Vita tassar på schäfervalp
Hejsan, hämtade en jättefin schäfervalp igår i helsingborg.
Men jag undrar om verkligen renrasiga schäfrar kan ha vita tassar och vita detaljer?
Kan lägga in bild, men tacksam för svar snabbt!:)
Hade hunden ingen stamtavla i SKK är den med största sannolikhet inte renrasig. Det besvarar nog bättre din fråga. Men lägg gärna in bild. Frågade ni inte om detta innan ni köpte hunden?
Det händer, är ganska ovanligt dock och räknas egentligen som ett fel.
Men släng in en bild så är det kanske lättare att bedöma. Beror ju på hur pass mycket vita detaljer den har.
Min svarta schäfer har några vita strån på bröstet, hakan, magen och mellan tårna
Jag tycker alltid att det borde vara något lurt när man köper en valp utan stamtavla trots att båda föräldrarna påstås ha det. Då är det något galet som gjort att valpen inte får registreras eller så måste uppfödarna har ett riktigt bra argument för det.
#5 #6 Är det bilder efter att du har hämtat honom? Vet inte hur stora schäfervalpar är vid 8 veckor, men han ser väldigt liten ut.
#5 & #6
Jag tycker tyvärr inte att det ser ut som en renrasig schäfer. Den ser lite för liten ut tycker jag för att vara 8 veckor (?) samt att den har kroksvans (vilket en schäfer inte ska ha). Visst det förekommer några enstaka ibland, men väldigt ovanligt. Dessutom har du ju ingen stamtavla och då är ju risken ännu större att den inte heller i praktiken är renrasig. :/
#7 Tyckte också han såg liten ut 😐
Är han utan stamtavla så är han blandras, så det spelar ju ingen större roll om han har vita tassar eller ej. Utan stamtavla kan du tyvärr aldrig veta vad som kan tänkas finnas i valpen.
Kanske låter lite otrevligt men om det var viktigt med en renrasig schäfer skulle du köpt en skk-reggad.
Är nog kanske lite collie i den oxå, eller nått annat.. Men spelar det nån roll? Du älskar ju den lika mycket ändå :) Då du köpt en blandras (utan stamtavla) så spelar det ingen roll hur mycket blandras det är i.. ;) Lycka till med valpen!
Dem påstod att båda föräldrarna var tjänsehundar.. alltså schäfrar.
Jag kommer bli riktigt jävla lack om det inte är renrasig, ingen bra idé o ljuga för mig:(:( För fan……………………………………….. En schäfer ville vi ha, en bruks schäfer
Men frågade du inte varför valpen inte hade någon stamtavla om nu föräldrarna hade det?
#11 men om det var så viktigt med en renrasig, varför köpte du ingen med tavla då?? 🤔
utan tavla = kan vara vad som helst i hunden. man kan inte alltid vara så godtrogen, finns gott om själ att ljuga om vad hunden kan ha i sig!
utan stamtavla kan du dessutom aldrig tävla i bruks i alla fall.
varför hade inte valparna stamtavla enligt uppfödaren??
Fick du träffa båda föräldrarna? Tycker också hunden ser liten ut, men jag är absolut ingen schäferexpert. Inget illa ment alls nu; men varför köpte du inte en schäfer med stamtavla om du ville ha en bruksschäfer? Det ligger ju lite i köparens ansvar att kolla upp papper och sådant innan köp. Men dåligt iallafall av dom du köpte valpen av att kalla hunden renrasig om den nu inte är det.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Kollade in fler bilder på din blogg (du tar väldigt fina bilder, eller vem det nu är som tatt dom :P) och jag fasthåller vid att jag tycker han ser väldigt liten ut. Antingen är han yngre än 8 veckor eller blandat med någon mindre ras. Eller bara en väldigt liten schäfer kanske.
Tycker heller inte att han har det där typiska scäferutseendet. Ser nästan ut som en finsk lapphund.
Hur kom du i kontakt med uppfödaren? Fick du träffa tiken o valparna innan du köpte den?
Om du vill ha en bruksschäfer antar jag att du är väldigt intresserad av att träna och tävla bruks o eftersom du gillade att föräldrarna ( om de nu stämmer ) är tjänstehundar antar jag att du är intresserad av att jobba med din hund och utbilda er tillsammans.
Du får ursäkta mig men jag tycker hela affären låter skum.
Bara för att hunden är en tjänstehund behöver det inte betyda att hunden är renrasig tyvärr.. Du ska nog inte räkna med att valpen är renrasiga tyvärr. Hade den varit det så finns det igen anledning till att strunta i stamtavla.
Mvh Jenna
Det är inte renrasigt, men vi har velat ha en schäfer länge.. asså jag älskar ju honom ändå, MEN dem sa ju han var renrasig o stod fast vid att föräldrarna var tjänstehundar….:( han var lämnad sist, så han är nog antagligen minst i kullen bara=)
#18 Men hur fick du kontakt med uppfödarna? Via annons eller via bekanta eller annat sätt? Och fick du träffa tiken och de andra valparna något? Vet du vad valpens föräldrar heter, vad de har för hälsostatus, reg nr?
Tyvärr så kan folk ljuga. Men som sagt, frågade du inte varför han inte hade stamtavla?
Jag måste bara säga att din valp är urgullig. Lägg gärna upp en bildtråd på den. Tycker det är väldigt synd att du/dina föräldrar inte kollade upp saken tidigare. Men om ni inte ska kontakta uppfödaren för återköp så är det ju bara att göra det bästa av situationen!
Om jag var du skulle jag kontakta uppfödaren och fråga vad för raser det var i föräldrarna. Det kan vara kul att veta inför framtiden. Tjänstehund betyder ju inte tvunget schäfer.
Och nej din hund ser inte rasren ut. Men fin :)
#11 Du blir lack på försäljarna för vad? Du har köpt en oreggad hund som inte går att tävla bruks med. En hund är bara renrasig om den är stambokförd i stambokförande register.
#14 Välkommen till blockets värld.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Dem hade ingen stamtavla till tjänstehundarna, men dem hade smygparat sig på jobbet tillsammans då tyvärr. Dem vi köpte honom av hette tina och bodde i helsingborg, hade även renrasiga rottwailers där, as fina. Men föräldarna till valparna jobbade, och vi fick den sista killen så antar han är minst..
Men förstå, jag ville ha en renrasig schäfer med A höfter, vilket dessa har + röntgade höfter. Så vadå? Vill inte tävla bruks, jag är stalltjej och min kille uppfödd med schäfrar…..
Så du har inte träffat någon av valpens föräldrar? Tycker det hela låter mycket märkligt. Ju mer jag googlar och kollar på reggade långhåriga schäfervalpar ju mer övertygad blir jag över att din lilla har någon mer ras inblandad. Dock så är han ju hur söt som helst! Hoppas ni får mycket lycka av honom.
Fick du inte hälsa på kullen innan du köpte din valp? Har denna Tina någon hemsida om sin kennel/verksamhet?
Tycker du inte själv att de hela är väldigt lustigt. Såhär tolkar jag det du skrivit. Du har ingen aning om vilka föräldrarna är, fick inte träffa några andra valpar i kullen, säljaren påstår att valpen är renrasig även fast den saknar papper och föräldrarna likaså….
Fick du något vaccinationintyg och köpekontrakt?
känner mig lurad men jag älskar ju Voli mer än något annat.. <3
Dem lovade skicka bilder på föräldrarna iaf eftersom dem var på tjänster.. Vad kan det vara i honom? han är för "rund" för o va collie osv…:(
Du köpte valpen utan att träffa föräldarna?
Tror du på riktigt att föräldrarna jobbade? 😴
Du har förmodligen blivit grundlurad.
Valpen är dessutom inte mindre än dom andra för att den är sist kvar. Det är två helt orelaterade saker.
#24 nu säger du ju emot dig själv då du skrev innan att du ville ha en bruksschäfer? Har du sett papper på föräldrarnas röntgenresultat?
#23. Oj.. Det där är ju tyvärr textbook oseriös uppfödare. Att tiken är "borta" när man kommer… Tänk om hon legat alldeles sjuk eller var ett nervöst vrak och har präglat det på valparna - och ni har ingen aning. Av den anledningen bör man ALLTID träffa tiken innan man köper en valp. Hon får heller inte separeras från valparna innan de är 8 veckor så varför hon var ute och jobbade förstår jag ej. Även om er valp var äldre så ska man givetvis som uppfödare inte ta ut tiken att jobba medan valpköpare kommer och tittar. Nej, de ville bara gömma henne för er och ni gick på det 🤔
Och om tjänstehundarna inte hade stamtavla så är de väl inte heller renrasiga. Fick du se höftledsintyget i alla fall? Annars var det väl, tyvärr, också rent påhitt.
Alltså.. det här är nästan på samma nivå som att köpa valpen från en baklucka..
Jag fick träffa systern som åkte precis när vi kom=) hon var mkt större än honom, och då menar jag MYCKET MYCKET större :(
Ja dem ska skicka de när vi betalt resten utav summan för honom=) Vi fick se alla papper och allting var bra och stämde, båda föräldrarna hade A höfter, fria höfter.
Ja höftlederna var friska och röntgade..
Nu är jag jävligt fräck här men för mig skriker detta smuggelhund.
Vaccinationsintyg och veterinärbesiktning skall du få med dig när du tar hem valpen!
#31 Betalat resten av summan? Aldrig hört om en seriös uppfödare som går med på avbetalning.
Det hela låter väldigt oseriöst i mina ögon.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#32. Så bra :) Kan du inte fråga uppfödaren vad hundarnas registreringsnummer är? Så kan man kolla upp dem på hunddata. Födde uppfödaren upp rottweilers också? För om jag minns rätt är det förbjudet för skk-registrerade uppfödare att syssla med blandrasavel, som de ju verkar ha gjort i ditt fall.
PS: Viktigt! Om du inte fick med vaccinationsintyg till din hund så är det JÄTTEVIKTIGT att du får den vaccinerad så fort som möjligt, samt fyra veckor därefter.
Vill man ha en bruksschäfer så gör man sin hemläxa o köper inte en oreggad hund.
En seriös "tjänseschäfs" ägare/förare ser till att det inte förekommer tjuvparningar.
Det var vi som frågade om avbetalning för lönen inte kommer fören 25 =) hehe vårat fel, dem sa nej först.
Men åh vi vet att vi får dem sakerna, för vi såg allting, men dem skickar papperna, för dem ville ha hela summan så dem vet vi inte lurar dem, de förstår ju vi.
Smuggelhund? Nja asså, dem kommer ju åka dit jävligt hårt på detta isf..:) min bebi..
Kan du tala om hur du fick nys om dessa valpar då?
#38 i mina ögon är han inte speciellt likt en schäfervalp.. möjligtvis färgen men resten.. nää..
Asså jag är inte ledsen för att han kan vara blandras, utan för att man säger saker och sedan gör det mig besviken när det kommer lögner. Jag bara hoppas han är frisk som papperna säger <3
Läs gärna senaste numret av hundsport…
Asså vissa schäfrar har ju mer päls men fäller ju av det. Men :S
Ok ska kika på det ^^
Hur skall ni göra när ni betalar resten av valpen då? Betala kontant eller sätta in pengar på kontot? Hur vet du att du kommer få papperna skickade till dig och hade säljaren chipläsare så att du såg att de var din valps papper du fick se?
Mer än lovligt naiv mao.
Att en uppfödare har fina hundgårdar o barn betyder inte att de är bra uppfödare av bruksschäfrar.
Kan man inte betala för en hund så skall man inte köpa en hund.
Ja hon hade chipläsare:D vi fick höra de pipa och så, så de såg vi=)
Hon sa vi fick komma o ge pengarna eller sätta in, vi skulle höras av. Jag har även hennes adress..:)
Ja det var min valps papper ^^

Tycker det ser ut som om det skulle vara aussie eller lapphund i den :/
Kollade på fler bilder i din blogg. Den där valpen har utan tvekan något mer i sig. Den har inte en schäfers uttryck, dessutom kroksvans vad jag kan se. Visst det kan förekomma några enstaka fel men i detta fall, när det ser så uppenbart ut också samt att den inte har stamtavla, kan jag bara säga: Det där är ingen schäfer.
Jadu assså han är för smal och smäcker för det.
Han är bara väldigt fluffig, under det finns inte så mkt :P Uppfödaren sa han skulle tappa allt.
Du kan inte vilja ha en renrasig hund men ändå en hund utan stamtavla. En hund utan stamtavla kallas inte renrasig, hur mycket man än skulle vilja. Skulle gärna vilja veta om "uppfödaren" har hemsida, gissar att de andra valparna (rottweiler valparna) inte heller har stam.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Vi ska ringa deras grannar som har riktig kennel imorgon och veta om dem känner till någonting. Detta ska helt klart anmälas om det är lögn.. asså jag bryr mig inte heller om stamtavla, men man litar ju ändå på andra folks ord, jag är lite bekväm av mig. Som sagt, vi gav bara 3000kr för honom så det är ju inte mkt=)
#52 Alltså uttrycket i ansiktet.
