Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2986 ggr
[postmortum91]
0

Borstar du tänderna på din hund?

Hej, just som frågan lyder, hur gör du?
Själv så gjorde vi inte det på Sheldon, men efter ett veterinärsbesök sa veterinären att det inte räcker med att han tuggar på ben, men tandkräm var onödigt tyckte han. Så efter det så borstar vi tänderna på Sheldon, inte varje dag. Vissa veckor har vi gjort det varje dag, men nu dessa veckor har vi kanske borstat var 3e dag. Han gillar det inte kan jag säga, hahaha men vi gör det ju för hans bästa.

Hur gör ni? Räcker det med ben eller kör ni all in med tandkräm och rubbet?

[fabienne]
0

Lucy är 1,5  år och har väldigt fina och vita tänder än så länge. Vi ger Plaque off eller hur det stavas, och så får hon köttben varannan dag. Än så länge är tänderna fina och jag hoppas de håller sig så. Så svaret är nej - ingen borstning. :)

Reise
0

Jag försöker! När hon var mindre, varje dag. Nu kan de bli ibland varje dag, var 3:e och ibland kan de gå någon vecka. Ibland är de stressigt att hinna med - för man måste borsta när hon är trött, annars tar de onödigt lång tid.. Hon vill gärna busa ist annars.

Fenix_Chicci
0

Ibland på Sally, blir dock inte varje dag. Men hon äter råa köttiga ben minst en gång i veckan så då får hon lite "tandborstning" av det. Så hon har fina tänder, ytters lite beläggning på tänderna.

Ludde är det stört omöjligt att borsta på för han vägrar att sitta still så då får det va.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fridaaaa
0

Nej gör vi inte.
Hon får tuggben istället och sedan skrapar vi bort ev liten tandsten som kan bildas ibland 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[LinaP.]
0

Försöker, men det är inte hennes favoritsak direkt. Hon föredrar tuggben eller köttben :)

[daytona]
0

Men man behöver inte använda tandborste, det finns en liten"socka" att skaffa på veterinärklinikerna bl a. som man trär på fingret och på med lite tandkräm, sen gnussar man med den . Perfekt för hundar som inte gillar borsten….

:)

[typellisch]
0

Borstar tänderna varje dag. Bara med vatten på morgon och tandkräm på kvällen.
Nytt fräscht ben får hon varannan dag, annars har hon en drös av olika ben liggandes.

IdaStranne
0

Jag kör med någon slags microflis tyg som man trär på fingret (ist för tandborste, då min vavva inte får plats med en i sin lilla mun). Vi har ALLTID tandkräm på då det blir som en belöning, Tjorven älskar det!

Nu har jag varit väldigt slarvig får jag väll erkänna så det har blivit 1 ggr/veckan men när jag är duktig med det så tycker jag ca varannan dag. Hon får även dentasix (stav) och annat att tugga på också

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

Wezza
0

Smiley har ben framme men ibland borstar jag tänderna på henne (med tandkräm).

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

EstherVess
1

Vi ger plaque off till de små, de har haft tandsten, o borstar 1 gång per vecka, oftast har jag på mig skrubbing handskar o gnider mot tänderna, lättare än tandborstning ;) Jag har aldrig tandkräm, det behövs inte o är nog inte så bra.. Iaf inte det för människor!

Misarn
1

Japp det gör vi varje dag,använder en hundtandkräm och märker en stor skillnad i hur fina Alice tänder är :-)

TjockaBerta
0

Jag borstar tänderna på min hund 1-2 gånger i veckan. Jag har ingen tandkräm och har en liten borste som man sätter på sitt finger.

>>>Malum domesticum<<<

[postmortum91]
0

Jag har funderat på en sån där som man trär över fingret, för Sheldon hatar tandborstningen, så det blir väl inte direkt 100% när vi borstar. 

#11 Jaså blir tänderna finare med hundtandkräm? Trodde det bara var för smakens skull typ, kanske ska testa.

Peppe
0

Använder ni vanlig människotandkräm till era hundar? Jag har hört att det är farligt/giftigt.

Jag brukar inte borsta tänderna på mina, även om de inte har jättemycket emot det. Känns lite meningslöst med bara vatten? Använder en tandskrapa istället om det blir tandsten.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[postmortum91]
0

#14 Det är nog inte så hälsosamt om vi människor hade ätit tandkräm heller. Det är väl det som är grejen antar jag, hundarna får i sig det lättare än oss. Ibland, mycket sällan använder vi tandkräm, och då tar vi människotandkräm, men vi tar så lite, så jag tror inte det är någon fara. Det är väl att det inte är bra ifall de sväljer det.

mikkan01
0

Borstar så ofta som möjligt, finns dagar jag glömmer bort det totalt. Använder någon slags hundtandkräm som vovven hatar, han hatar tandborsten och allt som har med tandborstningen o göra. Den bästa belöningen är den när jag slutar borsta, lyckligare hund då får man leta efter 😃

~mikkan

[daytona]
2

Observera att hundar inte tål xylitol - det är giftigt för dem - så tandkräm anpassat för människor avrådes!!!!

[fabienne]
0

#17 Det hade räckt att bara skriva att xylitol är giftigt för hundar. Man behöver inte vara otrevlig.

reverse
2

Det finns xylitol i människotandkrämer, vilket kan döda en hund. Därav att man inte ska använda det på hundar, utan avsedd hundtandkräm istället. Även flour är giftigt för hundar. 

Borstar tänderna på min några gånger i veckan, samt ger råa, köttiga ben.

//Lina

[RMSLiners]
0

Vi borstar inte tänderna på våran hund då hon tuggar ben frekvent. Vad gäller tandkräm så kan man bla använda Bucadog. Människotandkräm är livsfarligt för hundar.

pv60
0

Var kan man hitta "tandborstvanten"??

[postmortum91]
0

Okej va bra, då vet jag att det är rent av giftigt. Tack!

Cahira
0

Jag försöker komma ihåg att borsta men då man är en zombie av trötthet på kvällen så glöms det snabbt bort tyvärr.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

EstherVess
0

#21 Vi använder vanliga peeling handskar eller såna "potatishandskar" som man borstar färskpotatis med…