Hundras?
Nu har vi äntligen bestämt oss för att vi ska skaffa hund. Vi hade en tanke om att skaffa två stycken golden retrievers men vi kände inte att uppfödaren var rätt. Och nu tvekar jag på om det verkligen är en golden jag vill ha.
Eftersom jag hade tänkt gå naturbruk med inriktning på hund så vill jag ha en hund som är villig att testa allt, själv känner jag mig mest intresserad utav lydnad. Jag vill ha en mellanstor hund, helst med mycket päls. Jag vill ha en samarbetsvillig och lättlärd hund.
Jag kan lägga ner mycket tid på motion och aktivering. Hunden kommer inte behöva vara ensam mycket eftersom jag kommer ha möjligheten att ta med den till skolan.
Själv har jag ingen erfarenhet utav att äga egen hund, men båda mina föräldrar har haft hund. Jag gick ut med en hund i ca ett halvår varje dag efter skolan och tog även hem den några gånger under helgerna.
Så, hoppas inte jag har glömt något .. Vilken hundras tycker ni passar mig bäst?
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Finsk lapphund, sheltie?
Hört att finska lapphundar ska vara ganska envisa och skälliga dessutom tycker jag att de och shelties är ganska små.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Dvärg snauzher är en aktiv hund men kanske för liten? Dem är lättlärda och älskar söka,spåra,agility,träning osv. En bra on off hund.
Sedan är schäfrar också underbara hundar.. :)
Sheltie (Shetland sheepdog) skulle jag säga alla gånger =)
Pudel kanske?
// Sofia
Golden, svenska- eller finska lapphunden, Japansk spets, Sheltie är de jag kommer på nu, om du vill ha pälsvård är Pudeln ett alternativ.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Schäfer eller Mellanpudel?
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Mellanstor hund då skulle jag även kolla in lite spetsar, finsk lapphund 😉. Mellanpudel den låter som en hund du beskriver dok är det detta med mycket päls då krävs det ganska mycket pälsvård på pudel.
Finsk eller Svensk Lapphund, Sheltie, Pudel, Eurasier, utställnings golden eller utställnings labbe är väl dom jag kommer på :) Schäfer (som några rek.) skulle inte passa, då den kräver en väldans massa jobb, aktivering och dyl.!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
När jag gick naturbruk hade jag med min amris till skolan. Så säger amerikansk cocker spaneil och sen finns ju Bearded Collie med. Mycket pälsvård på båda dock.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
10 syrran hade Bearded Collie inte så farligt med pälsvård men hon hade han inte helt fullpälsad men hyffsad långhårig. Bra rasförslag en jag ofta missar tipsa om 😉
Bearded Collie tror jag skulle passa
Sheltie, pudel eller schapendoes, kanske?