Den har lite för smäckert uttryck. Jämför med min 9-veckors valp. (En bruksschäfer)
Vad kostade hunden?
#55 3000kr… :S också en kusligt enkel summa för en bebe
Jag måste i alla fall säga att din valp var bedårande söt så jag tycker du ska vara stolt över honom. Men det är du säkert redan :)
Det kan tyckas vara hårda ord vi säger här, men det är det inte utan vi vill bara dig och hundarna väl. Nu vet jag inte om jag talar för just allihopa här, men oftast så är det så i alla fall. Det handlar inte om att stamtavla ska vara något "fint" utan för att du som köpare ska kunna känna dig säker och trygg.
Och visst, jag kan tycka att du borde läst på mer inför köpet om du verkligen ville ha en bruksschäfer.. För det tycker jag att du kunde gjort, men man lär ju sig av sina misstag och om du någon gång funderar på en bruksschäfer vet du ju det till nästa gång. :)
Vi får se när dem skickar bilderna på föräldrarna :D
#57 Håller med dig i allt du säger i detta inlägg. Speciellt det där om att hunden har stamtavla inte bara innebär att hunden är renrasig. Uttrycket Stamtavla i den här diskussionen innebär så mycket mer. Det är första steget i att du som valpköpare vet att du gör ett seriöst köp. Sen kan det finnas oseriösa uppfödare med stamtavla på sina valpar och seriösa uppfödare utan stamtavla på sina hundar (även om dem är få då de flesta seriösa uppfödare brukar inse fördelen med att ha skk-reggade hundar).
#56 Då är hunden med största sannolikhet en blandras. En renrasig Schäfer kostar runt 10.000.
Låter som du blivit lurad om uppfödaren sagt att valpen är renrasig.
#57 Exakt!👍
58 Tänk också på det att dem behöver ju inte ta en bild på just föräldrarna. Det behöver absolut inte vara rätt bild. Dem kan ta en bild på renrasiga schäfrar och säga att det är föräldrarna. Det känns mycket väl som om dem skulle kunna luras även där med tanke på att tiken enligt dem var och arbetade när dem hade 8-veckors valpar hemma…
#57 och #59 bra sagt. Och som #61 påpekade: om du inte själv träffar hundarna så kan du inte veta att bilderna som skickas är på de riktiga föräldrarna, tyvärr.
TS: Hur liten är hunden? Vikt och mankhöjd? Är den pytteliten? http://dvargschafer.suntuubi.se/?cat=1 (sida om dvärgschäfer)
Och finsk lapphund: http://jonnasfinskalapphundar.files.wordpress.com/2013/04/ukko8vstc3a5.jpg?w=640&h=426
TS: är du under 18 år? Jag tror inte ens att uppfödare får sälja hundar till de som inte är myndiga.
När ni betalar drt sista av valpen åk hem till de samtidigt och be om att få träffa mamman och/eller pappan :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Detta gäller säkert inte i ditt fall TS, men intressant artikel, tycker jag:
http://dog-news.net/author/dognewss/
Boris
Valparna var mer än leveransklara när vi hämtade honom. Dessutom var ägarna utlänningar men asså dem hade de fint till hundarba som tusan o barn och fint hus.
Vad ska en schöfer vakp väga?
#66 på vilket sätt blir hundarna renrasiga för att uppfödaren har barn o ett fint hus?
#53 Vad skall du anmäla o till vem?
Jag önskar att vissa kommentarer var lite "snällare". Ingen är bäst här och vi får alla lära oss saker- Om vi vill.
Boris🙂
Vi har en bruksschäfer, uppfödd av tjänstehundar, och vår var väldigt lik din när han var valp, och jag har sett många som ser ut som din gör. Så inte sagt att det måste vara en fyrvägskorsning men jag tycker ändå att det ser ut att vara lite collie, bordercollie med tanke på de vita tassarna, svansen och den runda kroppen. Och seriösa uppfödare av schäfrar kan råka ut för tjuvparning, även om vissa här skriver att de inte är seriösa då, MEN då fixar de en stamtavla åt valparna. Jag tror att din uppfödare visst kan vara seriös, man behöver inte tro det värsta, men eftersom han inte har stam så räknas han som blandras. Men det spelar väl ingen roll? Du kan träna skydd med honom ändå, eller lydnad eller vad du vill (han skulle nog gilla att valla då schäfrar är vallhundar) Det enda su inte kan göra är att tävla honom.. Lycka till med valpen! :)
#70 Åhh nu blev jag så lättad. Vi snackade nyss med en schäferkunnig som sa att det är vanlig svansen korvar sig på schäfrar när dem är små, och han kommer nog fälla valppälsen som gör han ser så rund ut!:) Det vita tassarna läste jag också om och det är en speciell teckning som finns på schäfrar..
Skulle vara JÄTTEROLIGT o se bilder på din schäfer som valp och nu :D Du lättade verkligen stämningen, tacktacktack!:)
#70 Mig veterligen är schäfrar herdehundar o inte vallhundar.
I vilken träningsgrupp tror du man får plats att träna skydds med en oreggad hund?
Man kan tävla i allt med en blandis, förutom bruks o rasspecifika tävlingar.
#71 och han har vitt på bröstet ;) #72 de är herdehundar och ingår i vallhundsgruppen… Det finns många ställen du får träna skydds med en blandis, vi gjorde det med en hund vi hade förut som var blandis o vi har en hel del som är med i vår brukshundsklubb.
#72 och schäfrar älskar att valla, de har det i sig. Det märka bara vi är ute med familjen o vi går åt spridda håll, då sätter vår schäfer fart direkt.. ;)
Om man vill ha en schäfer och veta att det är en schäfer, så köper man en schäfer med stamtavla och med officiellt hälsotestade föräldrar.
#73 så himla vaaacker !!!! :)
Var valparna försäkrade?
Har säljaren någon hemsida?
Såg du några vuxna rottis?
3000 kr har ni betalat, hur mycket mer skall ni betala?
Din hund är en blandras oavsett om föräldrarna är renrasiga eller ej för din hund har ingen stamtavla så hur du än vrider och vänder på det så är han inte renrasig. Hur som haver så är det möjligt att din hund enbart har schäferhund i sig, men i mina ögon ser han väldigt mycket ut som en spetsvalp med typiska schäferhund färger men det kan såklart jämna ut sig med åldern.
