Vilken hundras passar mig?
Hej! Jag har velat ha en till hund (har en bichon frise) men har inte riktigt hittat en ras som passar mig.bichonen tycker jag är alldeles för lugn. Vill en hund som kan lära sig massa trick som inkallning & att vara lös. KRAV PÅ HUNDEN: Medelstor. Kan vara lös. Komma när man ropar. Aktiv,vill träna agility mm… Tycker om att gå i skogen & simma Vill leka och busa när jag vill det också. OM MIG SJÄLV: Flicka. 11år Sprallig. Bor nästan på landet. 4 pers i familjen. Har ju en bichon nu,så han sover förde-mesta.tycker inte om att gå i skogen och gillar inte att simma. Jag älskar att gå i skogen och att simma så helst en hund som gillar det. För två år sen före jag fick Milou så tänkte jag på att det skulle bli jätte kul att gå i skogen och att simma eller träna sin hund,men så blev det ju aldrig. Hoppas ni förstod. Vilken hundras passar mig?
Nakenhunden alt. håriga varianten
Medelstor. - Nej.
Kan vara lös.- Ja.
Komma när man ropar. - Ja, kan vara lite segt men ja.
Aktiv,vill träna agility mm… - Ja.
Tycker om att gå i skogen & simma - Skogen, ja. Simma, nja.
Vill leka och busa när jag vill det också. - Ja.
Mycket hänger på hur du uppfostrar en hund, Chinese Crested är väldigt envisa och man måste vara envisare än dom helt enkelt.
Hade min Nakenfis lös i skogen idag i 45 minuter, hon kom så fort jag ropade. Helt underbart! Mycket fart i henne så agility kommer troligen passa bra för oss. Hon älskar att busa och vara aktiv, skogen är det bästa hon vet.
Hatar när man rekommenderar sin egna ras ständigt men Nakenhunden passar de flesta.
Flera av de saker du nämner har ingenting med ras att göra, utan hur du tränar hunden.
Men en dvärg eller mellanpudel kanske kunde vara intressant?
#1 Tack jag skall fundera på rasen eftersom jag vill ha en medelstor. :) Gillar hon bara gå på stigarna eller mitt i allt geggiga också? ;)
#3 Hon är inte så kinkig.. hon föredrar torra underlag men hon kan gå i en vattenpöl med. Det är ju dock en hund som inte gillar regn eller vinter, så du vet.
#5 okej :)
#4 Hur tänker du då? Tycker inte pudlar är direkt lika Bichons.
Sen verkar det som att du fått en väldigt svårmotiverad frisé, det är ju annars en ras som lämpar sig bra till agility, tricks och freestyle. Vet två stycken som tävlar i agility med sina friséer.
Har ju en havanais och han följer ju med på allt vi gör, långpromenader i skogen är inga problem. Min sambo springer ibland 5 km med honom och det har ha inga problem med. Tränar agility och tricks med honom. Bichon´s blir ju lite vad man gör dom till.
Det här med att du vill ha en hund som simmar, det där är ju väldigt individmässigt. Vissa hundar gillar bara inte att simma och bada medans andra hundar är galna i det. Så det är nog inget som du kan ha som "krav" 🙂
Men annars så tycker jag att mellanpudel som någon här ovan föreslog vore en bra ras. Kromfohrländer kanske också vore något? Eller tibetansk terrier.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Dvärg schnauzer låter som en hund för dig
#8 går nästan 5km med vår hund varenda dag.ibland,när min storebror kommer och hälsar på så brukar han ibland springa med honom,annars sparkar jag med honom på vinter o på våren tar jag en sparkcykel.:) det har han inga problem med. dock så vill han bara busa när han själv vill,inte när jag vill det.om man tränar med honom när han är trött står han bara och stirrar på en o det är inte kul. Vill alltså ha en aktivare hund. ;)
Pudel, defintivt. Mellanpudel låter som ett superalternativ. Medelstor. - Ja Kan vara lös. - Träna inkallning o.s.v. mycket, som med vilken hund som helst. Komma när man ropar - Läs ovanstående. Aktiv,vill träna agility mm… - Jag tränar aktivt med min mellanpudel på 11 månader, lydnad, freestyle och agility är det vi satsar på och under 1-2 timmar fixade hon en klass 2 bana(förutom tunneln) galant :) Tycker om att gå i skogen & simma - Hon älskar skogennoch bada har vi inte hunnit med ännu, men de jag känner älskar det. Vill leka och busa när jag vill det också. - Min älskar att busa och kan hålla på i timmar om hon fick välja :) Pudeln är en aktiv ras för att vara sällskapshund och är för övrigt en väldigt mysig hund men som står sin ägare trogen och hänger med på det mesta. Sedan slappar de mer än gärna när tillfällen ges ;) (Bild tagen just nu )
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
hej:)
såg ditt inlägg! Dvärgpinscer…..el,Basenji. själv har jag en Dvärgpinscher. Sacha 5år.o såå underbar:) pigg alert älskar att springa
o busa omkring….oerhört snäll o lojal..9v va hon när hon kom till oss….har själv sedan barnsben vuxit upp med schäfer,m.fl…andra raser.men hon stal mitt hjärta.o orädd som hon är gillar alla slags hundar stora som små:) väldigt bra självförtroende trygg i sig själv! det enda negativa jag kan tycka är att hon skäller vid ljud hon hör ,vi bor i lägenhet så kan va störande ibland…har pratat med andra dp-ägare o de följer samma mönster. men i övrigt rekommenderar jag rasen varmt!! vill knappt ha annan,sen så läste jag om rasen Basenji:) o så kände jag mig träffad av beskrivningen,skulle passa bra med oss..som kompis till sacha..inlägger oxå att sacha går jättebra ihop med våran katt oxå..o andra djur:) men läs om Basenji rasen…..verkar va mysig ras! o sista inlägget är helt klart att dp-rasen är en stor hund i liten kropp:) det gillas för är ju van vid stora hundar! he he….
