Viltspår ?
Hej igen. Nu frågor till alla er som kan viltspår för skulle vilja testa det och det verkar roligt. Hoppas bara det funkar med en sheltie, men har hört att rasen inte spelar så stor roll. Ida älskar själv att nosa i marken och springa var som helst :)
1. Varifrån kan man få klövar eller vad använder ni till spåret ?
2. Hur länge ska spåret torka för nybörjare ?
3. Ska man ha en speciell sele till det eller går det med den man har på promenader, eller vet inte hunden vad den ska göra om har så ?
tacksam för svar :)
1. De hittar du i djurbutiker, de finns också speciella hundsportsbutiker - men jag hittade hos vanliga djurbutiken.
2. 15 min har jag fått höra. Du behöver inte låta de torka så länge ifall du inte har tid heller fick jag höra. Men de bästa är ifall de får vara en liten stund iaf :)
3. Vi köpte spårsele och spårlina till våran hund, men jag vet inte ifall de är något måste :)
#1 Tack för svaren :)
Du behöver inte ha en speciell sele om du inte vill - mina hundar blir lika taggade av att se spårlinan som av spårselen🙂
#3 Det kan jag tro 😃
Spåret behöver inte ligga längre än 15 minuter men ju längre det ligger så blir det svårare för hunden o den får koncentrera sej mer.
Hittar du inte klöv i djurbutiken kan du ta kontakt med någon som håller på med viltspår dom kan nog hjälpa dej att hitta någon som säljer klöv.
#5 Okej, tack :)
Du behöver inte ha en sele utan kan ha ditt vanliga halsband.
Vi får klövar och blod från svärfar när han jagat, eller av sambon när han jagat. Hos oss börjar alla hundar spåra i endast halsband eller sele och det vanliga promenadkopplet, för att de ovana inte ska gå sicksack i spåret och bara luftvädra målet. Det har funkat bra för oss och hundarna har snabbt lärt sig att ha nosen ner i spåret och följa det "rakt". När de väl lärt sig det kan de börja få längre lina.
#7 - fast halsband är inte att föredra när hunden ska spåra. Stor risk för avbrott då den riskerar trassla in sig med benen i linan eller fastna i en rot ute. En sele gör att linan kommer upp på ryggen och inte stör hunden i arbetet i onödan🙂
Finns de som bara spårar i halsband. funkar skitbra.
Att jag skrev det är att det känns för mej väldigt onödigt att springa till djuraffären o köpa en sele innan men över huvud taget vet om man gillar att träna spår med sin hund. onödiga pengar att slänga ut.
Tack för svar :)