Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 662 ggr
[Bambis]1
1

Varför skall jag just välja denna rasen?

Hej! Jag har väldigt svårt att hitta rätt ras som passar till mig. Så jag tänkte fråga varför jag just skall välja denna ras? : Labrador retriver. Field spaniel. Kooikerhondje. Sheltie. Collie,långhårig. Hoppas ni kan svara! :D

Pennybus
1

Åter igen, Kooikern är en otroligt krävande hund och inte en hund du borde skaffa när du är 11!

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bullen300]
2

du kan ju börja med att berätta vad du vill göra med din hund,och vad du söker i din hund

[Bambis]1
1

#2 Jag vill ju ha en hund som tycker om att simma och lär sig trix fort. Skulle vilja spåra ca 1 gång i veckan öva lite agility ca 2-3 gånger i veckan och trix var-varenda dag. Jag Gillar att gå i skogen så det skulle jag göra varenda dag,där skulle jag ha lös henne.På sommaren skulle vi simma med henne och på vinter skulle vi ta långa spark turer. Kan tillägga att jag bara är 11 år snart 12 väldig sprallig,om jag inte har något att göra så blir jag fruktansvärt uttråkad,men vissa dagar kan jag vara riktigt lat XD Helst en medelstor hund. ;)

Michaela-N
4

#1 Otrolit krävande hund skulle jag inte påstå att den är. Däremot kan den vara envis, eller åtminstone en väldigt speciell hund, och passar inte med vem som helst som ägare. 

Sheltie skulle nog passa ypperligt till dig :-)

[Bambis]1
0

#4 tack! :). Sheltie är en underbar ras! Men kan dom gå lösa eller tycker dom om att simma? Hehe

Pennybus
0

#4 För en 11åring tror jag nog det :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Michaela-N
1

#5 Tycker om att simma vette sjutton… Vill du ha en hund som älskar att simma kan du kolla på nån av retrieverraserna. 

Rent generellt brukar rasen ha lätt för att gå lös då de ska vara reserverade mot främlingar, har knappt någon jaktinstinkt och härstammar från vallhundar (det är dock ingen vallhund), passar perfekt till agility och andra hundsporter, det är en populär ras i Sverige (kan vara både positivt och negativt). Men ingen överaktiv ras och det är ingen brukshund utan något mellanting. Passar även som förstahund och för barn.
Välj från rätt linjer, se till att föräldrarna har gjort BPH eller MH om det är möjligt. Kolla upp höfter, armbågar och ögon hos föräldrar och andra nära besläktade hundar till en ev. valp. 
Men det allra viktigaste är att du inte väljer en rädd individ. Träffa både mamma och pappa till din eventuella valp om det är möjligt.

Hade jag varit du hade jag gått på sheltien.

mikkan01
1

Sheltien är lättlärd och tyr sig till sin ägare, min går finfint löst. Inte hört så många som inte kan ha dem lösa. Med rätt träning så går det mesta. Det med simningen är individuellt, min står helst och småplaskar vid strandkanten.

~mikkan