Lösa hundar, nu var det vår tur
Jisses. Nu har jag också haft mina första möten med lösa hundar 😐Att sen ha en osäker och rädd hund på det är ju inte så kul..
Först när vi kom in mot skogsområdet så såg vi 3-4 rådjur så jag kopplade Molly i långlinan på en gång, djuren får ju inte störas så här års som sagt. Så väntade vi lite så dom fick röra sig framåt ifred. När vi väl traskar på, Molly är fortfarande i långlinan, ser mamma en Golden jaga dessa råddjur och sen vänder hunden kurs mot oss. Har dock stött på denna hund två-tre gånger tidigare och h*n är väldigt snäll och försiktig men ville inte ta risker så ställde mig framför Molly och denna hund som stod och tittade på oss. Efter ett tag började ägaren, som inte märkt av någonting, vissla och hunden försvann.
Rådjuren hade nu dragit långt in i skogen så släppte lös Molly.. hann komma en bit och så ser vi rådjuren igen, jag kopplar Molly och så får jag helt enkelt gå i hennes takt. Då kommer nästa lösa hund och ägaren har inte full koll på den, hunden har dessutom varken halsband och ägaren har inte med sig koppel då denna hund tydligen ska vara duktig på att gå lös. Icke.. till slut springer denna hund ifrån sin ägare rakt mot Molly som piper och seriöst skriker för sitt liv och springer i cirklar. Jag får tag på Molly och skyddar henne lite med min överkropp (för att se om hon kan acceptera situationen på det sättet innan jag bär upp henne) men det hjälper inte, visst kände jag hur avslappnad hon vart men pep allt hon kunde när hunden närmade sig så fick bära upp henne och även i min famn pep hon så fort hunden nosade på mig.
Jisses säger jag bara.. har man inte koll på sina hundar ska man inte ha dom lösa, så enkelt är det. Sen jisses för min osäkra Molly..
Det var ju tur i oturen att det ändå gick bra 🌺
#1 Ja, skönt att det var snälla och lekfulla hundar denna gång.. nästa gång vet man ju inte direkt. Man lär sig alltid något nytt!
#2 Vi stöter sällan på den varianten av lös hund (dvs positiva och lekfulla) utan de gånger det händer brukar vi få 'hälsa' på såna där mysingar som kommer med bissingarna först och enligt husse och matte "bara vill leeeka". Har dessutom själv ett åbäke som gärna dansar huggtandsvals ett varv eller tretton om han bara får när främmande hundar kommer för nära, så för oss är det sjukt drygt att folk har så svårt för att förstå hur barnsligt enkel uppfinningen "koppel" är att använda 🤓
#3 Kan förstå dig :(. Eftersom Molly är rädd för främmande hundar så blir jag lite frustrerad att folk inte har mer koll på sina hundar än så..
Har också en osäker liten hund. Men så fort det är något som känns fel för henne eller mig så kommer hon direkt till mig utan att jag säger något för att sedan vilja upp i min famn eller vara duktig och gå fot. Hon springer ALDRIG fram till andra människor eller djur i skogen
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
#5 Nej, Molly springer inte heller fram till andra alls. Folk kan springa, jogga, gå med stavar, promenera, sitta på en bänk, glo sönder henne.. men hon är alltid beredd på ett kommando och ser alltid till att vara med mig. Hundar är hon rädd för så dom bryr hon sig inte om ifall dom är på bra avstånd.