Vad tycker ni?
Jag har tänkt mycket på detta.. Om min hund är lös och skulle sprungit ut på vägen och ett fordon skulle kört på hunden (hunden avlider eller blir skadad). Så är det jag som blir straffad om det blir skada på fordonet. Men om någons barn skulle sprungit ut framför min bil och jag skulle kört på barnet (barnet avlider eller blir skadat) så är det jag som får straff. Varför måste hund ägare ha så stor koll på sin hund och inte föreldrar på sina barn? Vad tycker ni om detta?
Jag tycker att det är samma sak barn-hund.
Jag tycker att alla ska koll så inget sånt händer med någon, barn och hundar är väl lite lika på det sättet att dom bara kutar iväg och inte förstår faran
Tycker inte att hundägaren ska betala bulan😮 lika lite som jag tycker att någon ska betala för en olycka
Det går inte att jämföra ett barn och en hund enligt mig. Inte för att någon av dem är mer eller mindre värd utan det är som att jämföra äpplen och bananer.
Till exempel så är beteendet mellan hund och barn helt annorlunda och ett barn som "går fritt" utgör sällan risk för andra än sig själv. En hund däremot har ett helt annat beteende och kan skada båda sig själv och andra.
I just exemplet med bilen så är det så att man inte ska ha hunden lös om man inte har kontroll över den, vilket man inte har om den springer rakt ut i vägen. Jag kan tycka att det samma gäller barn och jag har svårt att tro att man blir så hårt straffad om ett barn springer ut mitt framför en bil och det inte finns något som föraren kan göra.
Kom är ju lika med att bara kuta ut i vägen utan att tänka
ja hundar kan göra illa andra om det är en sån hund
hur kan dom skada sig själv? springa och snubbla?🙂
#3 Springa in i taggtråd, gå ner sig i sumpmark, ta sig upp/ner till platser dit de inte kan ta sig ifrån, äta saker de inte borde så som giftiga växter eller gifter av olika slag. Listan kan göras oändligt lång.
Angående straff för att ha kört på ett barn är ju oliak från fall till fall. Har du inte haft chans att bromsa (tex på motorvägen) och barnet sprang upp från ett dike = ingen chans till att hinna bromsa, så är jag tveksam till att man får straff för det.