Bästa underlag för motion?
Vart är det bäst att motionera sin hund? Jag menar, vissa miljöer som är snällare mot leder och dylikt?
Nu på vår och sommar så är Molly och jag i skogen en gång/dag. Oftast 45 minuter i skogen där Molly får vara lös och utforska och bara vara fri. Hon varvar det hela med att gå vid min sida, nosa lite på sidan av terrängen eller stanna upp och när jag ropar så springer hon allt hon kan emot mig (under detta moment står hon och blänger ner mig totalt tills jag ropar, haha).. igår kastade vi även boll.
Till skogen tar det cirka 20-30 minuter att gå och samma tid hem.
40-60 minuter promenad på asfalt och 45 minuter - mer eller mindre - i skog.
Efter denna tur i skogen stretchar jag Molly lite lätt (bara inom dom muskelgrupper jag vet om, som Molly själv stretchar när hon vaknat så att säga).. känns rimligt att göra det när muskler och leder fått så mycket motion.
Morgonpromenaden är på asfalt blandat med grusväg/gräsplätt.
Eftermiddagspromenaden är på asfalt blandat med skog och grusväg.
Och kvällsrundan är runt knuten bara.
Är det liksom helt okej underlag för en hund att traska på? Vi är ju ute mellan 1-4 timmar/dag (beroende på väder, tokregnar det är vi inte i skogen). Nåt jag ska tänka på?
Vill ju att Molly ska ha det bästa och må så bra som möjligt.. skogen älskar hon, man ser hennes glädje i att få springa lös och hon är så duktig som håller sig i närheten och alltid kommer när man ropar (ibland lite trögt men jag håller mig alltid så jag ser henne).
Skogen är ju egentligen det bästa och då gärna att gå bort från stigar och annat så hunden får gå i högt gräs/ris för att bygga upp muskler. Att skritta i högt ris bygger ryggmuskler. Att varva mellan olika gångarter på olika underlag ger allsidig träning för kroppen🙂
#1 Åh vad bra :). Vi blandar stigar med att gå bland blåbärsris osv. Vi går lite hur som helst i skogen, haha :).