Precis som andra säger så vill man ha en schäfer köper man en schäfer, inte en oreggad hund för då vet man aldrig vad man får samt när du köper en oreggad hund köper du en blandras som jag nämnt ovan. Super söt valp du har!
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#77 Tack! :)
#79 för mig är han renrasig sålänge hela hans släkte bak äre :) Alla har inte stamtavlor och stamtavlor har inte heller alltid existerat så du får kalla det korsning men för mig är han en scvhäfer.
Han är absolut ingen spetshund. Dem har schäfrar och rottwailer så… Ingen spets :)
#81 Hur hög är han och vad väger han?
Han är minst i kullen, men han väger kanske runt 2,5kg.
😮
Min vita herdehundskille vägde vid 9v 7,5kg.
Dom är i ungefär samma storlek som schäfrar.
2,5 kilo är alldeles för lite för en schäfervalp som är 8 veckor. Hur är han i hullet? Är avföringen normal? Hur ser ögon och öron ut?
Jag blir arg, seriöst. Läser man inte på innan man får hem valpen? Eller har jag gjort knasigt som läste på SKK om vad man ska tänka på när man hämtar hem valpen? Jag pluggade in vilka papper jag skulle ha med mig hem så det satt i hjärnan så jag inte skulle bli lurad (jag hittade annonsen på blocket och det var hennes första kull).
TS, din valp ÄR blandras utan stamtavla. Spelar ingen roll vad DU anser. Om du vill gå runt och se han som renras så kan du gå miste om massor. Det kan finnas sjukdomar i den andra rasen i din hund som du bör vara uppmärksam över, korsar man två hundar så får man lite splittrad mentalitet: två raser - två personligheter brukar jag säga. Du kan alltså inte utgå från att din hund beter sig som en schäfer utan du måste ha koll på vad den andra rasen har för egenskaper.
Och seriöst? Om du ville ha en schäfer så ber du om stamtavla. Då är du GARANTERAD att det är en renrasig schäfer du har. Nu har du ingen stamtavla och då har du INTE en renrasig och det är oansvarigt av dig att inte inse fakta för som jag skrev ovanför är det typ: två raser = dubbelt av sjukdomar och personligheter. KAN vara, behöver inte vara men jag har alltid tänkt så (jag vet vad jag pratar om, jag hade hand om en blandras med 4 raser i sig och herrejisses vilken hund) och utgått ifrån det.
Nej, detta kan du inte skylla så mycket på än dig själv som inte var kunnig nog vid köptillfället.
Vacc.pappret och besiktningspappret ska ALLTID medfölja när man hämtar hem sin hund. Simple as that.
P.s Molly var sista valpen när jag hämtade henne, hon är inte mindre för det.
#81 Det var inget jag kallade honom, jag har själv haft oreggade hundar och de räknas som blandras oavsett vad du räknar honom som. Det spelar ingen roll vad uppfödaren har för raser, tjuvparningar mellan olika raser händer och nu hoppas jag att din hund enbart är schäfer då det är den rasen du vill ha men det går inte att utesluta att din hund eventuellt kan ha fler raser i sig då din hund inte har en stamtavla och hela affären verkar mysko.
Tänker på hans päls, utseende, svans och storlek när jag inte tror att han enbart är schäfer och det är inget illa menat alls, din hund är lika mycket värd oavsett om han är renrasig eller ej.
Knappt 3 kg är alldeles för litet för en schäfer, så är det bara. Det kanske är så att din hund är en blandras och därför det är sån storleks skillnad mellan syskonen.
#86 Det där kunde du ha sagt lite snällare.
Tycker folk är onödigt hårda. Om linjerna bakåt är schäfrar så ÄR det en renrasig schäfer, även om dem inte har stam. Men man kan inte bevisa det o vara med o tävla o ställa ut tex.. De kanske inte hade kennelnamn och hade tagit de kullar som är tillåtet? Vi kan lixom inte veta..
#88 Min uppfödare har inte kennelnamn men ändå har Molly stamtavla 🙂
#83 Hardu vägt honom nu sista tiden, för han ser ut att väga mer än 2,5 kg, det väger min mini chinese, så väg honom nu :)
#89 Jo, men de får väll bara registrera 2 kullar tror jag det var…
#91 Ingen aning, har inte koll på hur det är med sådant. Vet bara att man uppenbarligen inte behöver registrera sig med kennelnamn för att få stamtavla på sina valpar.
Man får registrera två kullar utan kennelnamn men efter det är det ju inte heller vidare komplicerat att skaffa ett så det tycker jag inte man ska skylla på!
#92 Jo man får registrera 2 kullar utan kennelnamn, så jag vet att en del säljer renrasiga valpar utan stamtavla from tredje kullen.. http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/att-registrera-ett-kennelnamn/
#94 Då hänger jag med bättre, tack tack!
#93 nu är jag inte helt insatt i detta men om man har kennelnamn så räknas väll det som företag? Då måste man betala skatt o så vidare. Därav att folk inte registrerar kennelnamn tror jg…
VI är helt säkra på att båda föräldrarna är schäfrar iaf, sedan får ni tycka han ser fluffig ut men det är tjock valpäls.
#97 Kanske du ska ifrågasätta s.k uppfödaren varför valparna inte har stamtavla som kan garantera att så är fallet?
Jag ska väga honom tänkte jag då =) Han har så långa ben och han växer varje dag känns det som:)
Tillägg; jag menar bara att OM det är blandras så borde du få veta VAD det är för raser så du kan läsa på om den andra rasen i din hund. Eventuella sjukdomar du ska vara uppmärksam på samt hur den rasen är i sinnet. Sånt är OTROLIGT viktigt. Annars kanske du står där om något år och bara ''oj, min hund är sjuk.. undra varför? JAHA han var blandras trots allt och jag har missat det och nu står jag här med en sjuk hund''. Bra att veta i förväg liksom. Eller så kanske din hund gör nåt i vardagen som inte är typiskt schäfrar och då undrar du om din hund lider av nåt? Jag menar, det underlättar att veta VAD för raser ens hund innehåller.. om du inte har stamtavla kan du trots allt inte vara säker på att det är en renrasig schäfer och ja.. jag borde ha kollat upp vad för raser min hund innehöll och sen läsa på så jag förstår min hund bättre.. om jag var du.
