Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2264 ggr
annie-ess
0

valp - vara lös

Läst att man bör låta valpen vara lös mycket vilket är en del av koppelträningen. att man bör gå åt motsatt håll å ignonera valpen å när den söker upp dig berömma osv. men har ingen hundgård så nära så en löplina borde väl funka på en äng? 

hur gjorde ni? hade ni era valpar mycket lösa? förbättrar det koppelträningen med att valpen var mer uppmärksamma på er?

Fridaaaa
1

Jag hade med Lillan till skolan från det att hon var runt 4 månader. Och då fick hon vara mycket lös om vi var i skogen osv. Och det lärde hon sig mycket på. Jag sprang och gömde mig osv 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LLLINN
0

Hade Molle först lös på inhägnat område (dvs tomten) och när han efter 1 vecka kom hyfsat när jag ropade började jag med att ha honlm helt lös i skogen. Kom det någon människa kallade jag in honom och då var han så liten och mammig att det inte var några problem! Den tidiga lösträningen har verkligen bidragit till att han kan vara lös så lätt nu som vuxen :)

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

IdaStranne
0

När min Chihuahua var valp så hade jag henne lös i princip hela tiden men hade alltid kopplet med mig. 
Hon var väldigt försiktig med allt så hon har alltid hållt sig nära mig och varit uppmärksam på vart jag är osv. 

Sprang hon en bit så blev det även inkallning att träna på. 

Jag hade koppel på henne 1 ggr per dag, vissa dagar inte alls. 
Det gjorde att det tog lång tid för henne att kunna gå i koppel MEN hon lyssnar mycket bättre på mig och jag kan lita på henne mer osv. Jag tyckte att jag gjorde ett bra val med det :)

Nu är hon 8 månader gammal och har alltid kunnat gå lös i centrum, i skog, vid sjö, på trotoaren vid vägen, gå förbi andra hundar, människor, andra djur osv. Många är chockade över hur duktig hon är när hon är så liten. 

Även haft andra hundar (stora och små) som jag gjort på detta sättet med och de har blivit perfekta på att lyssna

Nu vet jag ju inte vad för hund du har eller hur hon/han är men jag tycker att du ska göra ungefär lite som mig, om du nu vill.

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

Buwenas
1

Hur man gör beror på vilken valp man har. Min äldsta hade klockren inkallning, yngsta hanen sprang jag ifrån vid 8veckor. Valpen sa "trist för dig, för här borta är det skitroligt!!" sen stack han över vägen, bakom ett hus och in i grannens garage. Tiken är rätt mitt i mellan de två pojkarna. Grejen är att man får se till just sin valp. Är man osäkert så är det lika bra att ha långlina på. Träna mycket på inkallning, på olika sätt och med olika människor. Man tränar inne, ute i koppel, ute i lina, ute i så stor inhägnad att det känns för valpen som om den är helt lös osv. Se hela tiden till att valpen vinner rejält på det helt enkelt.

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

[typellisch]
0

Jag vet seriöst inte vad jag gjorde.

I början var Molly alltid lös, sedan fick hon upp nån doft eller så och så märkte hon att jag följde efter och då vart det en rolig lek och jag vågade inte längre ha henne lös.

Sen för en månad sedan provade jag igen, jag höll tummarna. Och hon lyssnade på mig. Idag kan vi gå i skogen hur länge som helst, hon springer lös och lyssnar på mig. Lite segt ibland men annars klockrent.

Vet inte varför hon klarar av det. Om det är för att jag tränat mycket kontakt med henne, att jag belönade henne så fort hon kollade på mig när jag sa hennes namn - om det ens var en sekund så var jag snabb att belöna och berömma. 

