Kattmat till hund?
Är katt mat dåligt för hunden? (Klart att det inte är lika bra som hundmat) För vår valp är väldigt dålig på att äta vi har alltid torrfoder framme men de är inte ofta han går dit. Vi har prövar med våtmat (till hund) men de åt han inte. Vi ger honom majsvälling för de gillar han, men de kan han inte leva på direkt.. Sen har vi tre katter varav två får våtmat, och de är han helt galen i och han tar hälre deras torrfoder än hans eget.. Kan man låta han äta lite kattmat eller? Har någon tips hur man ska få han att äta bättre?

Har haft samma problem med Alice att hon inte ville äta och det vi fick göra var att: åt hon inte fick hon ingenting annat och om hon fick belöning var det hennes egen mat. Vi fick verkligen vara envisa och hålla på det men nu när vi vi också har Kaila går maten åt direkt :-P
Det är inte lämpligt att ge det som foder till hund nej, som godis går det bra. Vanligt fenomen att hundar älskar/gillar kattmat&kattorrfoder 😉
Testat färskfoder?
Eller att ta bort torrfodret och ge regelbundet, alltså fasta tider? Och inte ha framme hela tiden?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min mamma hade problem med sin toypudel, just att hon inte åt och var fruktansvärt kräsen - hon plockade bort all mat och tog bara de "gottiga" dom blandat i.
De hade nog provat varenda märke på foder, men hon åt inte ändå.
De konstiga var att hon älskade katternas torrfoder, som alltid står framme. Så tillsist frågade mamma personalen om de gör något om hunden äter kattmat, och de svarade lite blandat.
Den ena var lite kluven och sa att visst, äter hon inget annat så är de ju bättre än inget alls. Och den ena sa att de enda som skiljer hund och kattmat från varandra är att kattmat innehåller taurin - ett ämne som katten måste ha, annars finns risken att katten dör. Men det finns inte i hundmat, men skulle tydligen inte ha någon effekt på hunden, så hon rekomenderade att låta henne äta kattmat. Det är ofta "bättre" kvalitét på kattmat, ofta högre proteinhalter etc. Var också ett av hennes argument.
Men jag vet inte om det stämmer, men mammas Pudel är nöjd och frisk 🙂
Det är inget farligt med kattfoder till hund men det är bättre med ett bra hundfoder för hund, både billigare och bättre men ett bra kattfoder är inga problem då kattfoder oftast innehåller mer kött och mindre spannmål.
Köp några burkar eller tetror med mjau blötmat och blanda i lite i torrfodret så kanske han äter.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Gällande kattmat är det som med hundmat: Många dåliga produkter med mycketspannmål. Inte så många bra som är spannmålsfria eller med lite spannmål i tyvärr.
Dock kan inte en katt leva på hundmat t.ex.
Jag kan bara tala för mig själv men jag är väl insatt i kattfoder och därav skrev jag Bra kattfoder och ett dåligt kattfoder innehåller oftast bättre innehåll än ett dåligt hundfoder men självklart är ett bra hundfoder bättre för en hund.
#6 Jag skrev inte till någon speciell, utan rent allmänt.
Och jag talar med bara för mig själv, är med insatt i det en del 🙂
#7 👍
Många hundar gillar kattmat bättre än hundmat, eftersom kattmat innehåller mer protein än hundmat.
Sen vilken typ av protein hund/kattmat innehåller är mer viktigt.
De flesta lågprisfabrikat använder vegetabiliskt protein (soja, majs, ris, vete), som är ofullständigt.
Bör vara animaliska källor (kött, fisk, ägg), som innehåller fullständiga kedjor av essentiella aminosyror.
Mängden protein skadar inte hunden, däremot ska katten inte äta hundmat, den behöver ca 20% mer protein än hunden och även andra typer av aminosyror , som inte finns i hundfoder och som katter behöver.
Sen beträffande smältbarhet är kycklingkött, lamm, fisk ägg lättare smältbara än ox - och griskött.
