Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 17013 ggr
[Camia7]
0

Valpens färg?

Är det svårt att se på valparna vilken färg/täckning (eller vad det heter) dom kommer att få/se ut? Blir utseendet/färg/linjer mer tydliga när dom blir äldre? Har ni blivit lite förvånade över hur hunden har blivit att se ut? Har ni trott att den har vart hel färgad och sen sett när den har blivit några månader att den har fått andra färger eller så? Eller ser valpen ut lika helt enkelt? :)

mingman
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lägger in här som en liten påminnelse till mig själv att visa bilder på Fidel från nyfödd till idag. Han har ju samma färg så att säga, men hans vita områden blir mindre. Svårt att beskriva men tydligt på bild. Har ingen jättebra bild, men detta kan väl illustrera lite i alla fall;

På denna bild cirka 3-4 veckor.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

mingman
1

Här är han idag, 4,5 månader.

Det vita tar upp större del av huvudet. Förut gick det vita bak och växte ihop med kragen, men nu är de två tunna vita ränder som är kvar nästan omöjliga att urskilja. Tycker också att hans tan-tecken (dvs de ljusare bruna fläckarna på kind, ögonbryn och insidan av benen) har blivit tydligare med åldern.

EbbaTYK
1

Min hund ändrades jättemycket.

Fenix_Chicci
0

Sally hade en "renare" teckning i ansiktet som valp, även om det redan börjat bli lite grått när vi fick hem henne vid 12 veckor. Hon har inte en hel "bläs" längre som hon hade som valp utan det är svart mellan ögonen nu. Annars är hon sig lik.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Camia7]
0

Okej ja det syns att det har blivit lite förändringar, men dom är söta ändå:p Jag såg en bild på en hund som valp och det va två helt olika hundar, som valp va den hel färgad och som vuxen va den jätte spräcklig med olika ljusa fläckar och svarta ränder, jätte konstigt så va tvungen att fråga:) Hur kräsna va/är ni på hur ni vill att eran hund skulle/ska se ut?

EbbaTYK
1

Jag har blandras så jag hade ingen aning om hur det skulle bli.

Varför vara kräsen om den inte skall användas till utställning?

[Camia7]
0

Ja nej det känns dumt att vara kräsen för att det är ju bara ett utseende och inget annat och det finns så mycket mer som är mycket viktigare. Men jag vill kunna ställa ut om jag blir sugen på det

mingman
0

Jag var inte så kräsen med utseendet. Hade fyra hanar att välja på, valde bort en som var övertecknad (rasstandarden tillåter inte för mycket vitt, han hade två små vita fläckar på ryggen) då det vore kul att pröva ställa ut. Sen hade jag tre kvar, valde den med tuffast personlighet. Sen var det bara ett lycklig slump att han var brun tri, vilket jag tycker är snyggast. De andra två var svarta.

tjoopa
0

Elvis 8 dagar, ser svart ut med enstaka vita tecken. Vilket han är registrerad som.

[Camia7]
0

Okej:)

[tiffitott]
0

Det är väldigt olika från ras till ras :) Vissa ändrar teckningen extremt mycket, andra inget alls.

Vad är det för ras du tittar på?

[Camia7]
0

Mittelspitz hur ser elvis ut nu?:)

tjoopa
0

Elvis 8 månader nu i helgen. Han är typ havannabrun med vita och silvriga tecken. Det dyker dessutom upp fler och fler vita/grå hårstrån lite varstans i pälsen så mest troligt blir han ännu ljusare innan han är "färdig" ;)

[Camia7]
0

Hahaha va sööt:) ja det va en helt annan hund:)

tjoopa
0

Ska bli så spännande att se vilken färg han blir i slutändan ;)

Princesseen
0

Pomeranian kan man se färg på från jätte tidig ålder. Bakom örat eller vad man ska säga. Så här såg min ut när han var ungefär 14 veckor.