Ute när hon kommer så får hon ALLTID belöning när hon kommer.. även om jag inte ropat. Allt för att hon ska veta att belöning alltid väntar henne om hon kommer.. och då blandar jag massa olika godisar så hon får olika varje gång typ.

kodex
0

Med Flora som jag har nu som är 6,5 månader, hade jag lös i princip hela tiden fram till att hon var 5 månader. Sen började hon sticka fram till folk…så sen dess har hon fått gå kopplad, men oftast i långlina. Långlina är ett ypperligt verktyg att träna lösgående! Jag har varit lite lat och inte kommit igång ordentligt med träningen ännu men jag ska snart ta mig i kragen, ta med klicker och godis ut på "lösgående-träning".

kodex
0

Med Tilla som är 6 år nu hade jag aldrig långlina på. Hon stack aldrig fram till människor eller hundar vilket hon inte gör nu heller. Men Flora är ett socialt energiknippe…de är väldigt olika på den punkten.

brukshundar
0

Jag har min valp (13,5 veckor gammal) i princip alltid lös, förutom när vi koppeltränar då.

Hon har aldrig visat några tecken på att vilja springa fram till folk/hundar. Men när vi ska träna i nya och svårare miljöer så har jag långlinan på och släpandes på marken ifall att. Jag vill inte att det ska ett misslyckande så att hon vinner något på det, utan jag jobbar med linan i förebyggande syfte i miljöer med nya störningar. När jag känner att hon klarar av det så tar jag av den och då får hon gå helt lös.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Fenix_Chicci
0

Hade Sally lös i skogen och på sådana säkra platser och om hon gick åt andra hållet så gick jag bara iväg eller gömde mig bakom ett träd. Sen tränade vi inkallning och sånt med att någon höll i henne och sen gick jag iväg och kallade in. Har aldrig varit några problem med att ha henne lös, hon är superduktig och har hela tiden koll på mig.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Misarn
0

Vi har Kaila lös så mycket det bara går, tycker verkligen det underlättar koppelträningen för hon bir mer uppmärksam på mig och vad jag går och hittar på. Gjorde samma sak med Alice och nu kan hon gå lös nästan överallt och lyssnar till 100% och hon går också jättebra i koppel och är uppmärksam och följsam på mig och mina signaler :-) Man får också en chans att träna inkallning och att koppel inte behöver vara något dåligt, för jag kan koppla upp henne ett par minuter och sen låta henne springa lös och det gör ju promenaden mycket roligare än att behöva ha dom kopplade hela tiden :-)

[Kakafoni]
0

Här är vår yngsta vovve när vi tränar "följa med" och det visar också vad vi lärt ut till våra barn att göra när en vovve inte följer med, spring ifrån. Han har full fokus på lilltjejen och hon har inte ens godis i fickan eller i någon av händerna :-D

Långlina fungerar också ypperligt om man vill träna där det inte är inhägnat men det blir aldrig 100% lika som helst lös.

http://youtu.be/VGQ8HHxLKcY

[Zlarviig]
0

Mixa gick aldrig lös som valp. Hon gick i koppel HELA tiden. Nu är hon superduktig, hon går bredvid mig, drar inte, lyfter på benen automatiskt när kopplet hamnar under osv. Jag behöver knappt tala med henne för hon förstår genom kopplet om vi ska svänga, om hon ska stanna, om hon får gå osv.

Jag trodde att man skulle ha valpen lös för att lära dem att vara lösa, inte tvärtom.. Det borde väl vara så att när man har koppel på så vänjer man hunden vid koppel? 🤔

Sofy
0

Jag har nästan aldrig min valp, han är en Siberian husky och har redan försökt sticka efter ett rådjur men kom på inkallning direkt som tur är och han är bara 16 veckor. Han går bra i koppel och flexi utan problem. Har haft mina tidigare hundar kopplade för det mesta också och de har alltid vart bra i kopplet.

Koppelträning ger en hund som går bra i kopplet.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

annie-ess
0

tack för alla svar!

hade ni samma beteende hos eran valp att när den drog, och ni stannade å inväntande löst koppel, att den började gny å småyla å försöka hoppa framåt ännu mer? fan skitsvårt att inte ge efter för låter ju som hunden får stryk eller mår dåligt.. 
usch, aldrig aldrig ge me sig. stanna om valpen drar, ska man BARA invänta tills kopplet blir slakt eller hunden tittar på dig?

