Tipsa mig om raser!
Hej allihop!
Har nu samlat mod att skriva en egen "vilken ras kan passa mig"-trĂ„d đHoppas ni tycker det Ă€r kul att spĂ„na!
Min sambo har vÀxt upp med större, aktiva raser (bla schÀfer, airedale, labbe) sÄ han dras han mot lite större raser med "go" i. Han vill verkligen inte ha nÄgon bruksras nu, det har vi inte tid med, men gÀrna nÄgon som Àr ganska lÀttmotiverad med nÀsa för spÄr och lydnad.
SĂ„ har vi mig dÄ⊠Jag vill inte ta mig vatten överhuvudet. Vill aktivera för skojs skull, sĂ„vĂ€l mentalt som fysiskt sĂ„klart. Annars Ă€r det viktigt att hunden Ă€r lĂ€ttfostrad och har sĂ„ lite vakt som möjligt. Ăr anpassningsbar, lĂ€tt för att slappna av, lugn men glad och pigg pĂ„ samma gĂ„ng. En del sjĂ€lvstĂ€ndighet Ă€r helt okej.
Rasen fÄr inte lukta mycket hund eller fÀlla extremt.
GĂ„r det hĂ€r att kombinera? HjĂ€lp!đ
Storpudel? Glad, lÀttlÀrd, pigg och fÀller inte. En aktiv, sportig familjehund som tycker om att jobba men inte klÀttrar pÄ vÀggarna utan. HÄller man dom nedklippta blir det inte sÄ mycket pÀlsvÄrd.
đ¶ Hej! sĂ„g ert inlĂ€gg..kan ju ej lĂ„ta bli att svara..vad jag sjĂ€lv har lĂ€st mig till,sĂ„ rasen Basenji..:) Absolut lĂ„ter som en typisk ras för er!
Ă€r sjĂ€lv uppvuxen med schĂ€fer m.fl större raserâŠ..Ă€lskar denna ras.men numer för mycket för just mig tyvĂ€rr. sĂ„ slĂ€ppte min stolthet för ville ju sĂ„ gĂ€rna ha hund igen. sĂ„ jag sökte o fann min underbara "stora hund i lten kropp" DvĂ€rgpinchernâŠ.wow hon har ju allt detta jag dĂ„ sökte!! Sacha helt perfekt för migâŠ.! reagerade pĂ„ att ni vill att den ej ska lukta för mycket hundâŠo tydligen sĂ„ luktar Basenjin ej mycket,o Ă€r vĂ€ldigt renlig av sig!! lĂ„ter jĂ€ttenice! vill tillĂ€gga att jag sjĂ€lv funderar pĂ„ denna vackra hund:) en kompis Ă„t sacha o oss..andra i familjenâŠsĂ„ rekomenderar varmt lĂ€s om Basenji!!!! :) o Lycka Till!
mvh/ "sannesacha" (susanne lundquist)
SANNESACHA
Alla hundar har LITE vakt i sig, tror jag.
DvÀrgschnauzer Àr mycket hund i litet format:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dv%C3%A4rgschnauzer
Finns ju förstÄs ocksÄ Mellanschnauzer + massor av andra raser.
Bara ett förslag.
Boris
#3 Nej alla hundar har inte vakt i sig.
HĂ€st, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#4 vore roligt att fÄ exempel pÄ raser" som inte har alls vakt i sig"?
Boris
#4 Man kan inte sÀga sÄ dÄ det Àr mycket individuellt. VÄra labradorer har aldrig haft vakt i sig, men det finns sÀkert nÄgon individ som har vakt i sig.
HĂ€st, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ja, alla raser innehĂ„ller ju individer, som har sina speciella egenskaper, men denna trĂ„d gĂ€ller inte individer utan rastips, vad som utmĂ€rker en ras generellt.đ
Borderterrier Àr ocksÄ en trevlig hundras. GÄr efter de hundraser jag kÀnner bÀst.
Boris
#1 Storpudeln har vi funderat pÄ. Men har hört om mÄnga exemplar som har varit stresskÀnsliga, spattiga och skÀlliga vilket gjort mig nervös. Har fÄtt kÀnslan av att man mÄste vara vÀldigt noga med linjer.