Lycka Till! :) varma hälsningar sanne/sacha.
SANNESACHA
Cocker spaniel kanske. Om du är beredd på att aktivera hunden ordentligt regelbundet, men det gäller ju även andra raser.
Uppdaterar: Jag vill ju ha en hund som tycker om att simma och lär sig trix fort. Skulle vilja spåra ca 1 gång i veckan öva lite agility ca 2 gånger i veckan och trix var-varenda dag. Jag Gillar att gå i skogen så det skulle jag göra varenda dag,där skulle jag ha lös henne.På sommaren skulle vi simma med henne och på vinter skulle vi ta långa spark turer. Vad låter som en bra hundras till mig?
Mellanpudel tycker jag fortfarande låter som en bra ras för dig :)
#15 kan dom spåra? :)
Har börjat fundera på labbe blir dom lätt tjocka? ;)
#16 Självklart! Jag spårar med min då och då, och till hösten/sommaren ska jag gå viltspårskurs :) Tillägg: #17 De är glada i mat vilket gör att de blir fetare lättare.
#18 okej!låter intressant! :D
Jag skulle rekommendera labrador, stämmer in på alla dina krav, och nej en vältränad labrador är inte klumpig och kan faktiskt gå bra i agillity.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
labbe!
#21 o #20 Ja,mamma hade en när hon var i min ålder och hon älskade den! :D
Det mesta du har som "krav" är mycket hur du tränar hunden och individen på hunden. Alltså passar en hel del raser oftast.
Så svårt.
Vad har ni för hund nu? (såg något med att ni går 5km/dag med hunden ni har nu, eller läste jag fel?) 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#23 ja vi gå 5 km med vår bichon frise hane som är 2 år.kan gå längre,absolut.
Dvärg snauzher älskar att spåra. smidiga som tusan när de kommer till agility, och är RIKTIGT lättlärda, uppfyller alla dina krav!
Kan tillägga att mamma är hund van.Hon har haft: Golden Schäfer Labbe Och nu bichon frise. =) Jag funderar lite på kelpie.
#26 Skulle inte rekomendera en brukshund(Kelpie & Schäfer) till en 11åring, nej, om inte dina föräldrar har erfarenhet av en brukshund, så nja.
#26 Kelpie rekommenderar inte jag. Och inte schäfer om du t.ex ska gå ut själv med den (starka hundar).
shetland sheepdog hade jag valt!
/Emilia
Jag tycker att bichon hundarna låter helt perfekta, även de flesta andra i rasgrupp 9!
Mitt tips med din nuvarande hund är att du försöker hitta vad som motiverar just honom. Bara du hittar det där extra som han är villig att jobba för så kommer han nog bli jättebra och rolig till det mesta du vill hålla på med. Gå nån kurs för att få hjälp och tips på hur du kan motivera honom.
Har du testat spår med han? Alla hundar kan spåra.
Jag säger inte att du inte ska skaffa en till hund, bara att din nuvarande hund bär omkring på en massa potential som du säkert kan hitta sätt att komma åt. Se det som en rolig utmaning^^.
#27 det står ju att min mamma ÄR hundVAN.hon har haft: Golden Schäfer Labbe…och nu bichon frise.
#28 hon är ganska stark för sin ålder, och hon brukar gå med vår golden i bland och det går hur bra som hälsat så jag tror hon nog klarar av en kelpie :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#26 Skulle inte rekommendera kelpie. Dem kräver väldigt mycket motion och stimulans, något som en 11 åring kan ha svårt att uppfylla. Du kommer med säkerhet inte vilja ägna hela din fira tid åt hundarna, du vill säkert vara med kompisar, åka på utflykter m.m. Dessutom så kommer du att få mycket mer läxor ju äldre du blir - tro mig, jag vet! Så en hund med litet motionsbehov är nog att föreslå!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#33 hm…ja :/
#32 Läs om och läs rätt 🙂
#35 va, vem säger du det till? :)