[T-Fia]
0

Mina hundar är alltid lösa eftersom jag bor på landet, och dom är helt värdelösa på att gå i koppel. Den yngsta skiter i mig och är väldigt självständig, henne kunde man gömma sig för eller slå kullerbyttor och hjula, mn kunde göra vad som helst när hon var valp men det struntade hon i (och gör fortfarande och vi jobbar på det hela tiden). Den äldre är väldigt mycket för kontakt men jag tvivla på att det är för att hon brukade vara lös som valp. Så det beror nog på hund och hur mycket man koppeltränar för övrigt.

annie-ess
0

tack för alla svar!

hade ni samma beteende hos eran valp att när den drog, och ni stannade å inväntande löst koppel, att den började gny å småyla å försöka hoppa framåt ännu mer? fan skitsvårt att inte ge efter för låter ju som hunden får stryk eller mår dåligt.. 
usch, aldrig aldrig ge me sig. stanna om valpen drar, ska man BARA invänta tills kopplet blir slakt eller hunden tittar på dig?

Tycker ni man inte bör träna nya och redan inlärda trix varje dag eller är det bara bra? 🙂

IdaStranne
1

När man lär sig något så krävs oftast upprepning. Precis som för oss människor. Vissa lär sig på 1 gång medan andra behöver upprepa det 20 ggr eller mer. 

Man kan tänka som i dans. (Jag går ju i Musikvideodans)

Vi i gruppen får 8-16 steg under en lektion att lära oss. Nästa vecka så repeterar vi dessa steg ungefär halva lektionen och sen lägger vi på 8 nya steg. Gången där efter som blir de alla 16-24 stegen i repetition och läggs på mera därefter osv. 

Tränar du trix så tycker jag absolut att du ska repetera kommandon h*n redan kan, iaf 3-5 ggr i veckan tills h*n kan de till 110%

Repetition skadar aldrig!

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

LostMySelf
0

Hade min valp lös JÄMT när han var liten, inte så farligt eftersom vi då bodde i ett lugnt bostadsområde med gräsmatta på baksidan och vi bara var ute i korta stunder och kissade osv.

UlrikaVonE
0

Vår Allis var lös jämt på gården tills hon var ca 5 månader och började sticka ut på vägen. Nu får hon ha sele och långlina på gården utom när det är sent eller jättetidigt så jag vet att hon bara vill sova.

Man ska ju helst inte låta dem "lyckas" med att sticka iväg, när de är i dne åldern då de nästan inte kan låta bli har jag lärt mig. Eftersom vi bor i en by/mindre samhälle så går hon i koppel mitt bland bilvägarna och sedan går hon lös på sidan av och i skogarna omkring.

Man får som träna lite allaround med valp känns det som och anpassa sig efter var de är i utvecklingen. Eftersom vi har en ridgeback så är det ganska mycket jakt och vakt i henne att försöka distrahera bort vad det gäller promenader och lösgående. Men jag tycker det löser sig bra om man går efter hur hunden är och vad man själv känner sig trygg med och vad som är tryggt för hunden. Det gör ju som sagt ingen skada att även gå i koppel och långlina ibland.

Jag hoppas att hon ska vara hundraprocentig på inkallning när hon blir en vuxen och mogen hund, det skulle passa oss alldles utmärkt så det går att ha henne lös när vi är ute och springer/cyklar och grejar på :-D

Cahira
0

Min dvärgschnauzer couldnt care less att jag sprang och gömde mig. 20 minuters panik senare kom hon "åh hej förlåt att du fick vänta." och hade inte minsta aning att jag hade varit borta och letat henne som en galning. 

