Att välja valp?
Ska man göra som cesar millan?
alltså välja en avslappnad hund som inte är för hyper hela tiden? beror väl på vad man vill ha för hund men jag vill ha en hund som är lätt att hantera.. ingen dominant hund.
Hur ska man välja valp? om man inte kan komma innan man ska hämta valpen hur gör man då för att kunna välja rätt?
Finns det uppfödare som väljer ut valp åt en och man själv inte får bestämma?
Hur ska jag kunna välja rätt valp för mig om det är andra som är före mig att välja?
så jäkla orolig😕
Om man inte ska träffa valpen så får man tala om vad det är man letar efter i en hund.
Jag skulle aldrig välja den som är alldeles för tillbaka dragen, inte heller den som är för på, utan jag hade valt mellantinget. En hund som är intresserad men inte hyper.
Det bästa är att se valparna personligen. Man brukar dras till en valp mer än dom andra.
ja jag vill välja en som är mitt i mellan
men om många har blivit valda eller att man inte känner sig dragen till någon som är kvar? eller att det bara finns en kvar?
bäst då att vänta på en annan kull kanske
2 käns det inte rätt är det bra att vänta :)
Du ska välja en hund som passar DIG. Inte som har ett speciellt sätt. Ingen hund passar alla. Men alla hundar passar nån. Att någon annan valt före dig betyder inte att den personen valt samma valp som DU hade gjort om du valt först, inte heller är det så att bara en hund per kull passar just dig. Det kan finnas flera individer som matchar din personlighet bra.
Vem är du? Vad har du för egenskaper? Är du en positiv, framåt och social person eller sitter du hellre lite i bakgrunden? Hur kommer din hunds vardag se ut med dig?
Börja med att fråga uppfödaren på telefon om den tror att ngn av hennes valpar passar dig och din livsstil. Uppfödaren har ofta kunnat utläsa valparnas personligheter och sätt. När vi skaffade valp var det två av tre "lediga" valpar som uppfödaren trodde skulle passa oss. Det visade sig att hennes bedömning stämde överens med vår när vi kom dit och fick träffa dem. Vi valde en av de hon rekommenderade.
När man först kommer till uppfödaren så ska man titta på hela kullen och mamman. De ska bemöta dig positivt, inte med osäkerhet eller backa undan. Valpar ska vara positiva, men exakt hur de ska bemöta människor är olika. När vi kom till uppfödaren möttes vi av en ko-lugn, positiv mamma som på eget intiativ hälsade artigt på oss alla och sen gick och la sig i godan ro. Väl inne i huset kom en stor flock valpar i 180 och sprang runt våra fötter, bet i skona och lekte vilt. Just då är det svårt att veta vem man ska välja för alla betedde sig ju likadant - men det var ett positivt bemötande av en valpkull, att alla kom fram med stor glädje och tog kontakt med oss.
Sen pekade uppfödaren ut de tre vi hade att välja på och vi höll var och en i flera omgångar, tittade när de lekte och uppfödaren pratade om dem och deras egenskaper och sätt.
Det handlar ju om ett kamratskap, att välja en partner och vän, och det absolut viktigaste är att du följer ditt hjärta. Känn efter om någon valp tilltalar dig mer, är det ngn du minns bäst eller som söker upp dig? Är det någon som du inte känner alls för? Vilken vill du helst ta med dig hem? Du måste inte bestämma dig på plats utan du kan säga att du vill fundera till kvällen eller dagen därpå. Då får du tid att tänka lite till.
Om du vet med dig att du är en stressad person, välj en hund som kompletterar dig och kanske är lite extra lugn och harmonisk. Är du en aktiv, social person, välj en hund som är det också så att den kommer att trivas med den livsstil du har. Om du är tuff, spontan och fysisk i ditt sätt, välj en hund som är tuff och framåt, som tål att möta lite motstånd. En tuff person med mycket go ska kanske inte välja en vek, låg individ som lätt backar vid tuffa lekar och stojj. Medan en mjuk, lugn och lågmäld person kanske just ska välja den lite vekare, mjukare valpen istället för den tuffa som gillar en utmaning.
ja:)
Finns det uppfödare som bestämmer helt till vilken familj valparna ska till?
#5 Ja.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
både bra och dåligt om uppfödaren ska välja.. men är det en bra hund och person kännare så kanske det är bättre:)
#4 Tack :)
#7 Jag tycker det är lättare när uppfödaren är med om väljer, h*n har ju trots allt känt valparna längst, och vet hur de är osv, men självklart vill man vara med och se ifall man verkligen klickar med någon valp :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Jag väljer sällan valpar från andra uppfödare.
Men nu har jag gjort det. Betalat för dem båda, innan jag ens hämtat dem.
Men det beror på min kompis, som valt ut 2 hundar åt mig hos en välkänd
uppfödare som hon känner och jag känner till. Har fått foton på flera och valt ut de två jag vill ha. Linjeavel + viss komplettering av denna.
Skulle förstås aldrig göra så med okända hunduppfödare.
Finns det någon av er som känner till yorkshireterrier?
Boris
Jag har köpt två hundar utan att träffa dom innan, båda renrasiga 8 veckors valpar vid leverans dock har jag följt deras uppväxt från födseln samt haft kontakt med uppfödaren och jag är nöjd med båda hundarna.
Samojeden valde uppfödaren åt oss efter våra krav och vad vi skulle använda hunden till och Siberian huskyn valde jag genom kontakt med uppfödaren, att följa deras uppväxt och utveckling och är mycket nöjd med honom och uppfödaren hittills och Samojeden är jag nöjd med när det kommer till hennes personlighet men inte när det kommer till uppfödaren.
En bra uppfödare kör inte först till kvarn, en bra uppfödare säljer rätt valp till rätt ägare.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Lyssna inte på skitsnack som CM, en valp kan inte vara dominant, så strunta helt i sådant.
Du skall ta en valp som verkar frisk och pigg, en valp som tilltalar dig och som du känner att du passar ihop med.
En del uppfödare väljer helt och hållet valp utifrån ens önskemål och hur man är som person medan en del låter en välja själv och en del mittemellan.
Okej:) vill tillägga att jag inte gör som han men tycker han är duktig på att se om hundar är nervösa eller dominanta typ. kan ju vara bra att se om hunden är nervös och på helspänn för en sån hund vill man ju inte ha
Till att börja med kan du sluta lyssna på vad CM säger. Sedan är mitt råd att du ska välja en valp som är framåt, som du tycker om och som uppfödaren tycker passar dig.
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Ja självklart!
Skulle vilja läsa mer om rasen (mittelspitz) men hittar bara en bok men den är skriven på finskaXD hehe
Jag hade personligen inte tackat ja till en valp som jag inte själv kände för. Om uppfödaren rekommenderar en valp som jag inte vill ha så köper jag den inte. Uppfödaren har rätt att neka mig en valp hon inte tror passar och jag har rätt att säga att då vill jag inte ha någon alls. Det finns uppfödare som väljer en valp helt åt köparen. Det funkar ju om man känner för den valpen, om inte så skulle i alla fall jag tacka nej och se mig om efter en annan kull. Jag vet personer som blivit missnöjda med den valp de tilldelats av uppfödaren. Så det är ingen garanti för att det är ett bra valpval. Det måste kännas bra för köparen också.
Det allra bästa du kan göra för att lära dig om rasen är att få kontakt med de som har rasen, kontakta en uppfödare oavsett i vilken del av landet den befinner sig och prata och fråga.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian