Träning?
Hej vad är den bästa träningen? Klick eller vanlig?
Vad är klossträning?
🙂 Mvh Camia
Jag tycker både klick och ''vanlig'' är lika bra. Molly lär sig lika snabbt oavsett om jag använder rösten eller klickern. Jag använder mest klickern för att det är roligt :) Jag varierar..
Helt omöjligt att svara på.
Klossträning innebär att hunden står med framtassarna på en kloss och lär sig att kontrollera bakdelen genom att trampa runt klossen.
Beror helt på vilket moment man tränar! T.ex. Inkallning går lika bra utan klicker, men moment där det krävs mer precision t,ex, trickträning använder jag hellre klickern till.
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
okej om man tränar valpen med en klicker måste man sen ha den för att den ska lyssna på en sen?
Blir inte hunden förvirrad om man använder båda tränings sätten?
#4 Till slut lägger man in ett kommando när man använt klicker. Jag använder mest klicker för att stärka Molly så hon vet att hon gjort rätt. Hon vet att klick = bra = godis på väg :).

Klickern är en markör, inte en träningsmetod. Man kan använda klicker istället för "bra" i traditionell träning. Skillnaden blir om man använder sig av shejping. Sheping, där hunden själv får tänka och prova sig fram är underbart. Dock är jag inne på att man ska ha tydliga träningssessioner med vissa individer. Det finns hundar som kan gå och vänta på ett klick ständigt, och gå upp i stress för mycket.
Jag använder klicker vid inlärning av trick och skvallerträning, för att få en snabbare markering av när hunden gör rätt. När det börjar funka, lägger jag till ett kommando, och när det är inlärt, använder jag inte klickern. Efter klicket måste en belöning komma, för att det ska funka.
När jag kör skvallerträning och Vidar är för rädd/uppe i varv, når jag genom lättare med klicker än med röst.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag föredrar klicker framför muntlig beröm, men visst kombinerar jag det ofta.
Beror nog på hunden, själv har jag en klicker, men använder aldrig den, gillar inte det :)
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
okej så klicka tills den kan och sen lägga till ord till klickern? typ klicka och säga sitt och sen godis? och sen bara använda ord? 🙂

Klicker är som sagt en belöningsmarkör.
Jag tycker det är superbra att lära in saker med klicker. Dessutom är det roligt! Även om man kör med klicker så behöver man ju inte använda den jämt. :)
Rekommenderar absolut klickerträning. Gå till biblioteket och låna en bok om det. Brukar finnas ett par stycken. Läs på lite om det innan. Det handlar ju inte bara om att man ska klicka hejvilt :)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Okej 🙂
#9 Nejnej det är inte alls så man använder klickern! Man klickar istället för att säga bra är den enklaste förklaringen. Man säger sitt och om hinder sätter sig klickar man+belöning. Då vet hunden aha jag gjorde rätt! Och så kommer den ihåg det till nästa gång, och så småningom behöver man inte använda klickern när man tränar sitt :)
8/5-13 & 1/6-13
okej men tillbaka till klossen.. vad ska det vara bra för?
För att lära hunden bakdelskontroll.
Fotposition! Kolla på youtube så ser du steg för steg hur de genom klossträning får en perfekt utgångsposition :)
8/5-13 & 1/6-13
Nja, ska man vara petig så är det inte för utgångspositionen, det är snarare förberedande för fina vänstersvängar.
Okej, hur ofta och hur länge är det okej att träna en liten valp?
Inget alls tycker jag! Det som behöver läras in är följsamhet, kontakt och inkallning och allt detta görs med lek, lek och mer lek! Eventuellt kan man börja så smått med sitt/ligg/stå och stadga inom dessa kommandon. Men bara lite och på valpens villkor, samt under lekfulla förhållanden! Inga krav ska ställas på en valp utan man ska bara ha kul och fokusera på att bygga en bra relation :)
8/5-13 & 1/6-13
Oj va svårt:/ hur leker man och tränar samtidigt? Den måste väl tränas för att inte bli omöjlig när den blir äldre?.. Berätta hur jag ska göra:) Har läst att valparna ska leka själv och vi människor ska bara mysa med dom och träna dom?
#18 Men om man inte börjar träna med sin hund när den är valp kommer det ju bara bli mycket jobbigare när man väl börjar sen när den är ung/vuxen.
Medarbetare på Hundparkour.ifokus