Om du har mycket trafik och annat så kan en lång lina vara svaret. Då kan man träna inkallning och ändå ha ett "säkerhetsbälte" om valpen skulle försöka sticka :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[tintilar]
0

Jag har haft min valp lös sen dag 1. Han är nu 14 veckor och vi har gått en del på promenad men annars varit ute på tomten eller liknande, aldrig i hundgård eller liknande. Jag har med mig koppel på promenaden så att jag kan koppla vid behov. Vid möten kopplar jag honom ofta då jag har en till hund och två små barn att hålla reda på så jag har kopplet på för att han inte ska hälsa utan tillåtelse när jag inte ser/håller ögonen på nån av dom andra.

Jag har provat att springa åt andra hållet men det fungerar inte för mig. Istället har jag tränat inkallning väldigt mycket både inne och ute. Dagligen har jag en träningsstund på nån minut då vi tränar "hit" och ett par andra kommandon, enkla. Detta för att jag vill att hit-kommandot ska vara obrytbart så gott det går. Dessutom har jag på promenaderna såklart uppmuntrat kontakt och även tränat "gå här" - mycket korta snuttar åt gången. Det är en väldigt bra kontaktövning när man har hunden lös och lär honom att jag uppmuntrar sånt beteende.

Man får kalla in ofta, och göra varje inkallning positiv och se det hellre som en lek än som en order. Sen säger jag varsågod och hundarna rusar lekfullt iväg vilket kan vara en belöning i sig. Samtidigt är det också viktigt att låta valpen få nosa och undersöka sin omgivning i lugn och ro ibland.

Visst har hans lösgående gjort honom lyhörd och lärt honom en del kommandon som underlättar koppelgåendet ibland. Om jag säger "här går vi" så vet han att nu ska vi hålla ihop och följa matte tex. Men samtidigt har jag undvikit att använda kommandon för mycket när jag börjat koppelträna därför att jag tycker att det är viktigt att också lära sig att lyssna på själva kopplet. Att lära sig att hur mycket jag än stretar så är det bara att följa med, att känna själv att kopplet blir sträckt och att inte ligga på i det, att förstå signaler jag ger genom rörelser i kopplet, mm.

[tintilar]
0

Jag har haft min valp lös sen dag 1. Han är nu 14 veckor och vi har gått en del på promenad men annars varit ute på tomten eller liknande, aldrig i hundgård eller liknande. Jag har med mig koppel på promenaden så att jag kan koppla vid behov. Vid möten kopplar jag honom ofta då jag har en till hund och två små barn att hålla reda på så jag har kopplet på för att han inte ska hälsa utan tillåtelse när jag inte ser/håller ögonen på nån av dom andra.

Jag har provat att springa åt andra hållet men det fungerar inte för mig. Istället har jag tränat inkallning väldigt mycket både inne och ute. Dagligen har jag en träningsstund på nån minut då vi tränar "hit" och ett par andra kommandon, enkla. Detta för att jag vill att hit-kommandot ska vara obrytbart så gott det går. Dessutom har jag på promenaderna såklart uppmuntrat kontakt och även tränat "gå här" - mycket korta snuttar åt gången. Det är en väldigt bra kontaktövning när man har hunden lös och lär honom att jag uppmuntrar sånt beteende.

Man får kalla in ofta, och göra varje inkallning positiv och se det hellre som en lek än som en order. Sen säger jag varsågod och hundarna rusar lekfullt iväg vilket kan vara en belöning i sig. Samtidigt är det också viktigt att låta valpen få nosa och undersöka sin omgivning i lugn och ro ibland.

Visst har hans lösgående gjort honom lyhörd och lärt honom en del kommandon som underlättar koppelgåendet ibland. Om jag säger "här går vi" så vet han att nu ska vi hålla ihop och följa matte tex. Men samtidigt har jag undvikit att använda kommandon för mycket när jag börjat koppelträna därför att jag tycker att det är viktigt att också lära sig att lyssna på själva kopplet. Att lära sig att hur mycket jag än stretar så är det bara att följa med, att känna själv att kopplet blir sträckt och att inte ligga på i det, att förstå signaler jag ger genom rörelser i kopplet, mm.