Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 10266 ggr
Wezza
0

Cykla med hund

Jag ska börja cykla med Smiley (en liten Schäfer, tik, 2år) och undrar om det är något särskilt man ska tänka på :)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Loveradio
1

Först måste du vänja henne vid cykeln genom att du helt enkelt leder henne bredvid cykeln och går en sväng. Så att hon är okej med cykeln och inte blir skrämd. Nästa gång kan du leda cykeln och sen sätta dig upp på sadeln och kolla hur hon reagerar på det. Cykla en bit och kliv av igen. Kan också vara bra att vänja hunden vid ringklockan. Min hund var ganska rädd för cykeln i början så jag fick vänja honom steg för steg. När hunden är trygg vid cykeln så är det bara att börja cykla.

Ska du cykla med "springer" eller ha kopplet i handen? Det är en smaksak. Har man en hund som drar mot andra hundar eller gör plötsliga ryck i kopplet kan en "springer" vara en bra idé.

Tänk på att inte cykla på hårda underlag som asfalt utan cykla helst på skogsvägar och likande som är mjukt för hunden att springa på. Detta eftersom asfalt sliter på leder och tassar. Finns det bara asfaltsvägar så försök låta hunden springa vid sidan av vägen.

Annars är det jätteviktigt med uppvarvning, nedvarvning och stretching. Och att cykla korta rundor i början innan man cyklar längre.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

CatchFatch
2

#1 Vad kostar en "springer" ungefär? Är de lätta att sätta fast på cykeln?
Jag skulle vilja cykla med min boxer men hon drar endel och gör plötsliga ryck mot andra hundar eftersom hon tror att alla vill leka med henne!

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Loveradio
0

#2 Oj det varierar en del. Finns flera olika modeller. Kostar väl runt 400-800 Själv har jag en sånhär modell: http://www.haromi.se/springeroriginal-p-1295.html.

Dock köpte jag min lite billigare av en tjej här på sajten. Så ett tips är att kolla efter begagnad. Se till bara att alla delar följer med.

Jag tyckte att det var ganska enkelt. Man sätter ihop den och skruvar dit den.

Frosstis
0

Lånar tråden lite..

Jag cyklar ibland med min cocker, det funkar jättebra och jag tränade faktiskt aldrig honom till cykeln utan bara satte mig upp och hade koll på honom medan jag cyklade. Men vad finns det för risker att hunden skulle springa framför cykeln och bli påkörd? Hur förhindrar man detta?

Loveradio
0

#4 Man får helt enkelt se till att hunden springer vid sidan av cykeln och se till att hålla kopplet kort. De flesta hundar aktar sig för hjulen. Kan också vara bra att lära hunden olika kommandon. Eller så kör man med "springer" så behöver man inte oroa sig för det.

Frosstis
0

#5 Kollade på google hur dom såg ut, dom såg ju ganska smarta ut! Fast skulle aldrig våga ha en sådan, tänk ifall hunden bara drar till sidan och får cykeln över sig.. jag fortsätter med koppel jag ;)

Loveradio
0

#6 De flesta "springers" har en slags panikhake. En plastbit som repet till hunden sitter fast i och som går av vid kraftiga ryck. Alltså så kommer hunden lös i såna situationer. En sån här grej: http://djurmaxi.se/springer-sakring-p-1036.html?osCsid=346ecf60b3cdf24bacfdd6aa2f194965

[jahoda]
2

#6 Springern har en fjäder som dämpar i princip alla ryck, min dobermannhane kan dra rejält och det märks knappt av. Och om du vill kan du ju ha sele fäst i springern och halsband med koppel i handen samtidigt, det brukar jag köra med och då har jag mer kontroll över hunden :)

Swadika
0

förlåt att jag snor tråden lite, men känns onödigt att skapa en ny bara för en liten fråga :)

Finns det springers för småhundar? :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Frosstis
0

Gud vad bra! Ska verkligen kolla efter en sådan :) 

#9 det är väl samma storlek för alla hundar? Man borde väl kunna ställa in den på något sätt..

Loveradio
0

#9 Det finns inga speciella "springers" för småhundar utan det är samma för alla. Vet inte riktigt hur det funkar om man har en liten hund. Det går att byta ut repet mot ett längre iaf.

Swadika
0

#10 och #11 ah okej :) tack ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Wezza
0

Kan ju tillägga att jag har cyklat med Smiley en gång innan, och då satte jag mig bara på cykeln å börja trampa, Smiley tyckte det var jätte kul i dom 2 minuterna vi gjorde det ;)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Vattnadal
0

Jag cyklar med mina. Har nomesele på dem och en draglina med expander som jag fäster i styrstången, mitt på. Sen uppmuntrar jag hundarna atts pringa före cykeln och dra. Detta gör att de inte bara får springa, utan att de bygger mer muskler och får bättre träning när de drar cykeln. Hjälper till att trampa när det behövs.