Boris
Varför ha mat framme jämt ? Bättre låta hunden få möjlighet att bli ordentligt hungrig mellan målen, för att få upp bättre aptit🙂
Kattmat är onödigt dyrt att ge till hund och innehåller ofta väldigt hög fetthalt - men är inte farligt. Bättre då hitta smakligare hundfoder. Funderat på färskfoder ?

Sen kan det ju hända att hunden helt enkelt inte tycker maten är god. Har man bara haft en eller två sorter så skadar det ju inte att prova nåt annat. Men då ska hunden enbart få det och inget annat. Att inte ha mat framme hela tiden brukar hjälpa då hunden fattar att den måste äta när den väl får mat. Kanske sluta ge mat i skål och låta den söka efter maten tex på gräsmattan eller så.
Skynda långsamt så går det fortare.
Vi hade inte maten framme hela tiden innan, men han ville inte äta när han väl fick, så vi satte fram den hela tiden nu. Och vi har många olika foder till honom, dels fodret från uppfödaren, Hills, ROYAL CANIN, arion och några andra.. Men vi ska testa att blanda katternas våtfoder med hans torrfoder och se om han vill äta då, och ge morgon och kväll :)
#12 Kan ni inte testa färskfoder för hund då? Och ha i lite i maten för att få honom att äta? 🙂
Det är många hundar som inte gillar torrfoder, troligtvis för att torrfoder är väldigt onaturlig mat för något djur, och antagligen inte särskilt smakligt när man tänker på att hundar är gjorda för att äta kött, ben och inävlor. Byt ut maten till färskfoder (rå, frusen mat) och råa, köttiga ben, så är problemet löst!
Mina småhundar äter bara torrfoder. De tycker inte det är onaturligt, då det inehåller alla de ingredienser hundar behöver, också bra för småhundars tänder med tanke på tandsten. Beror mycket på vilken ras man har.
Boris
#15 Det stämmer inte och torrfoder motverkar inte tandsten. En hund är en hund oavsett ras.
Jag skulle inte vilja gå och köpa färskfoder i affär. Om jag ska ge min hund liknande mat så ska jag göra de själv. Och hundar behöver inte enbart kött eftersom dom är omnivorer. Dock består mestadels av deras föda av kött, men dom är inte som katter som är carnivorer och inte ska äta något från växteiket.
#15 Om de innehåller alla ingredienser hundar behöver beror på märket på torrfoder. Vissa innehåller t.ex. socker, majs eller vegetabiliska oljor (dvs skräpolja som inte människor heller borde äta) och är inte alls vettigt för hundar att äta. Andra torrfoder kanske innehåller bra ingredienser, men så fort man tillagar det kött som finns i torrfodret ändrar strukturen i proteinet till en form som är onaturlig för hundar. Torrfoder finns inte i naturen, det finns inte ens något som liknar torrfoder i naturen, därav onaturligt. Att hundarna äter maten betyder inte att de tycker att det är naturligt, det betyder att de är hungriga och äter det de får.
Hundtänder är hundtänder oavsett ras. Torrfoder tar inte bort tandsten i huvudtaget. De blir till kletig smet i munnen som snarare fastnar i tänderna och ger plack (matrester som det samlas bakterier i). Det enda som kan rensa hundarnas tänder än något som förblir hårt i munnen, som riktiga ben, eller möjligtvis en tandborste, om man nu vill hålla på med såna fjanterier.
#17 Färskfoder i en affär innehåller samma sak som om man gjorde maten själv, rå mat. Ska man göra själv måste man köpa kött, ben, inävlor, vom och kanske helst hela djur. Och om alternativet är att man inte orkar göra mat själv, och därför väljer torrfoder, så är ju färdigt färskfoder så mycket bättre. Om man kan köpa torrfoder i en affär så finns det ju inget resonemang till varför man inte skulle kunna köpa färskfoder. De flesta färskfoder täcker upp för det vegetabiliska behov som hundar har, VoH innehåller ju vom, som täcker det behovet.
