Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 14672 ggr
Swadika
0

Försäkring med tänder

Finns det något försäkringsbolag där att dra ut tänder ingår (eller hur man nu ska säga) för jag såg att många hade tagit bort tänderna och rasen jag ska skaffa får man ofta dra ut valptänderna, men har fått höra att flera försäkringsbolag har slutat med att ha med tänderna i försäkringen.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

russin
2

Agria har - men själv tycker jag inte det är värt deras priser längre 😉

Swadika
1

Hmm nae tycket inte heller att agriat är värt deras priser riktigt.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[[Boris Sager]]
0

Tänder ingår inte. Har If.

Boris

Swadika
0

Ah ja det är riktigt sund, vet att flera försäkringsbolag hade det förr, men verkar som om ingen annan har det nu.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

LillPom
10
Sveland Djurförsäkringar
Swadika
2

#5 vet du om det står något om det på deras hemsida, hittade ingenting om tänder där nämligen men det kan vara jag som är blind ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[typellisch]
1

Frågade Agria nyss om tänder ingår och det gör det om man tecknar innan hunden fyllt 4 månader :).

LinaK
0

#5 Är du verkligen säkert på Sveland? När min havanais hade problem med valptänderna så ringde jag till sveland och dom sa att dom inte ersatte sådant som hade med tänder att göra. Det kan ju såklart ha ändrats på senare tiden.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LillPom
1

De har ändrat sig för 2013

kvarsittande mjölktänder som av medicinska skäl måste avlägsnas, om hunden är försäkrad i Sveland Djurförsäkringar före 4 månaders ålder och sedan fortsatt försäkrad utan avbrott.

Tecknade man innan så står de att de täcker, inget om medecinska skäl :P

LinaK
0

#9 Så bra 👍

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

sarae
1

De flesta bolag ersätter faktiskt persistenta mjölktänder - så länge valpen varit oavbrutet försäkrad i det bolaget före 4 månaders ålder. Gäller det däremot paradontit te.x så täcker inga försäkringsbolag vad det kostar att dra ut de tänderna. Däremot täcker alla bolag om man behöver dra ut tänder p.g.a fraktur genom trauma.

[RMSLiners]
0

Har du Stora Hundförsäkringen hos IF (vilket vi har) så täcker troligen det tandsjukdomar huruvida ut dragning av tänder ingår där är jag osäker men det kan du ju ringa och kolla. 

Ex, Vår katt får inte ta del av den försäkringen (stora kattförsäkringen då, samma villkor som för hund vid tecknande) då han hade FORL innan vi ens försäkra honom i IF så vad IF sa till oss så täcker därmed inte hans försäkring hans munhygien iom att han är diagnostiserad med FORL.

Måste då anta att IFs försäkring täcker någonting i munnen på redan friska djur.

[Aremea]
1

Sveland har en över lag bra tandförsäkring, de täcker tandfrakturer, ev tandproblem som orsakas av sjukdom(så länge det inte beror på vanvård) osv.

Jag har själv nyttjat försäkringen för att rotfylla en frakturerad hörntand, inga problem.

Djurälskaren87
1

13# va så Svealand täcker utdragna tänder? Jag har haft Svealand sen min hund var liten de vill säga 6.5 år men jag har fått betala hans utdragna tänder sedan han fick sjukdomen paradontit. Så har betalar ca tre tusen per gång och han går två gånger per år men menar du att försäkringen hade kunnat täcka lite av kostnaderna?

sarae
1

14 Nej, inget försäkringsbolag täcker tand extraktion som ett led i behandling av paradontit tyvärr.

Djurälskaren87
0

15# tänkte väll de:) tycker dock det är dåligt!!

sarae
1

#16 Det kan tyckas dåligt av dem, men anledningen till att det inte täcks är ganska så logisk. Paradontit är ytterst vanligt på många hundar och katter - om försäkringsbolaget skulle ersätta det så skulle det innebära en enorm höjning av försäkringspremien -vilket nästan inga djurägare skulle gå med på. Speciellt inte eftersom det främst är vissa raser som drabbas men kostnaden skulle bli förhöjd för alla andra raser också. Dessutom är paradontit lite lurigt då det förutom genetik även kan bero på dålig munhälsa - och försäkringsbolag ersätter som bekant ingenting som görs profylaktiskt eller p.ga så kallad dålig skötsel (det är vad saker så som tandsten, tandlossning, gingivit etc räknas som - även om man som ägare såklart sköter sin hund).

Det enda man kan göra själv är att borsta tänderna noga på sin hund, dagligen, ge mycket tuggben, bra kost och självklart försöka välja en ras/linje/individ med så bra tandförutsättningar om möjligt. Ska man te.x köpa en CCD eller en annan hundras som är känd för att lätt drabbas av paradontit, kan det vara en bra idé att höra sig för om övriga hundar i linjens munhälsa innan man bestämmer sig.

Djurälskaren87
0

#17 självklart så förstår jag att det år en kostnadsfråga men tycker dom borde ha en försäkring för just tänder där man som ägare valfritt kan välja om man vill betala extra i månaden för den försäkringen så de kan täcka lite av kostnaderna och sen har dom ju självrisk på de. Mim hundras så vitt jag vet är inte rasstandard för paradontit