Jobbig mot andra hundar
Hej!
Jag har en hanhund på 2 år som är jobbig mot andra hundar. Han är på hela tiden, nafsar och är allmänt.. pain in the as och valpig. Han lyssnar inte när den andra hunden säger till och ibland kan han "käfta emot" när den andra hunden säger ifrån som sedan leder till.. inte slagsmål men att dom ryker ihop lite.
Kopplad funkar det bra, men lös.. nej. Jag vill kunna gå i skogen tillsammans med min kompis och hans hund och även ha min voffe lös - men det går inte!
Är det någon som har tips på hur jag ska träna bort detta beteende?
// Lise
When nothing goes right, go left!
Du vill gå lös med din kompis och dennes hund, men tror du det är lika viktigt för din hund som för dig?
#1 Håller med. Ibland får man tänka på hundens bästa och inte på sig själv och det man själv vill. Din hund klarar inte av att vara med andra hundar lös.. antagligen hittar du ett sätt och se om det hjälper eller så accepterar du det och har han i t.ex långlina.
Min hund är rädd och osäker för andra hundar. Visst stannar vi upp när vi möter en stabil och snäll hund och ser om Molly blir lite nyfiken, vänder hon på klacken så gör jag detsamma till slut. Molly behöver inte hälsa på alla okända hundar heller, fast jag själv vill. Jag testar alltid, men lyssnar mer på min hund i det läget än mig själv.
(Jag pratar såå mycket om min egna hund har jag märkt men det är bra att jämföra lite situationer som är UNGEFÄR likadana och då kan man få en bra inblick i det hela 😇)
#1 / #2 Absolut inte och jag sätter alltid hans bästa före mitt eget. Han är inte ett dugg osäker, rädd eller något sånt utan han vill leka oavbrutet och den andra hunden uppskattar inte alltid det. Det är DET jag vill träna på, att han ska lära sig att vara lös bland andra hundar inte alltid innebär att leka.
// Lise
#3 Ja, jag läste att din hund är på lekhumör ;) Jag sa bara min situation med Molly och hur jag löser det hela, även om dom inte är likadana där är det liknande situation = vi båda har nåt att arbeta med när det gäller att ha våra hundar bland andra hundar. Och ibland kan det vara till nytta att förklara sin egna situation, ibland kan andra få upp ögonen lite grann men ibland är det totalt meningslöst.
Du får väl säga ifrån? Avbryta så fort det går för långt. Lära din hund att om han leker så hårdhänt får han inte leka alls.
Jag misstänker att han är rätt valpig och störig i koppel om ni går bland hundar som leker och stojar?
#4 Jag har gjort det, upprepade gånger men han verkar inte fatta vinken 😐
#5 Valpig i koppel - även bland andra hundar - nej. Dragig och vill vara med i leken bland andra hundar - ja. Men han har blivit sååå mycket bättre nu än han var innan.
// Lise
Jag tror vi menar samma sak med valpig och dragig i kopplet, även om vi använder samma ord. Börja arbeta med din hund där, kan man inte behärska sig och gå ordentligt i koppel så får man heller inte leka med andra hundar, sedan utvecklar du detta genom att ha hunden lös men nära dig, sedan utökar du avståndet osv. Du måste kliva in och styra upp din hund, låt inte enbart de andra hundarna ansvara för det.
#7 Det du skriver har jag redan gjort, men det är svårt att få honom att fokusera på annat när det är andra hundar i närheten som leker - och ja vi jobbar på det också. Jag avbryter även när han är för jobbig men nej det hjälper inte heller då han lika snabbt är där igen. Sen att jag kopplar honom eller inte låter honom leka mer, den vinken verkar han inte koppla ihop med sitt beteende 😉
// Lise
Kan du leka och belöna din hund ordentligt även om ni har störning runt omkring er?
TS, koppla din hund och vänd på klacken och gå? Till slut lär han väl inse att om han är för på blir han kopplad och allt är över. Ni behöver inte gå hem eller så, ni kan ta en lite längre runda bort ifrån de andra hundarna. Dåligt beteende resulterar i att något roligt försvinner för stunden, liksom :)
Klart du vill ha honom lös, både för hans och din skull :)
Jag har varit med om liknande saker. Dels har jag en hane som ville jucka på alla hundar förut. Han var som en magnet med klister på, men det har blivit bättre. Jag har också en valp som aldrig vill sluta leka med hundar.
För det första, vänta inte tills hunden blir för jobbig, avbryt direkt! Det är en jättetråkig inställning, men jag har inte lyckats förklara för mina hundar att de bara får leka lagom när de är jättetaggade… Så när vi är ute på promenad så lekar man inte. (Ibland har vi lekpauser under promenaden efter varsågod kommando, men att leken tar slut när vi går vidare har valpen fortfarande svårt att acceptera.)
Jag tänker att den blir lite samma för din hund med leken som det blev med min och juckandet. Båda är på och vill inte sluta. Jag var envis, lugn men bestämd och gick i mellan och verkligen vaktade tiken. Tränade många gånger med olika tikar, tillslut gav han upp om de inte var löp på gång. Det är lättast att mota undan sin hund inne i början.
Jag hade avstyrt all lek under promenaderna och kanske tränat passivitet inne med båda hundarna om det är svårt. Var envisare än hunden. Tillslut inser han att det inte lönar sig att försöka. Ha med gott godis och belöna. Det kanske blir lättare om ni går en sväng själva först, så att hunden blir av med den värsta överskottsenergin.
Hoppas något av det jag skrev låter vettigt ;)
#9 nej men det är av en annan anledning. #10 har testat utan resultat. #11 det låter helt klart vettigt! Problemet är bara att han - hur trött eller mycket energi han gjort av med innan - inte går från lugn till taggad till supertaggad utan han går direkt från lugn till supertaggad.
// Lise
Vilken anledning då?
#13 Bitproblem, men det har inget med det här att göra..
Vi tränar också stadga här hemma vilket funkar rätt bra, ska nog börja göra det mer ute också.
// Lise
Fast det är klart att det hänger ihop. Kan du inte leka och belöna din hund så har du ju inget att erbjuda när du vill bryta ett beteende och visa honom en annan väg heller, så länge du inte går in för att bara korrigera då.
Alltså jo jag leker och belönar min hund. Men han är mer intresserad av att leka med andra hundar. Det är det som är problemet. Och sålänge du inte kommer med tips och råd hur jag ska kunna träna det så behöver du inte skriva då jag ser det som lite onödigt :)
// Lise
Jag har gett råd genomgående, men eftersom det inte verkar duga så lämnar vi det nog här.
Jo fast allt det du skrivit har vi testat. Men tack ändå!
// Lise
Förstår hur du känner. Spelade ingen roll att jag stod och viftade med favoritleksaken och korvbitar när min hane hade spanat in tiken ^^ Sen tycker jag inte det är självklart att leka med hunden när man vill bryta ett upphetsat beteende oavsett om det är lek eller något annat den har i huvudet. Man vill ju lugna hunden, inte trigga en ny våg med stresshormon. Det är så olika för olika hundar i olika situationer. Det kanske kan vara värt att kosta på sig en timma med instruktör och lite bättre råd.
#19 jo jag har funderat på det faktiskt :)
// Lise