Stänga lådor
Hur lär man sin hund att stänga lådor? Alltså kökslådor och byrålådor 🙂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag gjorde såhär: (hade inte lärt in nostarget) Jag tog en korvbit och strök den mot lådan så det luktade gott. Hunden duttade nosen direkt mot lådan och jag klickade och berömde. Gjorde om det flera gången. Tillslut så ställde jag större krav att lådan ska fara in en bit sedan klickade jag. Ställde större och större krav tillslut fick han ingen godis fören lådan var helt stängd. Så nu stänger han lådan direkt man säger det. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Vi gjorde så att vi lärde Lucy att sätta tassen på en post-it lapp på golvet. När hon kunde det satte vi upp lappen på lådan/dörren och snart lärde hon sig att hon fick godis när dörren åkte igen. Så gjorde vi men det finns säkert andra sätt. :)
"Det kan redan min"smarta malteservalp", öppna dem också, hoppa upp på köksbänken (fattar inte hur, den lille skrutten) ta wienerbröden matte tänkt bjuda kompisar på. Trodde aldrig det var möjligt, letade ihjäl mig, såg sedan tom plastpåse på golvet. Tur han inte åt upp den.
Boris
Körde med post-it lapp och klicker. Klickade varje gång han nuddade post-it lappen med nosen. Efterhand krävde jag att han skulle putta lådan längre och längre in. Och tillslut tog jag bort post-it lappen och pekade istället. Nu blir han jätteglad när jag glömmer att stänga lådor och springer fram och puttar igen den för då vet han att belöning kommer.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Tack för alla tipsen! Ska testa det med post-it lapparna! :) Men lär sig hunden att stänga lådorna även om det inte sitter en lapp där då?
Skulle nog använda mig av nos target och shaping för att få fram det önskade beteendet 🙂
#4 Oj såg inte att du skrev att du tog bort post-it lappen. Snabb läste. Men det låter ju ändå bra. Ska ge mig iväg och köpa såna lappar idag :)
#6 Nybörjare som jag är, vad är nos target för något?
#7 Du kan ta en vanlig papperslapp och tejpa upp annars så slipper du köpa post-its. Själv köpte jag rosa post-it lappar till att träna att sätta nosen på. När min dreggliga hund blötte ner lappen blev dörren bakom rosa. Inte jättesmidigt… ;)
#9 Haha det lät ju inte så kul. Jag får se vad jag hittar på med grejerna jag har hemma :)
Nostarget är det sättet jag lärde min hund att stänga lådor. Som jag beskrev i #4. Alltså att nudda något med nosen.
Och som #9 skriver så behöver man inte ha just post-it lappar utan funkar bra med en vanlig pappersbit och tejp också. Dock är post-it lappar smidigt eftersom det redan är klister på.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#8 Använder du klicker underlättar det träningen.
Du gör din hand till en ''target'' och om du ska kombinera shaping med nos target är det bra om du sätter dig ned och då väntar ut hunden med att den lägger nosen mot din hand. Ett trick är att lägga en godbit imellan tummen och pekfingret och hålla handen rak framför hunden och då går det ju lättare för hunden att vilja komma nära med nosen om det är gotti som finns där. Klick, godis när hunden gör rätt.
Efter ett tag förlänger hunden ska hålla nosen och som med alla trick så efter ett tag så lägger du på ett kommando. Kanske kommandot ''stäng''?
annars finns även tass target, det är aningen lättare för hunden att första när det handlar om stora föremål som ska gå att stänga. Nos target lämpar sig bäst till saker hunden ska putta. T ex en yoga boll eller liknande.
Tass target funkar lika dant som nos target. Fast med tassen, men samma princip 🙂
Jaha ska testa det senare! Tack så mycket för tipsen! :)
Jag lärde Molly stänga dörrar såhär:
Tog en godbit och höll den lite längre upp på dörren och sa ''varsågod'' till Molly.
Hon hoppade upp på bakbenen och tryckte nosen på dörren för att få tag på godbiten.
Jag berömde och hon fick godiset.
Efter att tag la jag dit kommando.
Tack för tipset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Va tvungen att spela in en film och visa Hugo som stänger lådor 😂
Eftersom han är så liten så stänger han dem med tassarna och trycker till. Gjorde det enkelt för mig vid inlärningen, öppnade en låda och höll en godis ovanför lådan så att han ställde sig på den, då fick han belöningen. Gick jättesnabbt att få honom att fatta vinken!
Nu gör han en liten snålvariant av samma trick, han trycker oftast bara med en tass och lite fart.