klor eller något sånt, utan att djurets hägnad inte är regelmässig, eller att djuret far illa osv.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Helt OT men svar till #5 m fl.
Jag har i november förra året blivit anmäld till länstyrelsen för vanvård av hund….
Jag stod och lagade mat en kväll när de knackade på dörren och jag gick ut till dem och lämnade barn och djur inne. De berättade sitt ärende, att min ena hund inte fått gå på promenader sen en månad tillbaka, att jag aldrig gör något etc och att hundarna är farliga och folkilskna (kan vara jag själv som antytt det när folk/ barn/ andra hundar vill hälsa och jag inte tyckt det varit lämpligt. Jag kallade på min hund som fick komma ut lös på tomten och hälsa på tjejerna, han brukar oftast vara lös på tomten. De hittade inget fel på honom, och frågade om den andra hunden, varför jag aldrig går promenader med och aldrig har honom lös.
Svarade att han tyvärr inte finns längre sen i juli(! dvs 4 månader tidigare!!!) månad och att jag hade svårt att ha honom lös då han gärna drog mot vägen utan hade honom lös i långlina på tomten samt i skogen då han levde. (Naturligtvis inte under perioden mars till 20 aug eftersom lydnaden på honom var för dålig)
Frågade tjejerna om de ville följa med in och titta på mina kattungar och vuxna katter, men det var hunden det gällde som inte fick vistas ute.
Vad anmälaren inte tänkt på var att jag allt som oftast tog hundarna med mig i bilen och vi att vi då aktiverade dem mycket, bl a hundklubben, skogspromenader etc.
Eftersom besöket inte gav något att klaga på så slapp jag betala för det. Tjejerna trodde att det var en rent okynnes anmälan på någon som var arg på mig och ville mig illa. Anmälaren hade dessutom varit anonym.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#8 tråkig upplevelse! I det här fallet är fler grannar oroliga, inte bara jag.
// Lise

#9 Naturligtvis ska man anmäla om man misstänker att något är fel.
Hellre det än en gång för lite. Men vad jag menar är att man måste ha allt klart för sig innan man gör en anmälan. (I mitt fall så hade hunden de saknade och som då per automatik vara inne och instängd i huset 24/7 varit död i fyra månader och enligt anmälan 1 månads inne tillvaro).
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#5 Har för mig att det kan kosta pengar om dom hittar något som inte är bra, och tänker återkomma på besök i framtiden. Dvs, att dom talar om att djurets ägare har 30 dagar på sig att fixa vad som nu inte var bra, och när dom kommer tillbaka nästa gång så kostar det pengar.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Ska en anmälan göras är det viktigt att ta reda på information först. Att anmäla någon för att man har hört ett rykte ner på stan att hon/han ska ha misskött sina djur är fel enligt mig för de iblandade kan likaväl vara oskyldiga. Jag skulle ha pratat ut detta med den personen om hur jag uppfattade situationen och sett om det blivit någon ändring.
#10 ja man får väl ta reda på fakta innan :) #12 har du läst dom andra inläggen? :)
// Lise