Aktivering ute
Jag känner mig så trött på detta mörker eftersom det inte känns som jag har fantasi nog att aktivera vår hund nog mycket. När jag kommer hem från skolan är det mörkt och att ge sig ut i skogen och spåra etc känns ju mindre kul om man ska vara och fumla i mörkret…
Vi har ett elljusspår med lyse men det är endast två kilometer långt så det känns inte som det är så mycket att hurra över.
Vi tränar mycket tricks och sökövningar inomhus men det känns inte som det räcker. När vi går långpromenaden på kvällen gör vi tricks och lydnadsövningar även där men som sagt känns det som fantasin tryter.
Hur aktiverar ni era hundar i detta eviga mörker?
jag försöker aktivera när det är ljust under dagen genom att ha vovven lös i skogen (typ skogsagility/leka med annan vovve i olika terränger) och när det är mörkt får han jobba med huvudet inomhus istället, förutom promenader :) ibland går vi till köpcentret och tränar lite passivitet och så (något han verkligen behöver).
nu har jag sambo så det är i princip alltid någon hemma när det är ljust men är man själv och inte hemma under de timmarna blir det ju knepigare. går ju att ta promenader/joggingturer och ev spåra lite mindre seriöst någonstans där det finns lyse :) men jag vet, jag känner likadant, man har mindre ork till sånt nu när det är mörker mesta delen av dagen. ett kul tips som sambon och min hunds bästa kompis med ägare gjorde var att ta med ficklampan och ge sig ut på skogsäventyr ;) går att trotsa mörkret ibland, hehe.
Längtar tills det kommer snö och blir ljust :)
Inomhusträning blir lydnad och trix, freestylemoves osv.
Förutom rena tävlingslydnadsmoment blir det diverse som -
Stänga skåpluckor, peka på rätt finger, hoppa upp på ryggen, gå slalom, backa och vända, kryp, snurra åt båda håll, backa i slalom, titta åt höger och vänster, leta godis som finns gömda i askar runtom i lägenheten … mm mm mm
Moment i rallylydnad övar vi på ständigt på våra promenader! :) Även apport och sök i olika former.
Låter som du ändå gör mkt med din hund, kanske är det bara mer sällskapstid den behöver? En dagmatte eller så? Eller om du har möjlighet att plugga mer hemma? Var inte så sträng mot dig själv.
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.