Jag cyklar där jag inte möter någon, men skulle det mot förmodan dyka upp någon i skogen försöker jag alltid få dem att passera med det som kommando. Går inte det, stannar jag, kliver av cykeln och håller i hundarna. Har jag flera hundar jag jag nacklina mellan dem, så att de inte kan dela på sig för mycket.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[jahoda]
1

#14 Hur har du fäst linan i cykeln? Jag hade tänkt använda mitt dragbälte med expander när vi kör drag med cykel, tror du det funkar lika bra?

Vattnadal
0

Jag har en sån här lina. Jag drar fast den med en ögla mitt på styrstången, 2 dm under styret. Sen sätter jag fast hundarna i den. 

Har man hundar som inte jobbar framåt hyela tiden kan det vara bra att ha ett dragfäste som hindrar linan att trassla in sig i framhjulet.

MVH Elin

[jahoda]
0

Aha, smart! Tack för tipset 😃

Vattnadal
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser man nästan. 😂 Dock med den gamla fula linan…

MVH Elin

[jahoda]
0

Oj, det måste gå rejält fort med tre hundar samtidigt! Jag är nervös över att testa med bara en enda hund, har precis börjat dra med min vilde :)

Vattnadal
2

Ha ha ha, nej, hon till höger är pensionerad draghund, inte bråttom alls, men drar. Han i mitten är gammal, drar när han känner för det. Vittra, golden länst till vänster, drar bara om hon är på humör, eller på hemväg.

Brukar fuska och göra iordning matskålarna hemma först, så att de vet att de får mat när vi kommer hem, för att få fart på dem.

Fast när en älg passerat vägen, DÅ drar de alla tre, och jag kan låsa bromsarna, utan att det går långsammare, så de kan om de har motivation.

Jag cyklar aldrig med mer än 1 bra hund i taget heller. Ska bli kul att köra in Ingrid, grönlandstik på 8 mån. Bara snö, is och värsta leran ger med sig ska vi ut!

MVH Elin

Fjordell
0

Jag lånar tråden lite… 

Ni som använder en "springer" när ni cyklar med hundarna, vilken variant har ni, och vad är bra/dåligt med den? Jag kollar på Dogmans cykelfäste men funderar på om man kommer slå i hälen när man trampar, eller gör den inte det? (Om någon härinne nu har en sådan..) Finns någon annan modell också som man fäster längre bak, typ vid eller bakom sadeln, men det känns som att det är bättre med en lägre fästpunkt.

sasha_setter
0

Jag har kopplet i ena handen och styret i andra, det funkar jättebra! Det man ska tänka på är att hålla hunden i trav så mycket som möjligt och att hunden ska springa på mjuka underlag, som #1 sa. Lycka till ;)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Loveradio
0

#21 Jag har min lite snett vinklad bakåt eller hur man ska säga. Annars skulle jag också slå i. Jag tror det är en Karlie Springer jag har http://www.vipdog.se/karlie-sprinter-springer/1148-0

Fjordell
0

Jag cyklar redan nästan varje dag med ena tiken, hon älskar det. Det går bra att hålla i kopplet själv, men lite tjorvigt blir det då hon har vinthund i sig och föredrar alltså galopp, så hon vill springa i ett visst tempo, och hon blir så på g att det alltid slutar med att hon springer snett framför cykeln, och det känns inte helt säkert faktiskt. Jag har henne lös när jag kan, hon lyder minsta vink, men undviker helst att ha henne lös inne i stan och så, man vet ju aldrig… Vill inte att hon ska riskera att hamna framför någon bil eller så.

Så ja, jag vill ha en springer att använda när jag cyklar genom stan och sådär, för att ha lite mer kontroll. Annars springer hon lös, och väljer själv tempo.

Tänkte inte ens på att man kan vinkla dem lite bakåt.. Då borde det ju funka utan att man slår i hela tiden :) Tack för svar!

Gullan402
0

Använder Dogmans springer, pris lite under 300:- på ICA Maxi.

Finderus som är en stor och stark schäfer/labrador och dragig då man cyklar med vanligt koppel funkar springer och sele jättebra på.

Bäst är min äldre cykel som är lite tyngre jämfört med min nyare och lättare cykel. Den nya känns lite vinglig  och ostabilt med den nyare till skillnad med den vanliga äldre damcykeln.

Findus älskar att cykla och "repet" som sitter i springeln har jag kortat rejält för att han är så hög samt att selen har som en ögla där fästringen sitter uppe på manken och det gör att han når för långt fram om jag inte justerat "repet" på springeln.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!