Har haft färsk foder till en hund innan, och de va inget som såg trevligt ut, och jag har rätt svårt med lukter och eftersom de har legat förpackat, så luckrar de värre. Och för oss är de inte svårt att få tag i kött så de är inget problem.
#19 Jag tycker att vissa märken av färskfoder luktar riktigt illa men VoH är inte så farligt tycker jag. Våra äter ju också köttiga ben varje dag, efter jakt får de hela ryggrader, bäckenben och sånt också, men jag tycker att färskfodret är ett bra komplement till råa, köttiga ben. Men vill man helbarfa är ju såklart det också riktigt bra. Vi har helbarfat i perioder, men färskfoder är bra om man vill "fuska" lite.
Kan man ha både färskfoder och torrfoder? Så man ger torrfoder på morgonen och färsk på kvällen? Är färskfoder billigare ( VoH) ? De som den hunden vi ofta passade var rätt dyrt har jag för mig (dock var hon sjuk och fick bara äta den maten)?

Ingen expert på området men mina tankar är att jag har kattmat till nu en katt (har haft 4 som mest ) och hundmat till hunden (har haft 2 som mest). Sen är det så här att mina hundar har alltid stulit kattmaten från bänken (matvraket Felix åt allt som var ätbart) och ibland har katterna "bjudit" hundarna på kattmat genom att putta ner skålen framför hundarna på golvet. Katterna har även ätit hundmat från hundskålarna.
Ibland har katt- eller hundmaten tagit slut och då har jag givit "fel" djur av den andra sorten. Grundmaten är torrfoder till respektive djur sen ger jag dem lite blötmat ibland eller lite "topping" av rester.
Bortsett från att katter behöver taurin i sin mat så ska det inte vara någon skillnad och jag har inte märkt något fel pga kosten till mina hundar. Å andra sidan har de plåtmage och kan äta vad som helst….
Så länge hunden verkar må bra så tror inte jag att kattmat är fel. Å det är ju bättre att den äter något än inget.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#21 Man kan ge både och. Problemet är dock att färskfoder är bra för tarmarna medan torrfoder verkar negativt på tarmarna. Torrfoder gör ofta att hundarna blir känsliga för annan mat. Vi brukar dock ge torrfoderliknande godis (t.ex. leversnittar) till våra hundar ibland, men de äter bara färskfoder, köttiga ben och matrester till mat.
VoH kostar kanske lika mycket eller är dyrare än torrfoder, beroende på vad man köper för torrfoder. Fördelen är att man betalar bara för rena råvaror, inget skräp som de ofta fyller ut torrfoder med. Så tänker man på kilopriser för det som faktiskt är värt något i maten så är det nog det samma. Men för oss är VoH dyrare än när vi köper råa, köttiga ben. Ofta får hundarna rester från vilt när det varit jakt men vi köper också grisklövar och kyckling till dem, och det köttet har lägre kilopris än VoH. Men som du skrev själv kan man ju inte bara ge köttben till hundarna.
En annan fördel med VoH mot torrfodret är bajsets lukt, konsistens och mängd. Där ser man tydligt att hunden tar upp mycket mer av näringen som de stoppar i sig. "Torrfoderbajs" är ofta mjukt, ljusbrunt, luktar illa och kommer ut i ganska stora mängder. "VoH- och köttbajs" är hårdare, torrare, mörkare till färgen, väldigt små högar och luktar knappt någonting och i trädgården torkar det snabbt ihop till vita korvar. Det ligger inte och osar och stinker i solen.
Vill man itne byta foder finns det smaksättning att köra med som denna
http://www.standardprodukter.se/svenska-kosttillskott-for-hund-katt-aptit.html Jag själv var trött på matvägrande hundar o därmed sluta jag helt med torrfoder och ger numera färskfoder. Även det kan funka bra som smaksättning.