[Murvel]
0

Sobla shelties kan få mer eller mindre skuggning och mer eller mindre "mask" och skuggning i olika färger, och finsk lapphund tycker jag är svåra att avgöra på valparna hur de kommer se ut i färgen som vuxen. (Då pratar jag inte om vanliga black n tan eller brun n tan finsk lapphund, där ser man ungefär vad man får)

Princesseen
0

Min va nog ett dåligt exempel. På pomeranian kan man se alla färger bakom öronen när dom är små. Andra raser har jag ingen aning om. Men borde var så med mittel som du ville köpa.

[Camia7]
0

#18 ja man tycker det men på en hund va det verkligen inte så. Jag vill ha en hel färgad hund med kanske en skvett vitt i så hoppas att jag får det jag ser/får när den är valp, men skulle den bli och se annorlunda ut så är det ju så då:) inget som jag tror kommer att störa sen när man har lärt känna valpen:)

Princesseen
0

Om man kollar pälsen bakom örat närmast huden. Om du viker upp pälsen och kollar närmast huden. Det är den färgen dom ska bli. :-)

[Camia7]
1

Okej va bra:) tack:)

Jespersen
0

Det färgade på tecknade hundar blir ju alltid större. Min jack russell tex hade fläckig nos när jag fick hem henne, men det växte bort sen. Hon har även en fläck i nacken som bara var en prick när hon var liten. 

Att det helt plötsligt skulle dyka upp en massa teckning som valpen inte haft som liten behöver du inte oroa dig för :) Mer vitt får dom inte :)

Att långhåriga hundar ändrar nyans är nog inte helt ovanligt dock.

malinroth
0

Mina hundar har förändrats mycketi färgen. Wheaten terrier är oftast bruna med svart mask som valpar och sen blir dom vetefärgade i olika nyanser. Dimma föddes i princip svart och är nu ljust grå nästan vit.

[_annaH]
0

Lady som valp.

Hon hade mycket svarta partier

[_annaH]
0

Och såhär ser hon ut nu

Bara svart på öronen

[Camia7]
0

Oj vilka skillnader :)

Intehärutandär
1

Jag har ett bra exempel på dag och natt. Min hunds puff-brorsa!

[Camia7]
0

Oj!:) undrar varför det blir så?

Intehärutandär
0

#28 Ingen aning, resten av kullen är nakenfisar och de ändrar bara hudfärg pga solen - som vi människor. Så min var ljusgrå och är nu mörkgrå - innan sommaren ens tittat fram.

[[Boris Sager]]
0

Ärligt, så tror jag ingen ras ändrar sig så mycket från valp till vuxen, som yorkies.

Nyfödda ser de ut som rotties, sen utvecklas de beträffande pälskvalitet, struktur och färg successivt. Man kan inte alls bedöma hur de kommer att se ut vid 8 veckors ålder. Möjligen kan man ana vid 6 månaders ålder.

Kvaliten & färg på päls som vuxen kan vara ullig med mycket snabbt växande päls svart päls, kort strävhårig svart eller gråaktig eller den önskade mörkt stålblå glansiga pälsen (som rinnande vatten) utan lockar. En yorkie kan, oftast vid ca 11 månader slå om till silverfärgat, men fortfarande glansig kvalitet, ej önsvärt utställningsmässigt.

För att inte tala om testikelfel, Patella, Perthes, Trachea kollaps, bettfel.

Skönhetsfel: Krökta ryggar ej raka armbågar, fel vinklar nosparti- stop, gonen ska vara "onionshaped" m.m.

Ingen hund är utan fel, men vissa har mindre.

Sofy
0

Det beror på ras och färg. Jag vet vilken ras du vill ha och de kan du se tidigt vilken färg de får i vuxen ålder däremot kan de bli lite ljusare eller mörkare med åldern men oftast inte mycket och om de har vita tecken kan de bli lite mindre eller större med åldern.

Mina hundar ser nog ungefär lika dana ut som valpar som vuxna i färgen. Vi får se hur min röda Siberian husky utvecklas, det kommer bli intressant.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

russin
0

I min ras har valparna samma färg som valpar, som dom har som vuxna så där finns inga problem. Dessutom finns bara två färger, så det gör det ännu enklare😃