Få valpen att sova i sin bädd?
På söndag blir Dylan 10 veckor och han har då varit hos oss i två. På nätterna är han i mitt rum, med stängd dörr. Han har en bädd precis nedanför min säng. Första natten sov han i den hela natten (ca 22-6.30), men vaknade såklart hela tiden och gnällde. Andra natten låg jag på madrass bredvid honom och det gick bra. Men jag tyckte det såg så trist ut med den där madrassen, så efter det har han sovit i sin säng och jag i min. Men inte hela nätterna.. När han ligger i sin säng vaknar han mycket och vill upp till mig. Sen går vi ut och kissar nån gång mellan kl. 3 & kl. 6 och efter det är det OMÖJLIGT att få honom att ligga i sin säng. Jag vill ju med sova så jag orkar inte hålla på och bråka, och är jag envis gnäller han mer och mer och tar säkert till skall tillslut om jag inte skulle ge mig. Så vår rutin har blivit att han "sover" i sin säng mellan ca 23-4, sen får han sova hos mig i min säng. Jag förstår ju själv att jag inte precis gjort rätt som vant honom vid det, när jag inte tänker att jag vill ha honom i sängen jämt.. Nån som har nåt tips på hur jag ska få honom att sova i sin säng utan att väcka hela huset med protester? Ska jag sova på madrass igen tex, eller vänjer han sig ändå då att jag finns där bredvid?
Ha handen nere vid korgen så får han mer trygghet, bäsda bädden med en filt som luktar mamma och syskon, eller med ett använt klädesplagg/filt :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#1 Handen har jag där hela tiden, så fort han gnäller.. Gör ingen större skillnad :P Har ingen filt som luktar mamma, men han har två andra filtar så det ska bli mysigt ;)
Kompost galler ? :)
Jag har kompostgaller så min valp sover i en liten "hage" med sin säng. Jag går inte ut på natten med valpen. De kanske du inte behöver göra ? Med tanke på att han sedan inte vill ligga i sin säng ? :p
Jag skulle nog råda dig att vara envis och ignorera honom när han vill upp i din säng. Räkna med några sömnlösa nätter, men det kommer att löna sig. Min valp får aldrig sova i sängen på natten med mig. I början pep hon ganska mycket men det var bara att ha handen ner till henne och låta henne vara. Till slut lär dom sig att på natten är det tyst och lugnt och då sover man. Min valp vill förresten gärna sova under sängen. Kanske kan din också få göra det? Eller om du bygger en liten koja så han har tak över huvudet? Många hundar känner sig tryggare då.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag gjorde så med min hund att hon fick sova i sängen tills hon var runt 8-9 månader. Då fick hon sova i sin bädd och det har fungerat klockrent.
Besök min blogg: http://bumpi.se