Oavsett om hunden har hundar både med och utan stamtavla bakom sig, så finns det en ANLEDNING till att dessa "renrasiga" hundar inte har fått en stamtavla… man kan inte få ut en stamtavla till hunden ifall den inte är renrasig.
Men oavsatt renrasig eller inte, så är hunden lika underbar för de.
De som irriterar mig denna hysterin om att djuren absolut utan tvekan är renrasiga, MEN det fanns en farmor som tjuvparades med en annan ras, men resten av släkten är en speciell ras - DET SPELAR INGEN ROLL, då är de blandras.. Samma sak inom andra djurarter. Och tyvärr är de idioter, rent ut sagt(ursäkta språket) som bara vill tjäna pengar på att djuret är till 70-90% utav en speciell ras… man får ju hjärnblödning. Antingen är det en ras, eller så är de inte det, så enkelt är de.
Och att uppfödaren inte ens har mamman hemma till så små valpar tycker jag är fruktansvärt! Speciellt när ni ska komma och titta på/hämta valpen…
Rörigt inlägg blev det..
Det borde ju inte vara några problem att fixa fram föräldrardjurens regnummer på hunddata så att du kan få ett idé av vad du har för hund, tjänstematerial eller ej.
Vill du verkligen vara säker på att din hund är från påstådda hundar kan man alltid göra ett DNA prov, OM nu uppfödaren är vänlig nog att gå med på det.
Det är ju vidare rent skitsnack från uppfödaren att kullen inte är reggad för att det är en tjuvparning. Är båda föräldrardjur reggade och uppfyller dom krav som finns så går valpkullen att stamboksföra.
Men det låter som ett typexempel på vad som kan hända om man inte gjort sin "hemläxa" innan valpköp, jag hoppas ni blir glada och nöjda med valpen i vilket fall.
≧◔◡◔≦
Visst kan det vara en renras även utan stamtavla - MEN du kan aldrig veta helt säkert då det inte går att bevisa.
2,5 kilo för en 8 veckor valp låter otroligt märkligt lite om det verkligen är en renrasig schäfer. Mina heeler har vägde 1,9-2 kg vid 8-9 veckor och dom väger 5 och 8 kilo som vuxna🤐
Mina tidigare shar-pei vägde runt 4 kilo som 8 veckor och dom vägde ca 20-22 kg som vuxna.
Så väger verkligen valpen 2,5 kilo och är en schäfer skulle jag låta veterinärundersöka den, för då låter något helt galet. För mig ser den tyvärr inte ut som en ren schäfer - utan är alldeles för snipig/smäcker. Om så är, kan den vara en som är drabbad av dvärgväxt vilket finns hos schäfer och är en defekt. Hoppas jag har fel, men du bör kolla upp den ordentligt.
En 8 veckors schäfervalp brukar väga mellan 6-8 kg och över 10 kg vid 11 veckor…
#83 Jag tyckte oxå de påminde om en spets :p Min valp blir 10v på fredag och han väger snart 2 kg (han är en mittelspitz) Så han är ju väldigt liten :/
Knappast renrasig, tycker inte alls det ser ut som någon schäfer till utseendet, räknas ju även som blandras om du inte har någon stamtavla, man måste vara mycket noggrann när man skaffar valp, aldrig lita på vad någon annan säger utan klara bevis, ni har blivit lurade. Jag har för mig att man inte får tävla bruks med en blandras, bäst vore det om ni lämnade tillbaka valpen så ni faktiskt får vad ni ville ha.
#86 Och hur ska hon veta vad för mer ras/raser det är i hunden menar du?
"korsar man två hundar så får man lite splittrad mentalitet: två raser - två personligheter brukar jag säga."
- Var ett mycket märkligt uttalande tycker jag. Min hund har då inte två personligheter, och inte andra blandisar jag känner. Och defenitivt inte splittrad menatlitet? Bara för att man korsar två raser betyder inte det att dessa raser är totalt olika och kommer ställa till kaos i hundens hjärna.
Jag tycker TS undviker en del viktiga frågor som folk ställer, hon verkar mest svara på det hon vill och kan svara på. T.ex. har hon inte svarat på alla de som frågat varför hon inte ifrågasatte avsaknaden av stamtavla, och hon har heller inte svarat på minst hälften av alla andra frågor som dykt upp i tråden. Senast var det #98 som ställde en fråga som TS bara hoppade över :S. Känns rättlönlöst att försöka hjälpa någon som knappt svarar.
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#107 Läs om läs rätt: ''Nu har du ingen stamtavla och då har du INTE en renrasig och det är oansvarigt av dig att inte inse fakta för som jag skrev ovanför är det typ: två raser = dubbelt av sjukdomar och personligheter. KAN vara, behöver inte vara men jag har alltid tänkt så (jag vet vad jag pratar om, jag hade hand om en blandras med 4 raser i sig och herrejisses vilken hund) och utgått ifrån det.''
#107 Tillägg; ja, om ''uppfödaren'' inte vill berätta finns det dna man kan skicka in.. kostar en del och inte 100% säkert men man får fram någorlunda i alla fall.
För övrigt! Har en väninna som köpte en renrasig rottweiler förra våren. När hon fick hem henne vid 8veckor så vägde hon ca 1,5kg. Minst i kullen. Så att en schäfer kan väga 2kg är ju inte alls en omöjlighet.
Mvh Jenna
Båda föräldrarna är schäfrar, men han är mager…:( Mask antar vi vi ska testa avmaska.
Vad förbannad jag blir på er som inte kan läsa, det var tassarna jag frågade om och nu sitter ni o trakkar ner på både mig och hunden, JAG FULLSTÄNDIGT SKITER I STAMTAVLA, FÖR 100000000 GÅNGEN. Jag vill inte heller tävla, JAG VILLE HA EN STALLHUND. Fattar ni nu? Läääääs.
Och nej jag svarar inte på alla 1000 frågor, men här kmr lite svar. Dem vi köpte han av har egen tjänstgrej vad det nu heter, o har rottwialerna och schäfrarna endast till det, och då händer det att det blir tjuvparning då det sker så snabbt. Han är chippad, han är vaccad och avmaska och han är reggad i jordbruksverket, men har ingen stam. Sålänge föräldrarna är blandras som ni kallar det (schäfer 100%). Pälsen är valppäls och schäfervalpar kan visst ha skruvad svans fick vi nyss reda på..
#109 Jag behöver inte läsa om? Du skrev inte ens "kanske" eller "kan hända" du skrev "så får man lite splittrad mentalitet. Och det stämmer inte.
Du är extremt okunnig inom genetik om du säger dubbelt av sjukdomar för det är två raser. Vad du har tänkt och fakta är två helt olika saker.
#113 Jag kopierar igen då: ''….två raser = dubbelt av sjukdomar och personligheter. KAN vara, behöver inte vara men jag har alltid tänkt så''
#112 INGEN vill tracka ner på dig, folk vill ägare och hundarnas bästa, inget annat, och du skrev väl att ni skulle ha en brukshund och då är det här inget bra val, då bör ni lämna tillbaka valpen, om inte så får ni helt enkelt acceptera att ni gjorde ett dåligt val och att ni inte var noggranna och förberedda inför ett valpköp, visst kan ni ju tycka om denna valp lika mycket ändå! Kom bara ihåg att vara noggranna med hur ni belastar hunden ifall ni inte helt säkert känner till hälsostatusen hos släkten.
#112 Du behöver inte bli förbannad, du måste ju förstå att folk undrar då det hela låter mycket märkligt. Tror inte det handlar om att någon ska tracka ner på dig och din hund eller så, men det vore ju tråkigt om du har blivit lurad och dom flesta vill nog bara reda ut det hela då det låter som en mycket märklig uppfödare.
Blir bara så konfunderad då du säger att du vet att föräldrarna är renrasiga, men hur kan du veta detta? Du har inte träffat någon utav dem om jag förstått det hela rätt? Och du har inte sett någon stamtavla på dem?
Men vill du inte svara på frågor så behöver du givetvis inte det, men varför jag ställer frågor är för att jag tycker det är så tråkigt med folk som blir lurade på grund av oseriösa uppfödare.
#74 "Det finns många ställen du får träna skydds med en blandis, vi gjorde det med en hund vi hade förut som var blandis o vi har en hel del som är med i vår brukshundsklubb."
Alltså, det låter och ÄR mycket oseriöst om det stämmer. Att man ska träna skydds "bara för skojs skull" med en blandras (eftersom de inte kan tävla) är för mig sjukt och jag har aldrig hört talas om en grupp som tillåter det. En seriös skyddsgrupp har redan ganska så hårda krav när det gäller nya ekipage, och då ställs krav på både förare och hund. I skyddsgruppen hos mig spelar t.ex. även linjer hos hunden roll.
Nej, det hela låter väldigt konstigt för mig och till och med nästan farligt.
#111 Kan säkert vara så, men hur vanligt är det? Min schäfervalp (tik) vägde 8-9 kg som 8-veckors valp. Visst kan det födas väldigt små individer, men att det skiljer så mycket från "standard" hos en schäfervalp skulle ju i alla fall för mig vara oroande. Dessutom när valpen dessutom har flera uppenbara fel (som i schäferns rasstandard räknas som fel), såsom kroksvans, för kort nosparti och enligt mig även ett smäckert uttryck.
Ser ut att vara finsk lapphund i honom (?)
Tycker iaf att valpen är helt galet urgullig och får lite ont i hjärtat av att det är en diskussion om att du överväger att kanske lämna tillbaka honom p.g.a oseriösa säljare.
Ja ni är antagligen lurade, precis som jag blev halvt om halvt när jag skaffade min blandras. Men inte lika grovt som detta.
Gör det bästa av situationen och ta hand om er valp på bästa sätt och svälj det här. Man kan inte ha allt för höga förväntningar på blandras säljare, det må låta hårt men de flesta har nått lurt bakom det.
Är det så att ni verkligen vill veta vad det är i honom så föreslår jag att ni gör ett test på honom. + att du ringer uppfödaren och på ett seriöst och vuxet sätt säger att du vill träffa hans föräldrar, att du förstår att han är blandras och därför bara är nyfiken. Man måste inte börja med hot eller bli otrevlig som verkade vara ett alternativ för dig.
Nej så ta hand lilla killen nu, han är ju trots allt säkert en underbar individ, och vad kan vara viktigare än det? 🙂
#113 Och jo.. korsar du en Nakenhund av grad 3 säger vi med en.. rottweiler så får du räkna med att t.ex tänderna kommer bli knasiga då det knasiga tänder är nåt nakenhundarna har. Och samtidigt höftfel OM man inte kollat upp det innan då Rottisarna kan ha det. Så att det kan komma mer sjukdomar är nog ren fakta :).
Samma om du korsar en Chihuahua med nakenhund. Samma där; håll koll på tänderna. Du har lagt in en hund med en nackdel i hälsan och då får man hålla koll på det helt enkelt.
Personligheten kan vara individuellt precis med allt annat och jag skrev. KAN vara så, men det behöver inte.
Eftersom han som hade hundarna jobbade som eegen arbetare med tjänsten med sina hundar så tror jag inte heller man jälver någon jävla spets eller liknande när dem har stora renrasiga vackra rottwailers + valpar på gården, och dessutom ska han skicka bild nu:) Valparna var 10 veckor. Så inte konstigt hon arbetar då.
det hela har typ lösts sig. Jag kommer visa er bilder på föräldrarna så fort han skickar. OK?=)
Förstår ni vill mig och hundens bästa, men jag menade mer till dem som gnäller om stamtavlor och sådant. Jag vill ju som tidigare nämnt bara ha en stallhund, och sluta hoppa på varandra och mig… :)
#120 Du var först frustrerad över att du inte fick den hund du var ute efter. Såklart man ifrågasätter då hur du tänkt med köpet?
Ja, ja.. glad att du är nöjd trots allt.
Men om du skiter i vad de är för hund du köpt varför frågade du om RENRASIGA schäfrar kan ha vita tassar. Bryr du dig inte vad de är för raser i honom spelar de väl ingen roll vilken färg hans tassar är?
Dessutom OM de nu är en hund ifrån två tjänstehundar, dvs tuffa, arbetande hundar med mycket skärpa tror du då avkomma nöjer sig med att vara stallhund?
O vilken seriös uppfödare som föder upp tjänstehundar säljer en hund till någon som inte verkar ha ekonomin till att ha hund elelr vill jobba med den?
#121 HERREGUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD. Jag blir tokig. Jag skrev längre upp att det är pga att man LJUGER, jag äe inte ett dugg missnöjd. Jag tror och är iaf säker på att han är schäferhund i vilket fall. Ska visa er bild när han blir äldre och avmaskad.
119 Så fungerar inte alls genetik. Jag drar ett mycket förenklat exempel nu:
Du tar en nakenhundskull = stor chans att valparna får tandproblem då båda föräldrarna hade det.
