Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2895 ggr
[[Mellebelle]]
0

lurendrejerier

Har kontaktat en tjej som säljer sina bichon frise valpar.

allting lät jätte bra osv, hon är för tillfället i tyskland med valparna pga att hon pluggar akademisk forskning.

Nu vill hon att jag ska betala till djurtransport företaget för att få hem valpen??

Hon sa att hon kommer att ge valpen till företaget, och att dom kommer  kontakta mig med sina betalningsuppgifter och leveransplan. När min betalning hade bekräftats, kommer de att fortsätta med transport och leverans till min hemadress (inom 24 timmar efter betalning)

det lät heel skummt tyckte jag och sa att jag ville se hunden och betala då. eller att vi kommer och hämta valpen då hon kommer hem igen.

Det hela låter som en stor lurendrejeri i mina öron, nu har den personen till och med tagit bort annonsen från blocket.

Mischa
5

Finns det någon anledning till att en sådan valpkull ens är intressant?

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
1

Klockren bluff.

[[Mellebelle]]
0

jupp bara bluff, tackade nej.

allting lät alldeles för att bra för att vara sant! så får leta vidare.. :)

LinaK
2

Håller med ren bluff!

Vet en tjej inne på bichon iFokus ( hon är inte medlem längre ) skrev om att hon skulle få hem en frisé valp från England då det var en familj som inte kunde ha kvar valpen, hon fick bilder på den lilla valpen och en hel historia om hur han var till sättet.

Hon blev totalt lurad, och tyvärr gick hon på den stora bluffen och förde över pengar för valpen (först några tusenlappar för transport) och sedan ville dom att hon skulle föra över mer pengar (för valpen och vaccinationer och dylikt). Tror hon förde över mer pengar, och till och med väntade på flygplatsen på den här valpen. Men tror ni att det kom någon valp? Nä, givetvis inte!

Ledsamt att folk ska gå på sådant.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Persifone
1

Håller med dig, det låter hel skumt!

Jag skulle aldrig köpa en valp jag aldrig träffat =/

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Karmatarerskanise
1

#4 Men hur kan man gå på något sådant? Betala för en sak du aldrig sett eller fått någon som helst garanti för att du kommer få?

LinaK
0

#6 Mycket bra fråga! Alla människor har tyvärr inte sunt förnuft

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[[Mellebelle]]
0

jaa verkligen tråkigt att det finns folk som gör sånt här.. och att folk går på det!

Jag själv vill både träffa ägaren som har hunden och hunden så klart innan jag gör några avtal. Men denna person var som rak på sak utan att ens ha pratat via telefon osv. Att ja tiken är din! gör så här för att betala den osv osv. Hel skummt..

[Forest]
4

Ts vart hitta du den anonnsen du behöver inte länka men det kan vara bra att varna lite mer och även anmäla denna bluff till polisen.

Jag hade sagt att jag var mer villig att åka till Tyskland för att titta på valpar och tiken, se så allt är rätt och sen betalat allt när man hämnta hem den i samma veva, skulle säljaren hälsa än välkommen ner så behöver det inte vara bluff.  Det tror jag vissligen detta är men jag skulle inte ge en krona förren jag hade hunden och alla papper klara iaf 😎

[postmortum91]
2

Ett tips: Om du vill ha valpar från seriösa uppfödare kan du börja med att kolla rasklubbarna efter uppfödare och sedan läsa om dem på hemsidan och mejla och kontakta den vägen. Om du vill undvika oseriös avel så håll dig ifrån blocket. Visst det finns säkert seriösa uppfödare också som lägger upp där, men om du inte vill ta sådana risker ska du söka dig till uppfödare via rasklubbarna som är erkända av skk, där kan man även lättare höra av tidigare köpare hur köpet etc funkat.

Karmatarerskanise
0

#9 Det står "Det hela låter som en stor lurendrejeri i mina öron, nu har den personen till och med tagit bort annonsen från blocket."

[[Mellebelle]]
0

#10 hittar man uppfödarna på ssk? :)

[RMSLiners]
0

Liknar väldigt mycket detta utom att i ditt fall är det annat land bara.

http://katter.ifokus.se/discussions/517669498e0e741618000128-varning-for-bedragare?discussions-1

[Forest]
0

11 missa den texten i slutet TS skrev. Tack ja helt klart bluff om annonsen är bortagen.

Karmatarerskanise
0

#13 Vi har även snackat om andra sådana annonser här inne. Var en annan medlem som mejlade med en sådan, bara för att se vad den sa. Och visst, dom ville ha pengar så hunden kunde "skickas".

