Morrar mot människor?
Jag har haft en vuxen tik (2,5 år) Nu på foder i 2v och köpte henne för en vecka sen så hon har alltså bott hos mig i 3v. Hon är helt underbar på alla sätt förutom en sak hon morrar åt människor hon inte känner..
Om det kommer någon på besök så går hon fram sedan backar morrar och kollar konstigt på människan har då bett de nya att helt ignorera henne men hon har fortfarande morrat. Efter ett tag slutar hon morra när jag säger till henne men hon har en väldig koll på människan som kommit hon kryper ihop och håller avstånd. Och ibland börjar hon morra igen..
Hon har även gjort såhär hemma hos andra människor och vi har ingen aning om varför! För utomhus kan alla hälsa på henne hon är bara väldigt försiktig och vill helst inte att någon ska klappa henne..
Vi trodde först attt hon gjorde såhär för att hon var ny, men är osäker på att det är det? eller kan det vara så att hon fortfarande känner sig osäker? För enligt den förra ägaren har hon aldrig gjort så här innan!
i Början var det bara män som hon morra åt, men nu även kvinnor med..
Och det är väldigt tråkigt för alla vill ju träffa henne och folk bjuder med mig ut till sina sommar stugor osv. men kan förtillfället inte följa med för hon morrar ju åt människorna :/ Vet inte om man ska våga prova följa med ändå? För min kille exempel frågade om jag ville följa med till deras sommarstuga nu till helgen där lite av hans släkt kommer vara men vill ju inte ha en hund som går runt och morrar åt alla och inte kan bete sig.. :/
Du kanske ska ta det lite lugnare med hunden då den inte bott in sig hos er än. Inomhus är trängt läge då hunden inte har möjlighet att fly undan på samma sätt som ute och det är nog anledningen till att den morrar inne men inte ute = den känner sig trängd.
Ta det lugnt och lär känna varandra först, innan du släpper in för många människor i hundens liv - allting är fortfarande väldigt nytt och den låter väldigt osäker enligt mig.
Okej precis det vi tänkt på med! 🙂
så du tycker att vi bara ska fortsätta ta det lungt? :) När är det dags att börja träffa nya människor då?
#3 Den frågan kan ingen besvara förutom dig. Ta det väldigt lugnt i början och låt hunden gå fram och hälsa istället för att någon kommer till hunden. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Vilken ras är din nya hund?
#4 Ja jo sant.. JA det har vi kört på och kommer fortsätta :) Dock har folk väldigt svårt för att inte hälsa på henne för hon är så söt.. hon är för söt för sitt eget bästa 😉
#5 en underbar Aussie!
Aussien har förhållandevis ofta problem med tillgängligheten. Sök er till en instruktör som har kunskap om reserverade hundar med lite skärpa, så ni får de bästa förutsättningar för att lyckas med hunden.
#7 ja jag vet.. Okej så du tror att det är så "allvarligt" Att vi behöver kontakta en instruktör för att få bort beteendet? inget som kommer gå bort när hon varit här längre och känner sig säkrare?
Ja, det tror jag. Normalt funtade hundar klarar av att byta miljö utan att bli utåtagerande, även om de givetvis också kan bli stressade av det. Jag har själv både tagit över vuxna hundar men också sålt hundar, och ingen av dessa har någonsin morrat på människor, varken innan eller efter den flyttade. Däremot har jag haft en hund som jag köpte som valp som var oerhört reserverad, och det behövde jag jobba med under hela hundens liv. Hundens mentala egenskaper spelar verkligen in en sådan här gång.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att hunden morrar. Den visar att den e osäker o vill inte ha kontakt med människan. Låt då hunden vara.
Du har ju dessutom precis fått hem den så ta det lite lugnt =)
Ev så kan du låta nya människor få ha lite godis som de tappar lite emellanåt för att få en positiv förväntan från hundens sida. Men undvik klappande och ögonkontakt o låt hunden ta det i sin takt.
Så hade iaf jag gjort =)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#10 okej vad bra! provat det att nya människor ska ge henne godis utan resultat.
För det konstiga e att hon går fram till människan fram o tillbaka och morrar ibland morrar hon inte o då vill hon att man ska klappa, och sen kan hon börja morra lite igen osv.. väldigt svårt att beskriva utan att man sett det 😛