Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2097 ggr
[postmortum91]
0

Ensam i bilen eller hemma?

Tja, tänkte åka och handla på IKEA imorgon och på andra ställen också. Men då tänkte jag, ska Sheldon få vara hemma och vänta eller kommer han må bättre att få följa med och vänta i bilen? Det är ju mulet ute så det lär inte bli varmt i bilen. Han gillar att åka bil och då behöver vi inte stressa hem eftersom bilfärden till och från ikea tar 25 minuter x2. Om vi är på IKEA en timme typ, klarar han att vara i bilen en timme eller är det bättre att han är hemma?

Om han blir med kan jag ju även åka till en park och gå med honom och grejer.

[Teddies matte]
0

Är han van att bli lämnad i bilen? 

Är han van och är nöjd med att vara i bilen kan det vara en idé om inte skulle jag lämna hunden hemma.

Neela
2

Det beror på din hund skulle jag säga. Vår är nöjd i bilen, där har han inga problem med att vara ensam. Hemma däremot fungerar det inte att lämna honom så för oss är valet enkelt.

[Tess86]
2

Vi brukar ta med hundarna ibland om vi ska handla om vi tror att de kommer att må bättre av det än av att stanna hemma. Då gäller det att man vet att hunden är lugn och trygg i bilen under så lång tid som man planerar att lämna den. Våra hundar sover t.ex. alltid när vi kommer tillbaka till bilen så vi vet att de känner sig trygga. Det gäller också att man är säker på att det inte kommer att bli för varmt i bilen. Håll koll på vädret så att det inte ska bli några plötsliga ändringar. 

En timme är ju inte särskilt länge att lämna hunden i bilen och om du vet att han känner sig trygg, och du dessutom kan stanna och göra något roligt för hans skull också, så skulle jag säga att du kan ta med honom.

[postmortum91]
0

Han har aldrig gnytt och skällt, han brukar sitta och titta ut. Någongång när han inte såg ut så sov han istället. Så jag antar att han känner sig trygg i en bil ensam. Det kan ju vara kul för honom att titta på folk. Jag kör på att han får bli med, då får han ju vara med mig mer än om han hade varit hemma iallafall

[Forest]
1

Det beror helt på hur din hund är, tänk oxå på att ställ dig lite ifrån andra bilar så slipper folk störa honom. ja faktist så har det hänt att folk
provocerar hundar som är ensamma i bil.  själv frågat folk vad i ***** dom håller på med när jag sett sånt. 😡

[postmortum91]
0

#5 Hur menar du att folk provocerar hundarna?

[Forest]
1

6 ja de står utanför och knackar, gör sig dumma osv härjar se hotfulla ut huttar med näven . Vissa hundar reagerar med skälla mot dom andra blir livrädda

[RMSLiners]
0

Klarar din hund att vara i bilen så är det ju inga problem men av erfarenhet kan jag säga att det tar sällan 1 timme att gå igenom IKEA, tar oftast längre tid. Fast jag och gubben min slog rekord i ca 45min på IKEA när vi skulle handla möbler till vårat barn. 😃

Vi hade hunden med oss då men så har vi också ca 30 mil till IKEA.

Bor du nära IKEA kanske det är lättare att lämna hunden ensam hemma, på så sätt slipper du stressa genom butiken och inte behöva oroa dig över hur hunden mår i bilen.

[RMSLiners]
1

#7 Det där kan jag intyga på att det sker. Vår hund var livrädd när vi kom ut från IKEA igen, hon darrade och gnällde och ville inget annat än hoppa upp i min famn. Bilrutan hade också fina handavtryck från någon/några.

Har man inte tonade rutor på bilen så folk inte ser in finns det ju alltid en risk att folk ska stå och banka på bilen.

[Forest]
1

9 Vi har aldrig haft med oss hundarna pga jag sett hur illa vissa gör sig mot hundar. OBS det är inte alltid yngre personer detta och inte bara killar!

Karmatarerskanise
1

Tycker ni kan lämna honom hemma ( om det inte är en liten valp, då bör någon stanna med honom)

I bilen finns det som skrivet risk för elaka människor, och dessutom risk för att solen kikar fram när ni inte är där och då blir det snabbt varmt.

kodex
0

När vi har åkt till Ikea har vi ställt bilen i garaget som de har undertill. Har gått prima, men det förutsätter ju såklart att man har en hund som kan bli lämnad i bilen, men det antar jag att du har :) Ska man ställa bilen utomhus skulle jag endast göra det om det var riktigt mulet.

[postmortum91]
3

Det slutade med att han fick stanna hemma. När dagen väl kom så var det soligt ute och jag var rädd för att det skulle bli för varmt i bilen och att vi inte skulle hitta parkering med skugga. Men när jag kom hem hade jag köpt en ny leksak så jag tror han förlåter mig ;)

Karmatarerskanise
0

13 klokt beslut.

[[Boris Sager]]
1

Jag skulle definitivt lämna hunden hemma. Som jag varnade i tidigare kommentar kan det bara på några minuter bli oerhört hett i bilen och solen flyttar sig, även om man ställt bilen i skuggan. 1 timme är lång tid i bilen. Hundar kan bara svettas genom tungan.

På hundutställningar är det tyvärr ofta bilreg.nr. blir uppropade då någon har sin hund kvar i bilen- Och det ska vara vana hundmänniskor!

Varje år dör flertal hundar för att ägarna lämnat dem i bil.

Boris

LostMySelf
1

Jag tar alltid med min i bilen när jag ska handla, men inte om det är varmt ute för då kokar han sönder i bilen såklart.

Han blir ju aldrig riktigt ensam utan har hela tiden något att titta på ut i fönstren så hellre det än att sitta hemma ensam i lägenheten :)

Vizzla
0

Tänk på att även om det är mulet kan det på kort tid bli väldigt hett i bilen. 

Du har ingen kontroll över vad folk gör när han är själv i bilen. Har sett folk gå förbi och skälla/skrika/knacka på fönster åt hundar i bil (VUXENT folk alltså).

Jag hade inte lämnat en hund i bilen för att handla på IKEA. det kan ta längre tid än du tror och plötsligt har något hänt.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf