Sporrar på bakbenen
Hej! Våran rottis/amstaff tik fått valpar som nu är 2 veckor gamla. Vi har lagt märke till att två av våra småtjejer har sporrar på bakbenen, och jag kan minnas att jag läsat någonstans att man tar bort dessa pga att de kan skadas i vuxen ålder sen..
Stämmer detta? Har försökt googla runt lite men blir mest förvirrad då alla säger olika.
vad säger Ni?

Ja det stämmer men det är inte alla som gör det, det finns till och med raser som ska ha sporrar bak.
Jag anser att har valparna det så är det smidigast om de tas bort när valpen är liten, så slipper man ens oroa sig över att det ska bli något problem senare. Det är ju ganska lätt hänt att de kan skadas.
Vissa hundar med sporrar bak får problem med dem och får ta bort de i äldre ålder och vissa får inte det. Vi har en snart treårig tik som har sina sporrar kvar bak och hon har inga som helst problem med det.
Sen beror det också på ifall de sitter med ben eller bara löst.
Men sen kanske man bör ha de kvar med tanke på avel och ärftlighet, men ärligt talat så tror inte jag att det är så många uppfödare som bryr sig om det.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Säger som #1
Vi har en på 2½ som har sporre på ena bak bara, den ska vi ta bort då den bara hänger där. Andra vovven har inga alls bak.
Så om man tar bort de bakre sporrarna är vad jag tycker, upp till var och en, vill de nya ägarna ta bort dom så gör dom det. Sitter dom fast så gör de ju ingen skada.
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

Jag har en papillonhane (egen uppfödning) som har en sporre, mkt löst sittande, på ena bakbenet. Frågade vet. om det när jag besiktigade valparna (2 mån ålder) inför försäljning. Fick då svaret att det skulle gjorts tidigare om det skulle bli ett enkelt ingrepp, då kunde man tydligen bara ha knipsat bort den. Om hunden var äldre blev det mer av operation över det hela. Hon rådde mig att vänta och se om han skulle få några problem med den, det har han aldrig haft så jag avstår operation.
En granne till mig som jag hjälpte att förlösa tiken. Hon fick en valp som fick sporrar på bakbenen, hon åkte in väldigt tidigt och knipsade av sporrarna, det är enkelt och snabbt ingrepp, såret läker ihop väldigt snabbt. Väntar man för länge så kan det bildas mer brosk och det kan både försvåra att ta bort dom sagt att valpen kan få mer ont.
Hon betalade inte mer än typ ca 300 för detta på ett djursjukhus
Ursäkta att jag frågar men vad är sporrar?

Vissa klipper av sporrar både bak och fram. En del gör det själva hemma, men det är förbjudet. Det ska göras av veterinär, och med bedövning. Helst ska man inte flytta omkring på så unga valpar, det är oxå förbjudet, om det inte är en nödsituation. Det bästa är alltså med en veterinär som gör hembesök.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Det är en extraklo som sitter lite högre upp på insidan av benet. Hundar brukar ha det på frambenet. Men dom allra flesta raser är det inte godkänt på när dom har det på bakbenen. Men finns givet raser som SKA ha sporrar på bakbenen
.
Hoppas du förstod vad jag menade!
Tack!
Fattade precis! 
Sporrarna ska tas bort när valpen är ett par dagar. Med veterinärens hjälp.
Sporrarna kan bli ett problem om hundarna går i djup snö till exempel. Eller i risig terräng, som i skog och mark. Vi som har jakthundar tar alltid bort sporrarna.
Våra valpar föds väldigt sällan med baksporrar. I bland hänger dom fast i lite skinn och i bland sitter dom fast rejält i benet. En gång var det till och med som en extra tå.
Men man ska ALTTID ha hjälp av veterinären.
Dina valpar är "för gamla" för att veterinären skulle ta bort dom nu. Dessa valpar bör nu vänta till vuxen ålder och sedan sövas för att ta bort sporrarna, om man nu känner att man vill ta bort dom.
Skälet till det är att när valparna föds så är sporrarna typ som skinnflikar bara, men när dom blir äldre så blir det mer och mer som en extra klo. Då bör man inte ta bort sporren utan att söva hunden och man vill ju inte söva en så liten valp.
Tack för alla svar!! Super :) ska ringa vet angående detta i veckan.

Jag visste inte ens att man tog bort sporrar på vissa raser.
Jag har två briarder, och enligt deras rasstandard ska dom ha dubbla sporrar bak. Min ena hund har dessutom dubbla sporrar på ena fram, men där spelar det ingen roll, det är bak som det är ett måste att det ska vara dubbla.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Det är även skillnad på sporrar och sporrar.
Dom som är i största riskzoonen är dom som är "lösa" dvs saknar stadga och inte "sitter fast" dessa löper stor skaderisk.
#12 detta är citerat ur rasstandard och dom skall vara "fasta":
"Mellanfot: Mellanfötterna skall vara försedda med dubbla sporrar som skall vara uppbyggda av två benpartier med klor. Sporrarna skall vara placerade så
nära marken som möjligt för att möjliggöra ett bättre fotfäste."
≧◔◡◔≦

#13 Vilken ras syftar du på? 
Ha en bra dag!
#14 briard
≧◔◡◔≦

#15 Jag tyckte väl det lät bekant, men varför la du ut dom? Jag sa ju att dom skulle ha dubbla sporrar bak. :S
Ha en bra dag!
#16 det var som ett tillägg på varför man plockar bort sporrar, många raser/hundar som inte skall ha dessa sitter "lösa" och är till besvär.
≧◔◡◔≦

#17 Förstår tyvärr inte hur du menar. På briarderna plockar man inte bort sporrarna. Så då förstår jag inte varför du tar dom som tillägg. Kanske bättre att leta upp en rasstandard där det står något om att lösa sporrar tas bort eller att det är fel att ha sporrar ö.h.t.
Ha en bra dag!
#18 tillägget var på ditt citat ""Jag visste inte ens att man tog bort sporrar på vissa raser."
och briarder skall ha sporrar ja…..
≧◔◡◔≦
Vad är sporrar?