Köpa valp utomlands
Finns det något speciellt man bör tänka på?
Tacksam för svar 🙂
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Om det är via gatuhundsorganisationerna så bör du åka ner och se hunden samt ta den till en oberoende veterinär på plats innan du slår till.
Är det via en uppfödare är det lättare att råda om du uppger vilket land du ska köpa ifrån.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Läs noga på hälsostatusen på föräldrahundarna och om det går; på bröder, systrar, mor och farföräldrar m.m. Se om du kan få reda på vad förgångna köpare tycker om uppfödaren, se till så valpen har alla sprutor och annat som krävs, vilka regler jordbruksverket och tullverket har för införsel av valp, kolla upp hur den ska fraktas och vart den ska hämtas, m.m.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack för snabba svar!
#1 Har hittat en uppfödare i Frankrike som jag tycker verkar bra och seriös, så Frankrike alltså. Dock går jag inte i valptankar nu utan vill bara ha saker klart för mig.
#2 Okej tack så mycket! :)
Hur blir det med registrering och sånt? Kan man regga i SKK ändå?
Du kan regga i SKK om valpen är reggad i annat land först. Då har hunden två stamtavlor. :)
Tillägg: Valpen måste såklart vara en ras som är godkänd i SKK för att reggas. American Pitbull Terrier till exempel är inte en godkänd ras.
Åh okej vad bra! Tackar hörru 👍
så lite så ^^ Jag kunde regga en spansk raskatt i sverak så jag antar att det är samma i SKK. Ser inte why not liksom.
#7 Jo men precis, då borde det ju funka :P
Du kan få stambokföra hunden i Sverige om den levereras med stamtavla i SCC
#9 Vad menas med det? 😞
lite nyfiken, vilken ras är det? :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Société centrale canine (SCC) är Frankrikes motsvarighet till Svenska kennelklubben (SKK). Har den stamtavla hos SCC kan du omregistrera den i Sverige, så att den får ett svenskt registreringsnummer och registreringsbevis (=stamtavla). Men den kommer även att ha kvar sin tavla hos SCC.
#12 Nu är jag med. Då lär det inte bli några problem vid reggning i SKK då :) Tack!
#11 Dogue de Bordeaux. Tror jag äntligen hittat en uppfödare som jobbar för att rasen ska bli friskare :)
Jag har importerat hundar från många EU länder, samt från U.K.
Nu senast från Lettland, som ju också är EU land. Förutom stamtavla, microchips, EU pass, vet.intyg, måste man också kolla Rabies vacc. hur länge den gäller 1 eller 3 år.(kolla också att microchipset går att läsa, finns lite olika typer av avläsare)
Boris