Skällande valp
Hej Min lilla Chester är väldigt osäker/rädd för okända människor och hundar Tex när det kommer hem någon till oss eller nått då springer han halvvägs fram till dem och börjar skälla som en tok, och ibland springer han fram till människorna och nosar på dem men när de sträcker fram handen för att klappa eller låta honom nosa på dem så blir han rädd och springer bort från dem och ibland kissar han på sig:( Och med hundar så börjar han skrika om de kommer för nära. Är det någon här som har tips på hur jag ska lugna honom och bryta skällandet?
Hälsningar Lovisa & Chester❤
Jobba mycket med att han ska känna sig trygg, och tvinga inte på honom människor ifall han inte vill. Låt han komma fram själv.
De ni kan öva på är att en bekant kommer innanför dörren, sätter sig på huk - antingen med rygggen vänd eller åt sidan mot honom - kommer ni rakt emot och ovanför är detta en hotfull handling som lätt kan skämma hundar, speciellt valpar.
Och vänta på att han ska komma fram och bli nyfiken, ge honom då godis - alltså denne som ska hälsa på honom.
Om han fortfarandra skäller, trots att ni kommit ner till hans nivå och inte stirrar på honom, kasta godis åt honom så han förstår att de är en trevlig människa som har massa gott :)
Håll på lite såhär och bygg upp hans självförtroende, och tvinga er inte på honom. Låt han komma, och när han kommer så ska de vara lugnt och mysigt, gärna massa godis :)
Okej det ska jag testa :) tack för tipset:D
Hälsningar Lovisa & Chester❤