Du korsar rottis och nakenhund - Det är mycket mycket mindre chans att valparna får tandprobelm då bara ena föräldern bar på den genen, samma sak med höftfel.
Har du en sjukdom som ligger som ett ressecivt anlag krävs att båda föräldrar bär genen för att sjukdomen ska yttra sig hos valparna.
Är självklart emot att man ska korsa raser hur som tvärs men att korsa raser som inte är helt olika kan i bland ge mycket bra resultat då de har olika genpoler.
Nu får nu sluta att diskutera om genetik i denna tråd, det får göras i någon annan tråd. Denna tråd handlar om trådskaparens valp. Alla inlägg om genetik kommer fortsättningsvis raderas.
#124 Då har jag blivit lärd fel, eftersom jag fått höra det jag själv sa. Och då ber jag om ursäkt för felaktig information.
#125 Tack Lina!!! :)
#126 Bra man kan inse sina fel att man inte alltid har rätt =)
#127 Det är ju självklart att man ska det. Det är också bra att jag får rätt bild av det hela. Det är så mycket folk som säger så olika saker hela tiden och man suger åt sig som en svamp.
Nu lämnar vi det hela, ber om ursäkt för att det vart rätt Off Topic för min del.
Lycka till med valpen och bra att du är nöjd trots allt!
#123 Alltså, är föräldrarna Schäfrar? Isåfall be bara om att få reg. numret och kolla upp dem på hunddata så har du ju klart för dig att de är renrasiga, att din valp är oregistrerad kan ju dock isåfall vara ett tecken på att något lurt ligger bakom.
Dock är det inte alls ovanligt att polishundar är blandraser, känner till uppfödare som föder upp polishundar där de blandar in lite annat hos Schäfrarna, har bekanta som fick ta en valp från en sådan uppfödare där det lämnade en över som inte passade som polishund, denna har någon typ av varghund i sig utöver Schäfer, men till utseendet är han väldigt lik en Schäfer, för mig som inte är expert på Schäfrar skulle inte veta att han har något annat i sig om jag inte visste.
Vissa här inne kanske måste chilla lite ?? Visst man kan diskutera i evigheter vad som ansvarig eller inte…. Men nu har TS den här hunden och frågar om en fråga i första inlägget. De kan nog vara en del av en annan ras i pga de vita. Men de behöver inte vara nått negativt de kan bara vänta och se :)
När vi hämtade Nappe som var mesta dels schäfer 75% den andra 25% flat(där med färgen) av nån del i modern.
Han var inte alls så stor till en början :S Men tror han vägde…. minst 3-4 kg har jag för mig när vi hämtade honom…
Var så lääääännnnngggee sen.
Men han blev en riktigt bjässe … han blev ca 70 cm i mankhöjd.
Sen såklart kan man diskutera om sjukdommar osv i den här tråden men jag tycker de är ganska ice relevant! Nu är detta TS hund och den ska få ett bra liv! Vi utgård ifrån detta.
Nappe var inte vårat mest planerade köp kan jag ärlig säga… men man kan göra misstag! Men de betyder inte att de värsta kommer hända. Man lär sig av misstagen till nästa gång.
Jag håller tummarna för er att de kommer gå bra i era aktiveringsplaner! Blir de en mycket krävande hund så hoppas jag du kommer arbeta mycket :) Men jag tror du förstår de. Tror de kommer bli riktigt roligt!
Nappe han fick hålla på med drag :) Älskade det verkligen!
Ja dem båda är renrasiga schäfrar säger han, jag ska be om reg nnumret, men hur går man vidare om man kollar upp dem? ägarna är trevliga och säger vi gärna får komma o hälsa på föräldrarna om vi tvekar.:)
#117 Även om det är ovanligt kan det väl ändå vara så i TS fall? Jag tycker inte heller att det ser ur som en renrasig schäfer och förmodligen är den inte det. Men vikten behöver ju inte ha med det att göra menar jag. Det finns små individer. Det är nog inte så vanligt att en 8v rottweiler väger 1,5kg heller.
Mvh Jenna
#131 Får du regnumret på föräldrarna kan du gå in här:
http://kennet.skk.se/hunddata/
Där skriver du in regnumret på föräldrarna, och då kan man se stamtavla, meriter, hälsostatus osv.
Hon bryr sig uppenbart inte om ifall det är en blandras eller inte då hon fått uppgifter om att det är en schäfer och den har en eller fler vita tassar och hon förövrigt är nöjd med köpet, och hon då undrar om schäfervalpar kan ha vita tecken, vilket de kunde och att han då är lite liten är INGET ni behöver bry er om, det är HENNES problem, inte erat. TS: Din valp är sjukt söt och jag har träffat schäfrar med vita tecken lite här och var och jag tror inte det är något speciellt, samt att kroksvans kan vissa valpar även få men de jag träffat på har svansen senare blivit normala efteråt. Till er andra: TA OCH LÄGG AV MED ERAT BLANDRAS SNACK OCH ÅTERGÅ TILL ÄMNET, DETTA ÄR INGEN BLANDRASTRÅD FFS.
#130 sååå vacker han ärrrr… =) Smälter, han ser jättefin ut ju!
#131 Lita ALDRIG bara på vad någon säger, kräv att få reg. nummer så du kan kolla upp hundarna, även om du redan tagit emot valpen så är det bra att få uppgifter om släkten så du vet lite vad du kan vänta dig i framtiden.
#134 Äntligen. Verkligen, tack så hemskt mycket för att du inte går emot mig!:) Massa tack:)!
hittade valpar som ser EXAKT likadana ut som min: http://www.blocket.se/dalarna/Harliga_schafervalpar_46580637.htm?ca=22&w=3
Ts.
Har du pratat med uppfödaren? :)
Om vi släpper hela "Din hund är ingen schäfer"-diskussionen, och vänder oss åt dessa människor som sålt dig valpen, så måste det gå att få fram lite information.
Det vore roligt att höra deras personliga ursäkt till varför valpen har vita tecken, krullig svans och är för liten för "vanliga mått".
Hade jag varit du hade jag krävt att få träffa båda föräldrarna till valpen och se hur de exempelvis beter sig bland andra hundar och människor. Det är 100% viktigt vid ett valpköp att göra en liten mental utvärdering av föräldrarna :) (Hade du köpt valpen om pappan eller mamman försökt bita dig? Eller om mamma är hälften collie?).