#2 Jag tycker basenjin verkar trevlig men undrar om den kanske Àr för sjÀlvstÀndig? Sedan har jag inte koll pÄ hur lÀttfostrad den Àr heller riktigt, med sitt urhundsbeteende. SvÄr att greppa :) Men vacker ras.
#3 Med sĂ„ lite vakt som möjligt menar jag att jag inte Ă€r intresserad av en hund som Ă€r avlad till att larma eller tar uppgiften att vakta pĂ„ stort allvar. HĂ„rdraget: en potentiell inbrottstjuv fĂ„r gĂ€rna mötas av en viftande svans, eller hund som mest Ă€r lagom nyfiken đSchnauzer har förmodligen för mycket vaksamhet och vakt i sig för min smak. Borderterriern vet jag inte sĂ„ mycket om, ska lĂ€sa om den.
Andra förslag? đ
Tycks som jag bara hittar terrier, men jag kÀnner dem bÀst, Norwich/Norfolkterrier, Dandie Dinmont terrier Àr alla! generellt glada, snÀlla hundar, ganska lÀttskötta. Schipperke har jag erfarenhet av, men den fÀller. SÄ mycket jakt o vakt i de flesta hundar(raser).
"Mina" raser york o malteser, liksom Chihuahua Àr för smÄ, skulle jag tro och york o malteser krÀver dessutom sÄ mycket pÀlsvÄrd om man inte klipper ner dem.
Försker hitta nĂ„gon som passar!đ
Boris
#7 Ja precis, och de flesta labrador exempelvis har inte vakt i sig dÄ det inte Àr det som de blivit avlade för, haft mÄnga labradorer och golden och ingen av de har varit vaktiga.
HĂ€st, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#8 Vi har en omplaceringshund vi mÄste hjÀlpa i vissa situationer för att han inte ska stressa men i stort Àr han en stabil, glad och go kille med en bra on/off-knapp. Bra med mÀnniskor i alla Äldrar, följer med oss överallt och tycker om att trÀna utan att klÀttra pÄ vÀggarna av lugna dagar. Jag har inte trÀffat skÀlliga storpudlar (det Àr frÀmst de stora jag har koll pÄ) och vÄr larmar bara om nÄn kommer (vilket vi uppmuntrar, hos dagmatte Àr han tyst).
#8 Om man vÀljer en uppfödare som jobbar med sina hundar och trÀffa gÀrna hundarna innan sÄ fÄr du en fin hund, och jag tycker att stor/mellanpudel passar fint för er #9 Vallhundar sÄ som border collie, kelpie, aussie m.f. innehÄller sÄ vitt jag vet sÄ lite jakt som möjligt. Vakt finns det knappt nÄgonting i vissa raser sÄ fel fel fel.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#9 Tack för dina tips! Den enda terrier som jag kÀnner tilltalar nÄgorlunda Àr dock bedlington.
#11 Okej det lĂ„ter som nĂ„got som skulle kunna passa in. FĂ„r se till att trĂ€ffa mĂ„nga exemplar och bilda en egen uppfattning hur dem kĂ€nns. Har en kompis som precis blivit med storpudelvalp sĂ„ dĂ€r har vi ju ett golden opportunity att i alla fall lĂ€ra kĂ€nna enđ FĂ„r man frĂ„ga hur ni fick tag i er omplacering? Vi skulle förmodligen ocksĂ„ leta omplacering snarare Ă€n valp nĂ€mligen.
#13 http://www.pudelklubben.se/kopa-pudel-2/omplaceringar/ Àr ett tips om du söker omplaceringar av pudel
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
"13 Vi hittade vÄr kille pÄ pudelklubbens omplaceringssida som #14 nÀmnt. De har rÀtt ofta pudlar i olika Äldrar och storlekar uppe dÀr.
#14 och #15: Klubbens omplaceringssida har jag koll pÄ men tack ÀndÄ!
Ăr det nĂ„gon som har fler förslag? đ Bring it on!
AlltsÄ en sÀllskapsras som Àr:
lugn, mild och lÀttfostrad
liten vaktinstinkt
nÄgorlunda lyhörd och lÀttmotiverad