Mat- vilka tider?
Ni som ger era hundar mat 3 gånger om dagen. När får de mat?
Min valp är nu 4 månader och jag funderar på att gå ner från 4 till 3 mål om dagen. Hon får nu mat vid 7-8, 12-13, 17 och 21. Morgonmålet och kvällsmålet vill jag behålla tiderna på pga att hon annars spyr galla på mornarna. Men när ska jag ge på dagen? Om jag ger vid 14, tror ni hon klarar sig utan käk i ca 6 timmar? Hon är ganska aktiv på dagarna och leker mycket med 2 av sina jämnåriga syskon. Ska jag kanske ge nått mjukt tuggben som mellanmål? Kom med tips och råd!
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag ger min hund när jag/ vi vaknar typ vid 10, så hon får mat 10, 15-16 och sen 22. Där i mellan brukar hon få en macka eller ett knäckebröd.
Kan tillägga att hon är 5 månader nu..
Är det normalt att de spyr galla bara för att kvällsmålet ligger tidigare? Jag trodde att det bara var hundar med magkatarr och liknande som gör det.
Min valp är 4,5 månad och har alltid fått tre mål per dag, enligt uppfödarens rekommendation. Dock hoppar hon ofta över mål och äter i perioder bara en gång per dag (superkräsen och ointresserad av mat). Men hon har aldrig spytt.
Det enda problemet jag kan se är om hon alltså kräks av att vara utan mat så länge. I övrigt borde det väl inte vara några som helst problem, oavsett hur du väljer att lägga upp det.
#2 Testade att ge 3 ggr om dagen förut och då gav jag mat 8,14,20. Då spydde hon på morgonen. Hon gör det när magen är tom. Ska nog testa att ge mat 8,14,21. För nu verkar hon inte vara så hungrig när hon ska äta och brukar hoppa över mellanmålet kl17 ibland. Hon har aldrig spytt galla under dagen förut, bara på morgonen.
Tiderna varierar lite jag har inte exakta klockslag men mellan 7-8 är morgonmålet vid 13-14 är det mellis och kvällsmaten är omkring 20 tiden jag ger gärna lite sent så de är mätta när dom ska sova. Om du märker TS att din hund inte äter så jätte mycket tycker jag gott du kan minska ner till 3 mål per dag. Enja åt aldrig 4 gånger hur mycket jag änds försöke så ville hon bara äta 3 gånger per dag ;)
#4 Okej, ska testa göra det :)
Du märker om hon är hungrig, öka morgon målet och kvälls målet lite. Så gissar jag att hon håller sig lite bättre :)