Vill inte att du tar det på fel sätt. Jag vet att du bara vill ha en mysig stallhund. Men jag vill inte att människorna som sålde honom ska komma undan om de ljugit för dig :(
Ps. Tydligen laggade allt när jag skrev detta, så massvis med kommentarer kom före min :) Kanske svarade du redan på min fråga tidigare!
#137 Men dom är ju inte heller renrasiga??
#137 Men det där är ju heller inga renrasiga registrerade Schäfervalpar!
#138 Kan inte svara på de då jag inte hunnit fråga allt, men jag har krävt bilder och fick gärna komma dit igen o se föräldrarna till honom, dem var iaf höftröntgade och hade A höfter (tror jag de hette?!)
Ja tråkigt om de ljuger, men det tror jag inte iaf=D Nej jag hade nog inte köpt honom om de vart collie i, men har en collieblandis hemma och det är helt annat både utseendemässigt och personligheten. Han är skrikig och piper och pratar hela tiden medan collien är tyst och sover mest:)
Dem är ju båda schäfrar förutom färgen eller hur räknas det me den saken?:P asså pälslängden o de ?XD
Okej :) Be om att få se alla intyg på att föräldrarna är testade (ordet räcker inte).
Vad jag menade med "collie" var bara för att förklara att om mamman eller pappan inte såg ut som en rastypisk schäfer (de kan ju skickat bilder på vilken hund som helst), så skulle du reagerat :) Träffar du föräldrarna ser du ju i varje fall att mamma hund inte ser ut som en panda.
Var 3000 hela summan för valpen? Eller tillkommer det mer?
Även om det suger att saker konstiga är det inte ett lika "hårt slag" som om valpis kostade 10000 :)
#143 hela summan är 3000kr pga dem inte har stam och inte går ställa ut osv. Men jag ser hellre jag får en schäfer med friska höfter än med en som går me knäna =D så jag är nöjd oavsett för jag fått min stallhund:D
#142 Nej, det är inga Schäfrar, de är inte registrerade och då kan det vara precis vad som helst i hundarna. Dock står det ju att de är blandningar mellan Schäfer och Vit Schäfer (vit herdehund eller ev. "defekt" Schäfer som inte är vanligt, men högst troligen Vit Herdehund som av en del ändå kallas Vit Schäfer), alltså inga Schäfer valpar.
#144 Har du fått se hälsointygen och pappren på avlästa röntgenresultat? Om inte ska du be att få se dem också, du kan inte lita bara på vad personerna säger. Be även att få se annat relevant också som kan vara viktigt inför framtiden.
Du ville ha en bruksschäfer ( dina egna ord ) Läste du inte på någonting om schäfrar eller hur man köper en hund? Du låter väldigt naiv. O jag menar inte heller något illa och tycker att det är tråkigt om du blivit lurad men jag tycker också att man har ett eget ansvar som köpare att ta reda på lite info speciellt när det handlar om något så viktigt som en levande varelse.
Suck jaha ahhaha, orkar inte höra mer om inte registrerade osv stamtavlor nu. går det stänga tråden?:P
#148 Men det är ju hela grejjen, har hunden inte papper så räknas den inte som renrasig och då kan det vara precis vad som helst i hunden eftersom det inte finns några bevis. Sen är stamtavla inte bara ett papper på att hunden är renrasig, det är så MYCKET mer än så.
beror på vart som den ska användas till osv..
Nu får vi lägga ner diskussionen angående detta då vi inte kommer någon vart, trådskaparen har ju fått sitt svar på den huvudsakliga frågan och hon är ju säker på att valpen är renrasig så det får vi respektera då.
Alltså, de kan ju vara hur trevliga som helst. Men saken är att om de föder upp renrasiga rottweilers med stamtavla och sedan en schäfer kull utan tavla så blir de, om skk får reda på det, utkastade ur skk. Därför tror jag inte att rottisarna har stam heller.
Din valp är otroligt söt, men man måste vara noga med alla papper. Man lär sig alltid något nytt :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Du kan ju alltid fråga inne på brukshundsraser iFokus. Det hänger ju en del insatta schäfermänniskor där.
#147 TS kanske inte ville ha en så arbetande schäfer som de rakryggade schäfrarna är och inte en räkskärt med kass mentalitet då hon mest ska ha med hunden i stallet, ever thought about that? #148 Here we go again. DU, just precis DU borde sluta upp med att käfta emot hela tiden för det gör du, i flera trådar och även i denna. Nu är TS NÖJD med sin hund, med eller utan stamtavla så vitt jag vet, varför fortsätta käfta emot? Det är inte din hund och därför inte ditt problem, end of story.
#154 Nu fortsätter du ju själv att diskutera utanför ämnet fast du tidigare sagt att andra bör sluta med detta.
#154 - är man helt nöjd med sin hund om man frågar på ett forum om den är renrasig eller inte och blir orolig om den inte är det ?
#155 Ja, för att jag blir så extremt irriterad på folk :-) #156 Har inte sett att hon blivit orolig för att det är en renras eller inte?
#117 "Alltså, det låter och ÄR mycket oseriöst om det stämmer. Att man ska träna skydds "bara för skojs skull" med en blandras (eftersom de inte kan tävla) är för mig sjukt och jag har aldrig hört talas om en grupp som tillåter det. En seriös skyddsgrupp har redan ganska så hårda krav när det gäller nya ekipage, och då ställs krav på både förare och hund. I skyddsgruppen hos mig spelar t.ex. även linjer hos hunden roll. Nej, det hela låter väldigt konstigt för mig och till och med nästan farligt" Nej, det behöver inte vara oseriöst för det :) Finns många som tränar sina blandrashundar i både skydd och IPO runt om i Sverige. Däremot får de inte tävla nej, (eller de får det om det är inofficiell tävling o tävlignsledaren godkänner, eller om man tävlar utomlands) men det är en väldigt bra träning för aktiva hundar. Och det finns en hel del som har ett arbete där de jobbar med sina hundar, även blandraser. ;) Det krävs en ordentlig grundlydnad så att det skulle bli farligt tycker jag var ett konstigt uttalande.. Hundar som håller på med skydd o IPO är extremt lydiga eftersom lydnaden måste sitta. Och har du en blandras så får du än mer bevisa vad ni går för. Ska tillägga att vi har endast renrasiga för tillfället, dobermann, schäfer, papillon o nakenkines. ;)
TS: Måste bara fråga av ren nyfikenhet, hur gammal är du? Inser att det är OT och svara inte om du inte vill!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag kommer nu låsa tråden då TS fått svar på det hon ville. Diskussionen verkar trots detta fortsätta hurvida valpen är rasren eller ej.