Så tyvärr är det ett återkommande fenomen, som inte försvinner så länge folk går på det.

cityHUND UTBILDNINGAR
0

Läs gärna om vår hunddagisutbildning på:

javascript:nicTemp();

[[Boris Sager]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, Blocket har många luriga annonser. Det gäller att ta reda på ALLA fakta, så man är förberedd. Men jag importerade min yorkievalp via Blocket från Lettland (Rigair kennels). Stamtavla, SKK reggad, Vaccinationsprotokoll, microchips EU pass, vet rapport. Finns många bra kennlar i Östeuropa, bara man tar reda på allt om dem INNAN man köper.

Boris

vallhund
1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[typellisch]
4

Off Topic: Blocket fungerar om man bara är noggrann och läser på om allt en valp ska ha (vaccination, besiktning, sjukdomar osv).
Molly är köpt via Blocket.. stamtavla, kollade föräldrar osv osv osv.

[Kakafoni]
0

det låter som smuggelhundar :-/

[Kakafoni]
2

Hundsport, nr 4/2013,

bra artikel om smuggelhundar och säljarnas tillvägagångssätt och ett av de mest typiska är att de som säljer vill lämna valpen till köparen och inte tar emot hembesök, inte kan visa upp mamman etc.

[Kakafoni]
0
[postmortum91]
0

#12 Jag menade mer att man hittar rasklubbarna på skk, och därigenom kan man ju hitta uppfödare

[[Mellebelle]]
0

ja jo jag har hittat en bra uppfödare av rasen chinese crested dog som jag förälskat mig i, den rasen passar mig verkligen! :) i morgon ska uppfödaren ringa mig.

[postmortum91]
1

Lycka till! :)

[[Mellebelle]]
0

tack så mycke :)

Josse5233
0

#25 Lycka till!

Ha en trevlig dag! 

[[Mellebelle]]
0

#28 tack!

[TeamGolden]
2

hahaha hund hem till dörren 😂

Smuggelhundar eller inga valpar alls utan bara pengar i det hela, usch och tvi för dessa oseriösa människor som lyckas med såna här annonser också. 
Dock var det väldigt kul, jag skulle gärna se någon ''beställa'' hem en hund till dörren, hahah😂

isblixt
0

Det där med att hon pluggar akademisk forskning i Tyskland låter skrämmande likt ett svar jag fick på ett mail angående "renrasiga" cocker spaniel valpar. De såldes superbilligt på Blocket och jag var verkligen inte intresserad av dem utan bara nyfiken på vad jag skulle få för svar.

Tjejen  (?) svarade mig att hon hade rest till Tyskland för akademisk forskning och tog med sig valparna. De skulle vara reg skk, stamtavla och avmaskade m.m. Hon kunde ordna transport åt mig. Flera bilder bifoades på dessa valpar som visserligen ser ut som cocker spaniel valpar… men det var ju helt klart något skumt med dem. Jag svarade aldrig henne så fick tyvärr inte reda på mer…. :)

[[Mellebelle]]
0

#31 ja då var det nog samma ''tjej''! det lät helt enkelt för bra för att vara sant allt hon sa till mig om valpen, så jag ville inte heller direkt ha valpen utan att höra vad hon hade säga. och hon ville helt plötsligt inte ha några pengar alls för valpen. och det blev bara mer och mer skummare ju mer man fråga ut henne.  hon sa att hon var engelsk också så hon skrev inte så bra svenska.

isblixt
0

#32 "Jag ber om ursäkt för dåligt språk, jag talar engelska bättre."… var slutet på mailet jag fick av henne, så det måste vara samma person. Fruktansvärt, undrar var valparna är, hur hon får tag i dem och hur de mår… :( Hemska människor som lurar både andra människor men också djur som råkar illa ut.

isblixt
0

Googlar jag hennes namn hittar jag även en annons som numera är borttagen på renrasiga birmakattungar för 3500kr…

[[Mellebelle]]
1

#33 fy.. hon skrev exakt samma på min. verkligen hemskt! man borde verkligen anmäla henne! hon skickade flera bilder på valparna och en bild då en människaa syntes också jag undrar om det var hon?

isblixt
0

#35 Ja på de bilderna jag fick var det också en kvinna synlig på några av dem, dock inget ansikte utan fotona var tagna från typ axlarna och nedåt. Valparna var i en soffa eller säng, något sådant… Usch på sånna människor =/

[[Mellebelle]]
0

#36 på en bild jag fick såg man faktiskt hela ansiktet ;o

jaa hoppas dom får sig en riktig läxa!