Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2011 ggr
[Camia7]
0

Krav?

Vad har uppfödaren för krav på oss köpare (eller vad man kallar det)?

Har läst och hört att vissa uppfödare vill att folk ska vara någon slags superhuman för att vara lämplig att få köpa valp?

är det svårt att köpa valp?

måste man vara bästis med uppfödaren? 

Någon som känner igen det jag skrivit om?

[Teddies matte]
1

Alla uppfödare är olika och har olika "krav" och åsikter.

När vi köpte vår nuvarande hund, var det inte så mycket "krav", med denne var det inte svårt att få bra kontakt och att få köpa valp av, visst ville hon veta mycket om oss och hur vi skulle leva med hunden men inga direkta "krav". Nu hade vi iochförsig med oss bekanta med hund från samma kennel som uppfödaren känner väl men ändå.

Däremot vet jag att det finns uppfödare inom samma ras som har betydligt mer att säga till om, utställnings- och tävlings"krav", kurser som måste gås, att hunden inte får gå på hunddagis o.s.v., men visst kan det vara bra det också, bara det inte blir för mycket.

Bara man är ärlig så brukar det gå bra, blir man nekad av många så kanske man måste fundera på om det ligger något bakom, kanske det ändå inte var rätt ras för en t.ex.

[typellisch]
1

Jag trodde jag behövde ha hunderfarenhet, ägt hund tidigare och levt ett aktivt liv.
Jag var en slöfock när jag skaffade Molly, haha. Har bara passat hund tidigare och haft bekanta med hund.

Tänka sig, det var folk före som ville ha Molly men jag fick henne.. jag smet förbi dessa människor för uppfödaren såg sig själv i mig och visste jag skulle göra ett kanon jobb :).
Det var folk som hade erbjudit 12.000 kr för Molly men min uppfödare sa ''Du kan ge henne kärlek, det är tusen gånger mer värt än pengar.. du får köpa henne för 8500 kr för jag prioriterat kärlek före rikedom!''

Vi är inte bästisar, haha. Men vi har varandra på Facebook. Hon får se bilder, se videos och läsa om Molly och det känns bra! Har även Mollys systers matte på Facebook :). 

Man ska vara sig själv, det vinner man längst på. Man själv vet om man brinner för hundar och då behövs det inte mycket för att bevisa vilken bra ägare man kommer bli. Falskhet syns på en gång och då åker man nog troligen bort från kölistan så att säga :)

[[Boris Sager]]
1

Många uppfödare har krav, som kan vara befogade. Det är ju eg. självklart att uppfödaren vill veta så mycket som köparen, som ni vill om valpen.

Hur ni bor, familjemedlemmar, hur ni arbetar. Hunden kommer ju troligen att följa sin familj under många år.

Oftast kan uppfödaren mer om hundar än den som köper hunden, också vilken hund som skulle passa köparen, utstllningsintresserad, sportaktiviteter, sällskapshund?

Jag skulle aldrig sälja någon hund till någon jag inte träffat, eller låta transportera hunden för sig själv

Vill gärna ha kontakt efter kpet, liksom jag har kontakt med dem jag köpt från.

Om man inte tycker på att en köpare passar, säljer jag inte hunden.

Boris

[tiffitott]
0

Vad har uppfödaren för krav på oss köpare (eller vad man kallar det)?
Beror på ras. & vilken valp från kullen man får. Du kan ju inte förvänta dig att få den som är mest framåt, om du inte är intresserad av att jobba med hunden t ex.
Vanliga krav brukar ju vara att du vet vart valpen ska vara när du är i skolan/jobbar, att man har en "plan" och att sånt är löst i förväg. Många vill också att man vänder sig till dom om hunden måste omplaceras. Sen vill ju vissa att man ställer, gör MH, röntgar & så vidare.

Sen är alla uppfödare olika vad gäller tidigare erfarenhet, vissa vill inte sälja sina chihuahuaor till förstagångsägare, vissa bruks-uppfödare har inga problem med att sälja till förstagångs. Sånt är individuellt men därför är det viktigt att man från början nämner att man inte har någon erfarenhet sedan tidigare, så kan uppfödaren också hjälpa till att välja ut den valpen som kommer passa bäst.

Har läst och hört att vissa uppfödare vill att folk ska vara någon slags superhuman för att vara lämplig att få köpa valp?
Vadå superhuman? Man vill såklart ha en engagerad köpare, men alla har inte krav.

är det svårt att köpa valp?
Nej, det skulle jag inte påstå. Återigen beror mycket på ras, hur stor rasen är & hur många valpar den får per kull. Ovanliga raser är ju svårare att få, eftersom kötiderna kan vara år långa. Sen beror det också på hur kräsen man är på kombination, färg, hårlag, kön osv.

måste man vara bästis med uppfödaren? 
Nej. Jag är det absolut inte med min. Men man ska ju välja en uppfödare som man iaf tycker är vettig och seriös och avlar efter det man tycker är rätt. Som förstagångsägare underlättar det också att ha en uppfödare som är villig att hjälpa till vid motgångar, som gärna svarar på frågor och engagerar sig. 
Men det är förstås alltid det bästa att ha en uppfödare som man är trygg med.

[RMSLiners]
1

Alla har ju olika krav och en del har inga alls. När vi köpte våran hund var det viktigt att vi var dragnördar och friluftsmänniskor då vi skulle köpa en krävande ras som kräver en hel del fysisk stimulans och måste köra drag för att må bra. Vi hade ju hållit på mycket med drag sen många år tillbaka och dessutom gick på hiking turer, cykla terräng, sprang i skogen, plocka svamp mm så vi var utan tvekan en bra familj till våran tös. Vi fick väll en del frågor samtidigt som vi frågade en del om henne som valp och om hennes föräldrar som vi fick träffa samtidigt. Vi berätta mycket om oss och hur hundens liv skulle se ut hos oss och uppfödaren tyckte allt lät bra så samma dag åkte vi hem med våran valp. Har än idag kontakt med uppfödaren som fått se bilder och videor på diverse aktiviteter mm vi sysslat med. För mig är det viktigt med en uppfödare som ställer lite krav på en som ägare samt gärna håller kontakten och hjälper till vid funderingar. Tycker inte det ska vara för lätt att köpa hund i synnerhet inte en mer krävande ras som vi har.

[Camia7]
0

Jag tycker verkligen att det ska finnas vissa krav så att valparna kommer till bra familjer! Ja då behöver då jag inte oroa mig för att bli nekad:)